Een leuk artikel wat aangeeft dat het voor sommigen niet altijd duur hoeft te zijn (of juist een uitdaging is het zelf te doen), maar... je moet dan wel zelf de tijd, zin en kennis hebben om dit alles bij elkaar te sprokkelen en op te bouwen. Bedenk ook dat je al voor € 999,- een nieuwe kant en klare, helemaal niet zo slechte “Intec R-T-R04” reisfiets met Shimano Deore groep hebt.
Op Tim's website word geschreven:
“ Look for the higher-end frames. The higher the quality of the steel, the more attention is paid to the production process and the less likely faulty welds will ruin your day.”
Misschien was het het een correctere woordkeus als bijvoorbeeld geschreven werd: “Look for mid-range cro-moly frames”. Want juist duurdere stalen frames werden lichter door gebruik van onder andere extreem butted buizen of geringere buisdiameter, en of dat nog steeds sterker, stijver en vooral duurzamer is...
Trouwens, ook vele aluminiumframes die Giant maakte waren behoorlijk robuust en voor reizen geschikt. Bas Kruisselbrink die ooit eens in Op Pad stond reed op een relatief simpel Giant aluminium ATX frame probleemloos jaren rond de wereld.
Maar het wel grootste verschil tussen een omgebouwde mountainbike en specifieke trekkingfiets is wel de framegeometrie en dus de manier hoe je op een fiets zit. De bij mountainbikes altijd korte liggende achtervorken (425 mm.) word hier handig omzijld door juist kleinere (voor)tassen aan de achterdrager te gebruiken. Echter, iets wat heel wat minder makkelijk op te lossen valt zijn de altijd korte balhoofdbuisjes van mountainbikes...
Mijn paarse stalen Giant Chaos mountainbike uit 1993, die inderdaad voor wat betreft stijfheid, buisdiameter en nokjes prima kon voldoen als reisfiets, had achteraf toch wel een akelig klein balhoofdbuisje van slechts 10,5 cm (framemaat 51 cm.), op de originele (toen al) A-head vork paste nog net één spacer van een halve centimer, wat uiteindelijk resulteerde in een toch wel erg diepe, sportieve en op den duur oncomfortabele zithouding. Misschien is Tim nog jong en houd van een diepe, sportieve zit, maar vergelijk dat eens met bijvoorbeeld de eerder genoemde Intec reisfiets die een balhoofdbuis van bijna 20 centimer heeft (framemaat 50 cm.)...