Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luxe positie: Santos 3+ of Idworx AR TI - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Luxe positie: Santos 3+ of Idworx AR TI

fietsjunks schreef:Gefeliciteerd Ben! :wink:

Ellen
Bedankt voor het helpen afgelopen vrijdag en waarschijnlijk tot snel weer! :D
Benfietsen schreef:Het is de Santos 3+ geworden, ik zal wel een foto posten als hij er is.

Nu is het een kwestie van geduld hebben.....duurt lang (5 weken)
Mooi. Gefeliciteerd.
gefeliciteerd! En leuke kleur combo. Ben benieuwd naar foto's
Benfietsen schreef:
Edwin* schreef:Welke kleur is het geworden? ik ben benieuwd naar de kleurstellingen die je gekozen hebt.

Dat wordt aftellen, de aankomende tijd!
Ja dat wat nog het meest lastige aspect aan de fiets! Maar na een tijdje wikken wegen is het de nieuwe matte kleur ice green geworden. Ook heb ik heb gisteren nog even contact gezocht met Santos met de vraag of de voorvork matt-black kon worden gespoten. Dit was geen enkel probleem volgens Hajo. Ik kan niet wachten op het resultaat!
Lijkt me een mooie kleurencombinatie! Ben benieuwd naar het resultaat (foto!!) en uiteraard veel plezier en veilige kilometers gewenst met je nieuwe Santos Travelmaster 3+.
Benfietsen schreef:Super bedankt voor de nuttige verhalen en informatie over beide fietsen.
De meeste onderwerpen waren eigenlijk al uitgesproken en hierdoor kreeg ik alleen meer de voorkeur voor een bepaalde fiets, nu heb ik gisteren de knop door gehakt ben ik naar de winkel gegaan om de definitieve fiets te bestellen.

Het is de Santos 3+ geworden, ik zal wel een foto posten als hij er is.

Nu is het een kwestie van geduld hebben.....duurt lang (5 weken)
Hoi Ben,

met een beetje goed tellen kom ik op 14 juni uit (5 weken na 10 mei). Heb je de Santos Travelmaster 3+ al binnen?
Ben wel benieuwd naar je gekozen kleuren combinatie (met de vork in mat zwart).

Dit vraagt natuurlijk om een fotootje!
Hoi Wim,

ja klopt, ik was jullie nog een foto verschuldigd.
Ik had afgelopen weekend weinig tijd om hem te uploaden.
Wel tijd gehad om een rondje te fietsen gelukkig!

Afbeelding

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de afwerking (bekabeling...spaghetti)
maar ik wil hem eerst goed uit proberen voordat ik direct terug ga!

Maar het is wel een toffee fiets hoor!! super blij mee
Benfietsen schreef:Ik ben nog niet helemaal tevreden over de afwerking (bekabeling...spaghetti)
maar ik wil hem eerst goed uit proberen voordat ik direct terug ga!

Maar het is wel een toffee fiets hoor!! super blij mee
Hij ziet er inderdaad heel mooi uit zo! :D

(Niet echt een "dertien-in-een-dozijn-Santos" :P )

Bedoel je de kabels vanaf het stuur naar de remmen etc?
Ik zie dat je een houder voor een stuurtas gemonteerd hebt. De ervaring die ik met mijn Travelmaster 3+ heb is dat als de stuurtas te horizontaal gemonteerd is, de onderkant van de stuurtas over de kabels heen schuurt/hobbelt. Ik zag de kabels ook als spaghetti.
Dit is te verhelpen door de stuurtashouder wat strakker aan te draaien, waardoor de stuurtas wat "achterover" komt te hangen (naar de berijder toe). Nu stoor ik me ook niet meer aan de kabels. Misschien is daarmee je probleem verholpen, of is het iets anders?

grt. Edwin*
Die stuurtashouder heb ik er bij gekregen, ik had er niet eens om gevraagd dus ik heb ook helemaal geen stuurtas :roll:. Met de mount. (ouwe versie) maarik geloof wel dat het over te zetten is.

