Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exploderende Marathon Winter (spijkerband) - Forum Wereldfietser

Exploderende Marathon Winter (spijkerband)

Bij 1 bar hoor ik een net een draadje springen in de band. Band ligt er mooi op. Ik pomp verder.

Bij 3 bar ontploft de boel recht in mijn gezicht, heel de wang is over een lengte van 15 cm los doorgescheurd, net onder het loopvlak :shock:

Nu heb ik al wel eens een binnenband doen knallen omdat hij geklemd zat of omdat de buitenband er niet goed oplag, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Dat ik bij 1 bar iets heb horen springen, wijst denk ik op een productiefout, maar wie weet...

Iemand dit al meegemaakt?
Heb een aanwijzing denk ik.

Op een ander exemplaar zitten op de wang (onder het loopvlak) putjes van de spijkers van een andere band...

Die wang is vrij dun, niet onwaarschijnlijk dat er een spijker door is gegaan tijdens het transport.
B M schreef:Bij 3 bar ontploft de boel recht in mijn gezicht, heel de wang is over een lengte van 15 cm los doorgescheurd, net onder het loopvlak :shock:
Ten eerste ben ik blij dat je kennelijk toch grotendeels ongedeerd gebleven bent. Een spijkerband die recht in je gezicht ontploft met een scheur van 15 cm in je wang, dat zag er heel akelig uit - tot ik bij dat loopvlak kwam en me realiseerde dat je 'recht in mijn gezicht' waarschijnlijk toch niet zo letterlijk bedoelde.

Ik heb twee keer een klapband meegemaakt, een keer terwijl ik reed en een keer tijdens het oppompen toen ik nog niet aan de maximumdruk zat (zelfde situatie als bij jou dus), maar beide keren met banden van onduidelijke herkomst. Ik denk dat het uitmaakt of je de band nieuw had, zo nee hoe hij bewaard is geweest, of er bijzondere dingen mee gebeurd zijn (gevouwen/geknikt geweest) enz. Ik heb destijds de goedkope zooi weggegooid, mijn verlies genomen en een nieuwe binnen- en buitenband gehaald, maar in het geval van een nieuw gekochte Schwalbe zou ik denk ik teruggaan naar de winkel.

Carl
Niet recht in mijn gezicht maar toch iets van een 40 cm...vooral mijn oren zijn niet tevreden.
Carl schreef: in het geval van een nieuw gekochte Schwalbe zou ik denk ik teruggaan naar de winkel.
Als het mogelijk gaat om iets tijdens de productie zou ik het ook rechtsreeks melden aan Schwalbe Duitsland. Niet zo zeer voor jezelf of voor de onderneming, maar voor mij en andere fietsers. Kun je er foto's van maken? Van de scheur én van de vermoedelijke andere zwakke plekken?

Ik heb alleen exploderende schwalbes meegemaakt op RVS velgen met ronden randen. Geen goed idee.
Vroeger, vóór 1992, toen ik nog banden van een bekend Nederlands merk gebruikte, was exploderen tijdens het oppompen bij mij een heel normale oorzaak voor het einde van de levensduur van een band, meestal ergens tussen 3000 en 5000 km.
Carl schreef:
B M schreef:Bij 3 bar ontploft de boel recht in mijn gezicht, heel de wang is over een lengte van 15 cm los doorgescheurd, net onder het loopvlak :shock:
Ten eerste ben ik blij dat je kennelijk toch grotendeels ongedeerd gebleven bent. Een spijkerband die recht in je gezicht ontploft met een scheur van 15 cm in je wang, dat zag er heel akelig uit - tot ik bij dat loopvlak kwam en me realiseerde dat je 'recht in mijn gezicht' waarschijnlijk toch niet zo letterlijk bedoelde.
Carl
Ik schrok me ook even het apenzuur, want bij het lezen van gezicht en wang zag dit ook eerst voor me... :shock:

Voordat ik de hier geciteerde zin van BM uit had gelezen, doorzag ik al dat het een schwalbe was :)

Hans
Afbeelding
En hier zie je de putjes veroorzaakt door een andere spijkerband:

Afbeelding
Ik neem aan dat je de band teruggestuurd hebt naar de leverancier?

Enige kwetsuur met die Marathon Winters die ik ken is dat ze na een flink stuk fietsen op den duur spijkers kwijt raken, of dat spijkers door de band komen en lekkage veroorzaken. Ik heb het dan over enkele 1000en kilometers Noorwegen/Zweden.