Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De perfecte wereldfiets kost 594 euro - Forum Wereldfietser

De perfecte wereldfiets kost 594 euro

Hoi Fietsers,
Ik heb een geschreven over een doe-het-zelf wereldfiets op mijn website, alleen in het engels:

http://timontyres.com/2017/11/12/why-yo ... -594-euro/

Alle reacties worden gewaardeerd!

Groet,
Tim
Leuk artikel, maar je vraagt om problemen door de term "perfect" te verwarren met "binnen een strak budget"
top!! :D 8)
zo'n frame is qua opbouwen met Shimano-spullen prima geschikt voor 7, 8 of 9-speed.
ik heb eerder een vergelijkbare fiets gebouwd op basis van zo'n stalen Giant atb en daar doet nu iemand tochten en vakanties op:
Afbeelding
de (achter)dragers van Racktime zijn een goed alternatief voor Tubus (zelfde fabrikant?)
het balhoofstel is wel iets om mee op te letten: Giant monteerde vaak iets goedkooops wat niet zo goed tegen troep kon, dus als er moet de fiets echt ge-mtb-ed is, dan is een nieuw balhoofdstel een zinnige investering.
ik ben voor mezelf nu ook weer zo'n fiets aan het opbouwen want de 24 inch framemaat is maar liefst 63 cm (c-t gemeten) en da's lekker voor de wat langere man.
groet! hoogframe
@Rockhopper: daar ben ik me van bewust. Ik hoop dat men het wel een beetje snapt, dat 'perfect' voor ieder wat anders betekent.
@Hoogframe: ik geloof dat ik jouw fiets voorbij heb zien komen toen ik zocht naar 26 inch stalen mtb met lowrider oogjes. Ik vind het bijzonder dat Giant met de Terrago de enige fabrikant is (naar mijn weten), die dergelijke bevestigingspunten aanbood op stalen mountainbikes. Eigenlijk zijn die frames bijna net zo veelzijdig als, bijvoorbeeld, de Surly Long Haul Trucker frames, maar ze worden aangeboden voor erg weinig geld op marktplaats. Ik vind de Giant Terrago uit de jaren 90 een erg ondergewaardeerde fiets en zie ze zelfs op dit forum nauwelijks genoemd worden.
timvanveen schreef:@Rockhopper: daar ben ik me van bewust. Ik hoop dat men het wel een beetje snapt, dat 'perfect' voor ieder wat anders betekent.
Dan weet je ook dat de kop van je artikel simpelweg niet overeenstemt met je eigen kennis.
er zijn al wat anderen mij voorgegaan, zoals supermario en een andere meneer (naam zou ik effe moeten zoeken) die er probleemloos en met veel plezier mee naar SantiagodeC gereden was en andere tochten mee gedaan had.
fijn dit enthousiasme en er zijn inderdaad parallellen met de LHT van Surly.

enkele voorbeelden of anderzins stalen Giant mtb's op deze wijze:

Afbeelding

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... go#p270561

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... go#p255669

Afbeelding
De titel is natuurlijk click-bait. Ik ben het er niet helemaal mee eens.

Ik heb zelf een Batavus Cayuca van 1999 voor 90€ gekocht en omgebouwd naar mijn woon-werk-vakantiefiets, en dat heeft, ondanks vele tweedehandsonderdelen, wel wat meer gekost dan 594€. Je mist met name nog spatborden, verlichting, een standaard en alle kleine vijsjes, kogels en kabels die tesamen wel wat kosten. Ik was zelf onaangenaam verrast toen ik de optelsom maakte, maar ik heb echt alle onderdelen vervangen: wielen, aandrijving, remmen, lagers en vijzen, ... Als je dat nagaat is 1200€ voor een nieuwe derailleurfiets niet overdreven.