Betreft de spaghetti... De kabels zijn te lang gehouden.
Ze moeten een stuk worden ingekort, ze zijn zelfs zo lang dat ze tegen mijn lamp aankomen. En ik ben niet helemaal tevreden over de breedte van mijn stuur, ik zou hem graag breder zien. Ik ga zo maar eens even langs :wink:
Mooie fiets :)
Koen & Sam schreef:
Jurr schreef:Bij Hope is er een hoop los te koop en onderling compatible. En in nood kunnen er altijd nog V-Brakes op bij een 3+ inderdaad. Zorg wel dat er dan geen disc-only velgen gemonteerd zijn, dan zijn de flanken van de velgen niet berekend op remblokken die erop moeten remmen.

@ Edwin: Fraaie foto daar in Italia!

En net dan valt je voordeel van de brede velg met brede band weg. Zoek maar eens, Santos levert ze niet, een brede velg bedoeld voor velgremmen. Vele doen het hier, vooral omdat het nog net kan, maar met een 50mm band mag je al een bredere velg hebben dan 19 ' om van de band in zijn volle glorie te kunnen genieten. ( meestal ga je de band boller zetten waardoor die kleiner in breedte wordt) Dit is al helemaal moeilijk als je jezelf gaat richten op de 27.5 markt. Ryde andra 40? Maar verder zijn het er niet veel meer die stevig bepakte reizen aan kunnen.



De keuze tussen de twee merken zelf? Geniet van iedere tocht, wat de keuze ook moge zijn!
Wat bedoel je precies Koen&Sam: zijn de velgen van de Santos 3+ niet geschikt voor velgremmen? Gaat het over de velgen van de 28 inch wielen? Of over de 27,5 inch?
Nico, bij een smalle velg, 19mm breed bij de 28inch, wordt er een 50 mm band op geplaatst. Dit op zowel de travelmaster,als travel lite. Hierdoor creëer je een bolle band waardoor je eigenlijk de werking van de band niet ten volle benut voornamelijk naar stabiliteit toe als je hem op lage luchtdruk rijdt. Dit voel je voornamelijk in bochtenwerk waardoor je bij een smalle velg, de band sneller naar de buitenkant van de bocht wordt gedrukt en je een licht zwabberend stuurgevoel kan krijgen. Met als gevolg dat vele toch de band op een hogere psi zetten, goed qua comfort boet je niet veel in op de relatief vlakke Nederlandse en Belgische wegen. Maar ga je offroad op gravel, zoals IJsland of dergelijk, dan merk je dit net zeer snel.

Bij een 50mm brede band voel je dit niet zo fel, maar wil je breder dan ga je dit effect enorm snel terugvoelen omdat de band dan niet netjes in het velgbed ligt.

Bij schijfremmen vormt dit probleem zich niet zo omdat je sneller een brede velg kan terugvinden hiervoor. Dit doet Santos dan ook. Maar een brede velgrem is zeldzaam en al zeker in bepaalde maten. Velocity maakt ze in een beperkte serie en Rigida enkel nog in de Ryde andra 40 als ik me niet vergis (kan er naast zitten hoor).
Bij een 50mm brede band voel je dit niet zo fel, maar wil je breder dan ga je dit effect enorm snel terugvoelen omdat de band dan niet netjes in het velgbed ligt.



Volgens jouw uitleg zou een 50mm band dus nog goed functioneren op een 28 inch wiel, maar zal een 55 mm band minder geschikt zijn.

Op de 27,5 inch wielen van een TM 3+ worden 62mm dikke banden gebruikt. Zou dit dan in een versie met de HS33 velgremmen niet OK zijn?
nicolevelo schreef:Op de 27,5 inch wielen van een TM 3+ worden 62mm dikke banden gebruikt. Zou dit dan in een versie met de HS33 velgremmen niet OK zijn?
Afbeelding

Oordeel zelf...

