Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op welke lengte zaag ik de esge pletscher af? - Forum Wereldfietser

Op welke lengte zaag ik de esge pletscher af?

Ik ben bezig met de montage van een standaard. ESGE van pletscher. De multi.
Ding zit er goed op, was geen probleem.

De tekening op de achterkant zegt nu lengteafstelling met een nummertje 260 erbij.

a) Betekent dit dat de hoek waaronder de fiets dient te staan 260 graden dient te zijn?
b) Wat is een handigheidje om de juiste lengte te bepalen. De oude standaard ligt ergens in Uganda dus die kan ik er niet meer even naast leggen :-)
Ik heb al een aantal van die dingen op lengte gemaakt. Je kunt allerlei handigheidjes verzinnen, maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen begin dan eens met één centimeter.
Werk na de definitive lengte de scherpe kanten een beetje bij.
Die snap ik, ik ga voor de handigheidjes die er zijn. Vandaar deze posting.
Isa en Youri schreef:Die snap ik, ik ga voor de handigheidjes die er zijn. Vandaar deze posting.
:lol:
(Was je gewoon per centimeter aan de slag gegaan dan was je al lang klaar geweest)
Moest eerst nog koffie drinken en wakker worden :-)
een andere manier: gebruik onder je voor- en achterwiel blokjes of plankjes totdat je fiets goed staat (en voor en achter even hoge blokjes). de hoogte van de blokjes/plankjes is wat je de standaard moet inkorten.
(inkorten aan de onderkant van de standaard :D )

misschien uitproberen mét je gevulde tassen aan de drager(s) en de stuurtas er op.

(alternatief: ondiep gaatje boren in de vloer van je garage of schuur en daar de poot van de standaard in zetten. telkens het gat iets dieper boren tot de fiets recht staat. de diepte van het gat is wat je de standaard moet inkorten. geeft wel meer troep op de vloer dan de methode met de blokjes/plankjes :wink: )

succes! hoogframe
de hoogte van de blokjes/plankjes is wat je de standaard moet inkorten maat.
Maar voor de zekerheid toch nog eens navragen bij Piet Agoras.
Bij ESGE stonden (nu misschien nog) maatstreepje op de achterkant van de staander. Je mat de afstand van de onderkant van het frame, waar de staander gemonteerd werd, verticaal tot aan de grond. Die afstand (bijv. 275mm) kwam dan overeen met de maataanduiding op de staander. Afzagen op '275' dus. Bij het afzagen nog opletten dat de zaagsnede parallel is met de schuine onderzijde die meestal standaard al op de staander zat.
Je kan ook overal een "probleem" in zien :wink: :D
Dirk