Ik vraag me af je op je tocht naar het oosten nog altijd alleen maar 26inch banden vond, of zijn 28 (29) inch banden al verder verspreid? Jij reed met 28 inch op de Trek, niet?
Hoi bdr,
Ik ben na Iran eigenlijk alleen nog 26" wielen tegengekomen, zowel nieuw als bij andere fietsers. Ik denk dus dat het nog steeds verstandiger is met dergelijke kleinere wielen op pad te gaan, als je door minder ontwikkelde gebieden komt (op fiets gebied). Stel dat je een wiel kapot rijdt, dan is er een reële kans dat je een andere wereldfietser bereid vindt je een wiel te schenken/verkopen, mocht deze fietser net van plan zijn terug naar huis te vliegen.
Ik vind 1200 euro voor een nieuwe derailleurfiets ook niet te veel. Maar als je er 500-600 euro op kan bezuinigen kan je misschien een maand langer doorfietsen. Ik had in mijn optelsom trouwens verwacht goedkoper uit te zijn, maar dan ga je, vind ik, toch echt inleveren op de betrouwbaarheid van je fiets. Ik heb geprobeerd realistisch te zijn. Spatborden en standaard vind ik niet onontbeerlijk op een wereldfiets.
'Click-bait' klinkt wat negatief. Als de titel uitnodigt tot lezen dan heb ik het volgens mijn leraar Nederlands op de middelbare school goed gedaan.
Een leuk artikel wat aangeeft dat het voor sommigen niet altijd duur hoeft te zijn (of juist een uitdaging is het zelf te doen), maar... je moet dan wel zelf de tijd, zin en kennis hebben om dit alles bij elkaar te sprokkelen en op te bouwen. Bedenk ook dat je al voor € 999,- een nieuwe kant en klare, helemaal niet zo slechte “Intec R-T-R04” reisfiets met Shimano Deore groep hebt.

Op Tim's website word geschreven:

“ Look for the higher-end frames. The higher the quality of the steel, the more attention is paid to the production process and the less likely faulty welds will ruin your day.”

Misschien was het het een correctere woordkeus als bijvoorbeeld geschreven werd: “Look for mid-range cro-moly frames”. Want juist duurdere stalen frames werden lichter door gebruik van onder andere extreem butted buizen of geringere buisdiameter, en of dat nog steeds sterker, stijver en vooral duurzamer is...

Trouwens, ook vele aluminiumframes die Giant maakte waren behoorlijk robuust en voor reizen geschikt. Bas Kruisselbrink die ooit eens in Op Pad stond reed op een relatief simpel Giant aluminium ATX frame probleemloos jaren rond de wereld.

Maar het wel grootste verschil tussen een omgebouwde mountainbike en specifieke trekkingfiets is wel de framegeometrie en dus de manier hoe je op een fiets zit. De bij mountainbikes altijd korte liggende achtervorken (425 mm.) word hier handig omzijld door juist kleinere (voor)tassen aan de achterdrager te gebruiken. Echter, iets wat heel wat minder makkelijk op te lossen valt zijn de altijd korte balhoofdbuisjes van mountainbikes...

Mijn paarse stalen Giant Chaos mountainbike uit 1993, die inderdaad voor wat betreft stijfheid, buisdiameter en nokjes prima kon voldoen als reisfiets, had achteraf toch wel een akelig klein balhoofdbuisje van slechts 10,5 cm (framemaat 51 cm.), op de originele (toen al) A-head vork paste nog net één spacer van een halve centimer, wat uiteindelijk resulteerde in een toch wel erg diepe, sportieve en op den duur oncomfortabele zithouding. Misschien is Tim nog jong en houd van een diepe, sportieve zit, maar vergelijk dat eens met bijvoorbeeld de eerder genoemde Intec reisfiets die een balhoofdbuis van bijna 20 centimer heeft (framemaat 50 cm.)...
Leuk dat mijn fiets als vb getoond word. Ik kocht het frame voor €50 op marktplaat. Ik heb er veel plezier van. Sloopte alles van de fiets af en bouwde de fiets met nieuwe onderdelen op.