Mijn ervaring is dat het prima werkt, onder alle omstandigheden.
Ik ben nog steeds super tevreden over mijn Santos Travelmaster 3+ met deze specs. Hij rijdt comfortabel, stuurt strak en remt super.
Het is natuurlijk best te doen, maar off-road, met lagere druk, kun je voelen dat de band meer gaat zoeken en verlopen. Dan biedt een bredere velg een stabieler weggedrag. Maar ik vermoed pas bij een druk onder de 2,5 bar ofzo. Op asfalt met bijbehorende druk maakt het niet zoveel uit (maar daar heb je eigenlijk ook geen 62mm brede band “nodig” :wink:
Dank voor je feedback, Edwin.

Ik overweeg de 3+, maar ben er nog niet helemaal uit welke versie. Heb de 27,5'-62mm banden geprobeerd, en vind deze zeer comfortabel rijden. De fiets zal niet alleen voor vakantie gebruikt worden maar ook voor stads- en woon-werk (grote afstanden). Ik vraag me nu af in welk mate er echt een verschil in snelheid is t.o.v. de 28'-50mm combinatie. Heeft iemand ervaring met beide soorten wiel-band combinaties?
Travelmaster schreef:Het is natuurlijk best te doen, maar off-road, met lagere druk, kun je voelen dat de band meer gaat zoeken en verlopen. Dan biedt een bredere velg een stabieler weggedrag. Maar ik vermoed pas bij een druk onder de 2,5 bar ofzo. Op asfalt met bijbehorende druk maakt het niet zoveel uit (maar daar heb je eigenlijk ook geen 62mm brede band “nodig” :wink:
Hier op de Holterberg onlangs een stukje atb-route gefietst, bandendruk 2,5 bar. Geen last gehad van zoeken en verlopen. Dat was wel zonder fietstassen. Minder dan 2.5 bar leek me niet echt meer voordeel op te leveren. Op de banden staat een druk vermeld van 2.0 - 4.0 bar. Op asfalt en met fietstassen houd ik meestal een druk aan van 3.5 bar en dat lijkt me hard genoeg. Op ongebaande paden geeft 2.5 tot 3.0 bar nog voldoende comfort zonder in te leveren op stabiliteit en stuurgedrag.

Maar goed, dat is míjn ervaring. Iemand anders zal wellicht een andere ervaring hebben. Lichaamsgewicht, rijstijl, etc. speelt daarin ook een rol. En wat voor de één comfortabel aanvoelt zal voor de ander aanvoelen als zoeken en verlopen, of juist als keihard en oncomfortabel.
nicolevelo schreef:Dank voor je feedback, Edwin.

Ik overweeg de 3+, maar ben er nog niet helemaal uit welke versie. Heb de 27,5'-62mm banden geprobeerd, en vind deze zeer comfortabel rijden. De fiets zal niet alleen voor vakantie gebruikt worden maar ook voor stads- en woon-werk (grote afstanden). Ik vraag me nu af in welk mate er echt een verschil in snelheid is t.o.v. de 28'-50mm combinatie. Heeft iemand ervaring met beide soorten wiel-band combinaties?
Ik heb je een PB-tje gestuurd.
keesswart schreef:
Benfietsen schreef:Welke merk beviel het best? en waarom? :?:
Deze fietsen hebben allebei een titaniumframe, maar de een (Van Nicholas Amazon Rohloff) is bedoeld voor het lichtere werk en de ander (Pilot Vamos Rohloff) is robuuster uitgevoerd. Van Nicholas is tegenwoordig onderdeel van de Accell Group, Pilot is in 2013 gestart door twee ondernemers. De een had daarvoor 8 jaar lang een fietsenzaak gerund, de ander was daar een klant die bekend stond om zijn lastige vragen.

