Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moving maps laden in een GPS - Forum Wereldfietser

Moving maps laden in een GPS

Beste GPS-kenners,

De meeste moderne GPS-ontvangers zijn in staat om digitale kaarten te laden in de ontvanger. Da's mooi......alleen beperkt het zich dan tot kaarten die door de leverancier (zoals bv Garmin) geleverd worden.
Helaas is dat vaak onvoldoende. De gebieden waar wij doorheen komen staan niet/onvoldoende op de Garmin-kaarten.

Deze gebieden staan wel op goede (topo) kaarten die we in ons bezit hebben. Dit zijn gewonen papieren, ouderwetse kaarten.
Voordat we een tocht gaan rijden weten we vaak niet waar we naar toe gaan maar laten we dat afhangen van allerlei externe factoren.

Met verschillende programma''s zoals bv OziExplorer kan je papieren kaarten scannen. In de gescande kaart kan je een route uitzetten en de waypoints in je GPS laden. Da's mooi maar ook dit is voor ons onvoldoende.

Wat we zouden willen doen is dit:
Scannen van de papieren kaarten en die als "moving maps" laden in de GPS ontvanger. Oftwel: we draaien het om: niet de route van tevoren bepalen en die invoeren maar vanaf de kaart op de GPS (en naturlijk de papieren kaart) bepalen waar we naar toe gaan.

Ik weet dat bedrijven als Garmin dit eigenlijk niet willen hebben omdat ze zo hun digi.kaarten niet verkopen maar voor ons lijkt dat de enige mogelijkheid.

Heeft iemand hier ervaring mee en zou je ons op weg kunnen helpen?

Groet,
Marco

Helaas heb ik niet het antwoord, de gedachte dat vanaf je digitale kaart een route kan plannen is natuurlijk prachtig, maar ik vraag me af of je niet een enorm batterijen probleem krijgt, daar je de gps intensief gaat gebruiken.

Laatst had ik dus zo'n probleem met mijn Magellan, oplaadbare batterijen zijn al maar 1,2 volt en na verloop van tijd worden ze niet beter...

Magellan deed alles behalve berekenen waar ik me bevond.

Ik zou overigens de oplossing zoeken in de richting van de Pda's, op mijn Pda heb ik Via Michelin, in principe kan ik daar (met moeite) kaarten op bekijken. Wellicht dat dit met Tom Tom beter gaat, dat ga ik uitzoeken.

groet en succes, Johan

Het maken van goede, navigeerbare kaarten is geen eenvoudige zaak. In het geval van Garmin heb ik er enige ervaring mee. Er moeten in feite 2 dingen gebeuren:
- de informatie van de papieren kaarten moet omgezet worden naar digitale, vectoriële informatie waarbij sequenties van (latitude, longitude) koppels de wegen en lijnen op de kaart beschrijven.
- de digitale informatie moet in een formaat worden gegoten dat de GPS toestellen begrijpen en waarmee ze kunnen rekenen (routen)
Ik denk dat dit forum niet de plaats is voor een uitvoerige technische discussie over dit onderwerp maar je mag me altijd kontakteren voor meer technische info.
Kijk ook eens op: digifietser.dommel.be
Daar staan Garmin kaarten die vrij te downloaden zijn. Ik neem aan dat het dit soort kaarten zijn die je bedoelt.

Hoi Pataat,

Bedankt voor je antwoord.
Het maken van kaarten geschikt voor de GPS is voor ons geen probleem.
(kaart scannen en van een bitmap bestand een vector bestand maken en dan converteren naar een img-bestand om die vervolgens te uploaden naar de ontvanger) .
Het omzetten van een bitmap bestand naar een vector bestand is alleen een heeeeelllleeee grote k-klus! In feite moet je alle details van de kaart overtrekken in een van de verschillende softwarepaketten die er op internet rond cirkelen zodat een plaatje geen plat plaatje meer is maar een uit echt aanwijsbare objecten bestaat.
Dat is natuurlijk harstikke mooi maar eigenlijk wil ik in mijn GPS ontvanger alleen als achtergrond mijn jpeg bestand hebben.
Dit lukt wel met een PDA en een gps-ontvanger maar helaas niet met alleen een gps ontvanger.

Zo langzamerhand begin ik erachter te komen dat het niet mogelijk is.....en da's jammer. Maar goed, niet alles wat ik wil kan ook :lol:

Groet,
Marco

Hi.
Met een aantal simpele programma`s is dit prima tedoen op een goede pda. Op een standaard gps lukt dit idd niet.
Bas

Het heeft een tijdje geduurd, maar het lijkt erop dat iemand naar je verzoek heeft geluisterd Marco ;-)

Het project heet Moagu:

Moagu: The Mother Of All GPS Utilities
Put Real USGS Topographic Maps, Aerial/Satellite Imagery, Scanned Maps And More On Your Garmin Handheld GPS!
Afbeelding

Ik heb het nog niet uitgetest op mijn Garmin, zal het tzt wel proberen, ben benieuwd!

:D
Marco Meijerink schreef:Beste GPS-kenners,

De meeste moderne GPS-ontvangers zijn in staat om digitale kaarten te laden in de ontvanger. Da's mooi......alleen beperkt het zich dan tot kaarten die door de leverancier (zoals bv Garmin) geleverd worden.
Helaas is dat vaak onvoldoende. De gebieden waar wij doorheen komen staan niet/onvoldoende op de Garmin-kaarten.
Je kan je licht wellicht ook eens opsteken bij http://www.openstreetmap.org Van daaruit kan je kaarten maken met vrije data die je in je Garmin kan hangen.

De tovenaar schreef:Het heeft een tijdje geduurd, maar het lijkt erop dat iemand naar je verzoek heeft geluisterd Marco ;-)

Het project heet Moagu:

Moagu: The Mother Of All GPS Utilities
Put Real USGS Topographic Maps, Aerial/Satellite Imagery, Scanned Maps And More On Your Garmin Handheld GPS!
Afbeelding

Ik heb het nog niet uitgetest op mijn Garmin, zal het tzt wel proberen, ben benieuwd!

:D
Is deze al door iemand uitgebprobeerd? Ben benieuwd naar de bevindingen.
Met de laatste beta software van Garmin kan je nu met de Garmin Oregon/Colorado/Dakota series jpg plaatjes in je GPS laden. Als het om een relatief klein gebiedje gaat kan je dat vrij eenvoudig doen mbv Google Earth, zie http://garmin.blogs.com/softwareupdates ... steps.html
Hele topokaarten of luchtfoto's van grotere gebieden lijkt me een lastige klus, maar het zal me niet verbazen als die binnenkort ook beschikbaar komen.


Voorbeeld van een Google Earth luchtfoto:
Afbeelding

Of een screen print van de fietsrouteplanner van de fietsersbond:
Afbeelding

Edit
1)
Op http://www.gpsvisualizer.com/google_ear ... _link.html kan je al een aantal luchtfoto's en US topokaarten laten genereren voor Google Earth en Garmin

2) Zie het forum.gps.nl voor nog meer tips:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=27080
Marco, ik lees dat je oziexplorer al kent. Er is een speciale oziexplorer CE versie voor windows CE pda's, met volledige moving-map optie. Er zijn goede PDA's met GPS ontvanger beschikbaar (echter nog niet zo robuust als b.v. de garmin gps'en). Welk gebied ga je overigens befietsen waar geen garmin kaarten voor zijn?
groetjes ben
Zo te lezen is Indonesië deze keer aan de beurt.

Is dit trouwens ook niet iets waar de TwoNav Aventura juist sterk in zou moeten zijn...?