Uit mijn hoofd was ik het volgende kwijt:

Frame €40
Trapas, voor en achter dearailleur en crankstel €100
Wielen met xl naven inclusief verzenden €110
Gilles verhoud mente zadel €110
Cane draak thudbuster geveerde zadelpen €140
Voor en achter tubes drager € 60
Spatborden €28
Standaard €19
Plus nog klein spul. Alles ongeveer €750

Mario
timvanveen schreef:Hoi bdr,
Ik ben na Iran eigenlijk alleen nog 26" wielen tegengekomen, zowel nieuw als bij andere fietsers.
OK dat is dus nog steeds relevant. De reden waarom ik het vraag is omdat ik deze zomer heb gemerkt dat mijn dochter met kleinere 26inch (590mm) wielen beduidend meer moeite had op onverhard dan ik en mijn vrouw op 28 inch (622mm) wielen. Natuurlijk valt dat grotendeels te verklaren door een gebrek aan kracht maar er valt wel degelijk iets voor te zeggen dat grotere wielen beter over obstakels rollen.
timvanveen schreef:Ik vind 1200 euro voor een nieuwe derailleurfiets ook niet te veel. Maar als je er 500-600 euro op kan bezuinigen kan je misschien een maand langer doorfietsen. Ik had in mijn optelsom trouwens verwacht goedkoper uit te zijn, maar dan ga je, vind ik, toch echt inleveren op de betrouwbaarheid van je fiets. Ik heb geprobeerd realistisch te zijn. Spatborden en standaard vind ik niet onontbeerlijk op een wereldfiets.
Die nieuwe fiets heeft wel spatborden, verlichting en een standaard... Daarenboven kan je de nieuwe fiets na de reis misschien terug verkopen voor 700 of 800€, waarbij een ge-upgrade fiets (zoals de mijne) hooguit 250 of 300€ waard is.
timvanveen schreef:'Click-bait' klinkt wat negatief. Als de titel uitnodigt tot lezen dan heb ik het volgens mijn leraar Nederlands op de middelbare school goed gedaan.
Ik vind het spijtig dat je de economische kant van het verhaal kiest. Als er had gestaan: "bouw je wereldfiets zelf" zou ik volmondig akkoord zijn geweest, want ik denk dat je de meeste winst boekt omdat je de fiets van binnen en van buiten kent en zelf kan onderhouden en repareren.
abre facil schreef:Mijn paarse stalen Giant Chaos mountainbike uit 1993, die inderdaad voor wat betreft stijfheid, buisdiameter en nokjes prima kon voldoen als reisfiets, had achteraf toch wel een akelig klein balhoofdbuisje van slechts 10,5 cm (framemaat 51 cm.), op de A-head vork paste nog net één spacer van een halve centimer, wat uiteindelijk resulteerde in een toch wel erg diepe, sportieve en op den duur oncomfortabele zithouding. Misschien is Tim nog jong en houd van een diepe, sportieve zit, maar vergelijk dat eens met bijvoorbeeld de eerder genoemde Intec reisfiets die een balhoofdbuis van bijna 20 centimer heeft (framemaat 50 cm.)...
Je kan geen framematen vergelijken van traditionele frames met horizontale bovenbuis, en nieuwere compacte frames met aflopende bovenbuis. Om in ongeveer dezelfde maat (51) te zitten zou ik bij die Intec voor een 46cm kiezen. Daarenboven is jouw oude frame en vork niet gemaakt voor A-head maar bedoeld voor een stuurpen.

Maar je haalt hier wel een interessant punt aan: oude frames zijn niet noodzakelijk comfortabel voor kleine mensen. Ik heb altijd het probleem gehad dat mijn fietsen te lang waren, tot ik mijn huidige "compact" frame vond.
timvanveen schreef:Als de titel uitnodigt tot lezen dan heb ik het volgens mijn leraar Nederlands op de middelbare school goed gedaan.
Dat is kortetermijndenken in optima forma: als er geklikt is is de buit binnen en wat de lezer denkt na het lezen van het artikel is onbelangrijk.
Ik moet altijd weer lachen om een stukje waarbij de romantische prietpraat eraf druipt. Ik heb dan altijd weer het volgende visioen:
De renner loopt met de stukken van zijn frame het dorpsplein op. Kijk! Daar is de dorpssmidse.

De smid is een man van weinig woorden, een blik is genoeg. Zwijgend gaat de smid aan het werk. De renner ziet de blaasbalg en loopt erheen. Aarzelend kijkt hij naar de smid die kort knikt. Eendrachtig samenwerkend repareren ze het frame, waarbij elke hamerslag gevolgd wordt door een krachtige duw op de blaasbalg.