De Amazon weegt 14 kilo, heeft alleen een achterdrager, en niet al te dikke banden (37-622). Deze fiets heeft een voorvork van 'carbon', wat bij fietsen een verzamelnaam is voor allerlei soorten koolstofcomposiet, vaak nog versterkt met metaal op kwetsbare plekken. (Het is oersterk zolang de carbonvezels in de juiste richting worden belast met krachten die de ontwerper heeft voorzien. Bij een onvoorziene klap uit een verkeerde hoek - zoals bij een val of tijdens transport onderin een bus - kunnen carbonvezels onherstelbaar beschadigd worden, zonder dat dit direct zichtbaar is.) De Amazon is vooral een lichte snelle fiets en niet bedoeld voor ruige tochten met veel bagage. De voorvork heeft daarom ook geen nokken voor lowriders.
(Voor het zwaardere werk maakt Van Nicholas de Pioneer Rohloff en de Deveron Pinion, allebei met aluminium voorvorken. Een titanium voorvork zit niet bij de standaard opties; misschien vindt men die bij Van Nicholas niet stijf genoeg.)

De Vamos weegt 15 kilo (inclusief low riders), heeft een titanium voorvork (die ik ook met voortassen stijf genoeg vond; ik ben gewend aan een stalen vork), een extra stevige achtervork en dikkere banden (50-622). De standaard uitvoering heeft hydraulische schijfremmen (Shimano), geen nokjes voor velgremmen en een trapas met 'buitenboordlagers'. Op mijn vraag of een uitvoering met velgremmen en een trapas met interne lagers ook mogelijk is, was het antwoord: 'Alles is bij ons mogelijk, dus ook velgremmen en welke bracket lager dan ook. Dan ga je wel naar een custom stock frame en dat betekent een meerprijs van €250'.


Leon schreef:
keesswart schreef:De Amazon weegt 14 kilo
Gezien de uitvoering vind ik dat toch niet licht.
Maar wie weet wat een aluminium frame normaliter weegt, weet ook dat je niet veel gewichtsbesparing kunt bereiken door een frame lichter te maken.
@kees swart, benfietsen en Leon
Mijn v Nicholas Amazon Rohloff :) weegt geheel vertrekklaar voor een fiets kampeervakantie 13,5 kg inclusief Rohloff dus, incl 40mm brede Schwalbe Almotion (622x40), inclusief Son dynamo :idea: en koplamp, incl Tubus titaniumdrager, incl 3 bidonhouders, incl Zefal houder voor mijn telefoon, incl cycle2charge in het balhoofd, incl esge pletcher, incl spiegel.
incl alles dus behalve de ortlieb tassen

Zonder alle extra zaken (die voor de fietsvakantie zijn gemonteerd) weegt mijn Amazon Rohloff schoon aan de haak minder dan 12 kg :) :!:

Ondanks dit voor een vakantiefiets lage gewicht is de Amazon Rohloff extreem stabiel tijdens afdalingen. Gaat zeer strak rechtdoor over wegen met kuilen. Ik heb de Amazon sinds 2010 en heb nog nooit zo'n lekkere fiets gehad. Vele soorten vrij dure Koga's in bezit gehad, die heel mooi en soms nog lichter waren, maar de Amazon rijdt het lekkerst en is heel stabiel in afdalingen :D met bepakking.
Berger schreef: De Santos 3+ vond ik nogal lomp aanvoelen(is volgens mij ook een kg of 18/19) Als ik voor de keuze zou staan zou ik voordat ik beslis ook zeker eens op de Avaghon X29 gaan rijden. Kan je helemaal (laten)opbouwen zoals je zelf wilt.
Even een oud topic (en oude reactie) omhoog schoppen ;)

Bij de Avaghon X29 staat dat de fiets+achterdrager maar 15 kg aankan, terwijl die van de 3+ of de Idworx BTL 40kg aan kunnen (het max van de drager zelf).

De Avaghon X29 heeft standaard een Tubus Cargo die zelf ook 40 kg aan kan. Is het lage max gewicht gebaseerd op "extreem" gebruik (omdat het meer een MTB is) of geldt deze limiet altijd?
Fedor schreef:Is het lage max gewicht gebaseerd op "extreem" gebruik (omdat het meer een MTB is) of geldt deze limiet altijd?
Dat zul je aan Bike4Travel moeten vragen.

Het lijkt mij voor de hand te liggen dat wegdek en rijstijl een rol speelt bij de maximale belasting. Bij Thorn geven ze onderaan op blad 12 van hun brochure (pdf!) voor zes verschillende omstandigheden het maximale gewicht op.