Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie GPS app iPhone fietstocht NL - ESP - Forum Wereldfietser

Navigatie GPS app iPhone fietstocht NL - ESP

Ha iedereen,

Volgende week vertrek ik op de fiets richting Spanje. Ik wil de route van Benjaminse volgen, van Eindhoven naar Barcelona (https://www.cyclingeurope.nl/routes/bar ... skaart.php).

Helaas niet in het bezit van een Garmin (of vergelijkbaar), dus ik moet het doen met mijn iPhone. Een aantal vragen.

1) Welke app vinden jullie het fijnst in gebruik? Een voorwaarde voor de app is dat ik de gps route (.gpx file) erin moet kunnen uploaden. Tips? Ik vind het niet erg om een (klein) bedrag voor de app te betalen.
2) Ik heb de GPS tracks gedownload (vanuit hier: https://www.cyclingeurope.nl/routes/barcelona/gps.php) en vroeg me af of iemand tips heeft om de route via 1) Langres of Nancy en 2) via Le Puy of Lyon te fietsen? Ik kan het altijd t.z.t. bekijken maar ben ook wel van de knopen doorhakken en weten waar ik aan toe ben.
3) Iemand ervaring met hoe lang de batterij van een iPhone (5 se, aangeschaft eind vorig jaar) meegaat als je de hele dag de navigatie gebruikt? Het liefst zet ik de gehele tijd mijn telefoon in vliegtuigstand, aangezien ik de route van tevoren wil downloaden. En ik heb wat mensen horen zeggen dat er in het noorden van Frankrijk vrij weinig dorpjes zijn en dus ook de mogelijkheden tot devices opladen beperkt is.. Heeft iemand hier nog insiders informatie over?
4) Ik heb nog nooit genavigeerd op een routeboek. Zal ik die alsnog aanschaffen (en meesjouwen) als back-up of gewoon enkel op de telefoon navigeren? Iemand ervaring met fietsen zonder boekje, zonder garmin en enkel op een telefoon?

Ben benieuwd! Alvast bedankt.

Groetjes,
Frederieke
Osmand is voor mij prima. Je moet dan wel nadenken hoe je je smartphone van stroom voorziet! En hoewel de bediening relatief eenvoudig is, is enige oefening voordat je vertrekt niet verkeerd!
Ik was te vlug! Zonder opladen onderweg zal je smartphone na een halve dag leeg zijn. Eventueel kan je zonder beeld en met stem navigeren, dan gaat de batterij langer mee, maar is niet altijd even duidelijk. Ik zou een grove kaart van Frankrijk meenemen, zodat je bij uitval van je smartphone ongeveer weet waar je naar toe moet.
In dit geval is het boekje de beste oplossing. IPhone kan je wel goed gebruiken als je de weg kwijt bent om even te kijken waar je bent.
Bert van Sprang schreef:Ik was te vlug! Zonder opladen onderweg zal je smartphone na een halve dag leeg zijn. Eventueel kan je zonder beeld en met stem navigeren, dan gaat de batterij langer mee, maar is niet altijd even duidelijk. Ik zou een grove kaart van Frankrijk meenemen, zodat je bij uitval van je smartphone ongeveer weet waar je naar toe moet.
Dankjewel voor de info Bert. Ik ga de app Osmand eens checken. Oefening zit er niet meer heel erg in, maar de eerste fietsdagen zijn dan gelijk de oefening;) Ik neem denk ik 2x een powerbank mee, zodat ik de ene bijv. op een camping in de nacht kan opladen en de ander kan gebruiken om in de tent mijn telefoon op te laden.

Over een algemene kaart van Frankrijk of een fietsboekje ben ik nog niet helemaal uit.
ericplan schreef:In dit geval is het boekje de beste oplossing. IPhone kan je wel goed gebruiken als je de weg kwijt bent om even te kijken waar je bent.
Dankjewel voor je input Eric. Klinkt als een goed plan, maar stiekem zou ik het dus de andere kant op willen organiseren (iPhone gebruiken en boekje als ik geen batterij meer heb). Ook zonde eigenlijk, om eenmalig de twee routeboekjes aan te schaffen. Maar ik zal eens een 'gevraagd' oproep plaatsen voor de benjamins route.
Pocket Earth is navigatie app, uitermate geschikt voor de iPhone. Ik heb een iPhone 5 en dat werkt goed. Mijn telefoon blijft vol, terwijl app hele dag aanstaat. Scherm kan je instellen, dat-ie uitfloept na x aantal seconden. Meestal is 1 minuut kijken op je scherm voldoende, dat spaart je batterij/accu.