Als de renner zijn beurs trekt schudt de smid zijn hoofd... het is goed zo. Aan het eind van de dag vervolgt de renner zijn weg, nog twintig kilometer naar Pau, nagekeken door de smid.
Het idee dat je voor staal kiest om het bij een ongeval te laten lassen is hilarisch, zeker bij een frame van een paar tientjes.

1. Hoe hoogwaardiger het staal hoe slechter het te repareren is. Juist hoogwaardig staal is lastig te lassen.
2. Aangezien een frame lassen vakwerk is en je (veel) makkelijker een goedkoop reserve frame dan een goede metaal bewerker kan vinden is dit argument voor staal erg dun. Misschien als je door de Kalahari fietst, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen hun frame in het dorp moeten laten lassen :wink:
3. Als het dan toch moet: Autogeen lassen (de low-tech las) gaat hem niet worden, je frame gaat geheid krom (zowel alu als staal). Misschien heb je mazzel en vind je een mig-lasser (een stad waar je een TIG lasser vindt kan je ook wel een framepje scoren) en ook dan wil je juist pisbakstaal... of alu. Hoe dikker de wand hoe bete.r

Zeker voor de prijs waar de schrijver een fiets voor wil maken is er veel te zeggen voor Alu: veel 2e hands modellen, roest niet, stijf en stevig. En Alu kan je net zo goed (eigenlijk slecht^^) laten MIG-lassen als Staal (met hoogwaardig staal kan je dat sowieso echt vergeten).
qua framehoogte en balhoofdbuislengte vind/ervaar ik: als je uitgaat van een 'gewone' framehoogte dan is de balhoofdbuis volgens mij veelal hoog genoeg voor een vrij rechtop zitpositie. dus dan hoeft niet als bij een modern mtb-achtig of compact frame de zadelpen er een heel end uit.
(ik vind persoonlijk zo wie zo dat je bij een toer- of reisfiets de zithoogte (zadelhoogte) vooral uit de zitbuislengte/framehoogte en niet uit een flink uit het frame stekende zadelpen hoort te halen, maar dat is qua framevormen en -maten een niet zo moderne mening, zal ik maar zeggen :oops: :) )
daarbij is de balhoofdbuis-bovenkant ongeveer even hoog als de zadelklemming (horizontale bovenbuis) en
met ook de 1/4 inch dikkere stuurpen van voldoende lengte kun je je stuur prima en stabiel hoog genoeg / vrij hoog zetten, zoals je ook hierboven op de fiets van Mario ziet (stuur enkele cm's hoger dan zadel).
ik bedoel ook te zeggen: met de verstelbare stuurpen heb je geen last van de inderdaad vrij lange bovenbuis. dit is een beetje het geheim van deze opbouw/ombouw van deze frames.
leuk dit topic!
groet! hoogframe
loknor schreef:Ik moet altijd weer lachen om een stukje waarbij de romantische prietpraat eraf druipt. Ik heb dan altijd weer het volgende visioen:
De renner loopt met de stukken van zijn frame het dorpsplein op. Kijk! Daar is de dorpssmidse.

De smid is een man van weinig woorden, een blik is genoeg. Zwijgend gaat de smid aan het werk. De renner ziet de blaasbalg en loopt erheen. Aarzelend kijkt hij naar de smid die kort knikt. Eendrachtig samenwerkend repareren ze het frame, waarbij elke hamerslag gevolgd wordt door een krachtige duw op de blaasbalg.

