Het hoofdstuk Remmerij op de m-engineeringssite zegt er niks over, maar het is wel een punt om even bij stil te staan. Bedien je de voorrem met de linker- of met de rechterhand?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ter info: een NEN-ISO-norm voor stadsfietsen vermeldt 'voorrem rechts' maar bij race-, trekking- en ATB-fietsen doet bijvoorbeeld Batavus en Gazelle het in overleg met de vakhandel of volgens een andere DIN-norm precies andersom. Voor stadsfietsen is dit in 1996 veranderd merkten wij op zoek naar de oorzaak van een onbenullig valpartijtje van mijn vrouw met een gloednieuwe fiets; ze dacht een beetje bij te remmen met de achterrem maar oeps, rechts was ineens voor.
Wie zowel een stads- als een trekking/racefiets heeft (of een keer op een geleende/gehuurde fiets rijdt) moet dus goed nadenken op welke fiets men rijdt alvorens de remmen krachtig in te knijpen. En goed nadenken bij een noodstopzit er niet in. Wie bovendien motorrijdt (zoals ik) (of brommer/scooter) heeft geleerd dat de voorrem, altijd met rechts bediend en 70% van het remvermogen leverend, met beleid bediend moet worden (tenzij ABS aanwezig is).
Ik heb daarom bij alle 8 fietsen in het gezin de voorrem rechtsbediend gemaakt en vind dat voorrem rechts de standaard zou moeten zijn.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ter info: een NEN-ISO-norm voor stadsfietsen vermeldt 'voorrem rechts' maar bij race-, trekking- en ATB-fietsen doet bijvoorbeeld Batavus en Gazelle het in overleg met de vakhandel of volgens een andere DIN-norm precies andersom. Voor stadsfietsen is dit in 1996 veranderd merkten wij op zoek naar de oorzaak van een onbenullig valpartijtje van mijn vrouw met een gloednieuwe fiets; ze dacht een beetje bij te remmen met de achterrem maar oeps, rechts was ineens voor.
Wie zowel een stads- als een trekking/racefiets heeft (of een keer op een geleende/gehuurde fiets rijdt) moet dus goed nadenken op welke fiets men rijdt alvorens de remmen krachtig in te knijpen. En goed nadenken bij een noodstopzit er niet in. Wie bovendien motorrijdt (zoals ik) (of brommer/scooter) heeft geleerd dat de voorrem, altijd met rechts bediend en 70% van het remvermogen leverend, met beleid bediend moet worden (tenzij ABS aanwezig is).
Ik heb daarom bij alle 8 fietsen in het gezin de voorrem rechtsbediend gemaakt en vind dat voorrem rechts de standaard zou moeten zijn.