Als de renner zijn beurs trekt schudt de smid zijn hoofd... het is goed zo. Aan het eind van de dag vervolgt de renner zijn weg, nog twintig kilometer naar Pau, nagekeken door de smid.
Het lassen aan fietsen in den vreemde geeft vaak geen erg professioneel resultaat, maar je kunt wel weer verder. Het frame moet je dan vaak wel afschrijven.
Tijdens mijn laatste reis, vorige zomer in Bourgogne, liep ik met een kapotte voorvork op een zaterdagnamiddag rond in een klein dorp. Eén teleurstellende blik tot de zwijgzame dorpsmid, garagist,fietshersteller en hij kwam in aktie. 't Kostte mij (amper) 10 euro, een zevende van de aankoopprijs van de fiets :lol: .
Ik kon mijn weg verder zetten (eerst voorzichtig met veelvuldig controleren of alles nog oké bleef), zelfs nog 1000 km tot thuis waar ik een nieuwe vork plaatste.
Mijn perfecte (???), tot op heden nog altijd herstelbare fiets, met al zijn gebreken en gaven: een Giant expedition 1988. Uiteraard is al het één en 't ander gewijzigd, verbeterd en hersteld geweest.
Sinds zijn aankoop 5 jaar geleden reed ik er ongeveer 40.000 km mee, waarvan 10.000 km Europareisjes.


Afbeelding
@Leon: Sorry als ik je het gevoel heb gegeven je op onheuse wijze te hebben beroofd van je tijd. Was niet mijn bedoeling.

@ Loknor: Ik ben zeker een romanticus als het om stalen fietsen gaat. Een 'aluminium ros', dat klinkt niet. Maar om nu heel mijn stuk af te doen als romantische prietpraat vind ik wat onbeleefd. Hoewel ik gelukkig geen ervaringen heb met gebroken frames hoor ik fietsers wel eens beweren dat een stalen frame waarschuwingen geeft voordat het echt breekt, waar het bij een aluminium frame echt pats-boem afgelopen is. Ten tweede, ik ben in Centraal Azië drie fietsers tegengekomen die hun stalen frame hebben laten lassen (in Turkije, Spanje en Oesbekistan). Zo konden ze weer verder fietsen. Ten derde, een nieuw frame op de kop tikken lijkt me op nogal wat afgelegen plekken ingewikkelder dan de fiets (al is het provisorisch) laten lassen. In een stad als Samarkand, bijvoorbeeld, heb ik eigenlijk geen geschikte kandidaten voor een reisfiets in de fietswinkels gezien. Ik vind je opmerking over het lassen van dunne buizen wel waardevol, ik ga eens uitzoeken welke stalen buizen wel, en welke niet te lassen zijn. Dat lijkt me nuttige info voor mijn artikel, waarvoor mijn dank.

@Hoogframe: Bedankt voor je input over de geometrie! Kan je me meer vertellen over een 1/4 inch dikkere stuurpen? Ze zijn toch altijd 1 inch in diameter bij de strop?

Bedankt allemaal voor de reacties!
ik vergis me en zit ook in de goede richting (het is al wat later op de dag :wink: ): in de Terrago-achtige frames zit een stuurpen met een schacht van 25,4 mm dikte, dus 1 inch.
in veel gewone (sport)fietsen zit een stuurpen van 7/8 inch, 22(,2?) mm.
dus net een maat dikkere stuurpen in de Terrago-achtige frames.
dus ook: even op de dikte van de schacht letten als je een stuurpen besteld bij een onderdelensite/internetshop. en dan is er nog de dikte van het stuur... ook op letten :roll:
groet! hoogframe
hoogframe schreef:(ik vind persoonlijk zo wie zo dat je bij een toer- of reisfiets de zithoogte (zadelhoogte) vooral uit de zitbuislengte/framehoogte en niet uit een flink uit het frame stekende zadelpen hoort te halen, maar dat is qua framevormen en -maten een niet zo moderne mening, zal ik maar zeggen :oops: :) )
Wat die niet moderne mening betreft, zo ziet een traditionele kader in mijn maat (1m67, binnenbeenlengte +/- 76cm) eruit:

Afbeelding

Dit is niet mijn fiets, maar ik heb er wel zo één staan in het blauw. Je mag twee keer raden wat er mis mee is, of waarom ik deze fiets als reservefiets heb weggezet.

Het probleem voor kleine mensen is vooral standover height, oftwel de hoogte van de kader als je met de voeten op de grond staat. Immers, de hoogte van de trapas is voor alle maten gelijk, kleine mensen hebben dus een groter verschil tussen zadelhoogte en "sta-hoogte". Sloping frames maken hier een groot verschil.