Routeboekje zou ik zowiezo aanschaffen, handig voor van alles. Je kan er globaal de plaatsen waar je per dag doorkomt uit opschrijven, zodat je niet steeds de kaart erbij hoeft te halen. Ook informatie over streken, steden, restaurantjes en campings vindt je daarin. Losse (deel)kaart(en) Frankrijk voor overzicht ook handig.
Pocktet Earth heb ik vorig jaar gedownload, speciaal voor iPhone heel goeie app, € 4,99 in aanschaf, alle kaarten van de wereld kun je downloaden; welke je nodig hebt, download je, op je telefoon, zo neemt dat weinig mb's in beslag. Wel instructieavond gevolgd, dat helpt enorm.

Op site van Europafietsers kan je route naar Barcelona vinden,als GPX/GPS-bestand, op je PC; dat stuur je naar Dropbox en op je iPhone pak je het uit in Pocket Earth. Zodoende heb je hele route op je telefoon. De navigatie-app laat je mbv satellieten zien waar je precies bent op de route en waar je heen op weg bent, dan is het een pijltje volgen. Ik zeg het nu heel simpel in grote lijnen, met wat handigheid krijg je dat onder de knie. Oefening baart kunst! :? Ikzelf heb via een naafdynamo en een gelijkrichter van Busch en Muller, de USB-Werck, de hele dag voldoende stroom voor m'n iPhone, hij laadt voldoende bij tot 100%.Daarnaast is 1 powerpack voldoende als backup.

Veel plezier en fijne tocht.! 8)
Even over Pocket Earth: als je van de route afwijkt berekend hij dan een nieuwe route om je weer zo snel mogelijk terug te krijgen op de route? OsmAnd is voor de iPhone minder handig dan voor een Andriod telefoon omdat er veel functionaliteit, vooral navigatie, voor de iPhone nog niet beschikbaar is.
FietsFred schreef:
ericplan schreef:In dit geval is het boekje de beste oplossing. IPhone kan je wel goed gebruiken als je de weg kwijt bent om even te kijken waar je bent.
Dankjewel voor je input Eric. Klinkt als een goed plan, maar stiekem zou ik het dus de andere kant op willen organiseren (iPhone gebruiken en boekje als ik geen batterij meer heb). Ook zonde eigenlijk, om eenmalig de twee routeboekjes aan te schaffen. Maar ik zal eens een 'gevraagd' oproep plaatsen voor de benjamins route.
Mijn reactie is vooral ingegeven door je tijdpad. Dat is nogal krap. Ik ben zelf heel erg te spreken over Galileo. Erg eenvoudig in gebruik. Zijn meer topics over geweest op dit forum, dus de zoekfunctie gebruiken is handig.

Wat je verder nodig hebt? Een (waterdichte) houder op het stuur. Iets om op te laden, zoals een powerbank of een naafdynamo met een hulpstuk.
mqaa schreef:Even over Pocket Earth: als je van de route afwijkt berekend hij dan een nieuwe route om je weer zo snel mogelijk terug te krijgen op de route? OsmAnd is voor de iPhone minder handig dan voor een Andriod telefoon omdat er veel functionaliteit, vooral navigatie, voor de iPhone nog niet beschikbaar is.
Je denkt teveel als automobilist. Navigatie is in vlak terrein wel leuk, daar waar de heuvels zijn is het voor fietsers verstandiger om te stoppen en de (al dan niet digitale) kaart goed te bekijken.

(Je had best een eigen topic mogen openen.)
Waterdichte houder ga ik er morgen opzetten. Heb nu toch steeds meer de neiging om een routeboekje te kopen. Maar vind het stiekem nog steeds duur, 45 euro voor 4 weken op de fiets en daarna niet meer gebruiken ;) Maar zie de voordelen er uiteraard ook wel van in!
Volgens mij haal je die €45 er zo uit doordat je een prima overzicht hebt van mogelijke overnachtingsmogelijkheden.
Verder steun je er natuurlijk de maker mee zodat die nog meer of betere routes uit kan zetten.
1) Ik vond van alle apps om de route weer te geven, Google Maps eigenlijk de handigste. Het is even klooien om de route er op te krijgen, maar je hebt meteen alle handige informatie bij de hand (hotels, campings, supermarkten)
2) ik kan de route over Nancy zeker aanraden. Erg mooi centrum met elke avond een fraaie show op het Place Stanislas. Hotel de Guise is een prima plek om in Nancy te overnachten. De route over Le Puy vond ik ook de moeite waard. Op een paar plekken wel pittig klimmen, maar een erg fraaie route.
FietsFred schreef:Waterdichte houder ga ik er morgen opzetten. Heb nu toch steeds meer de neiging om een routeboekje te kopen. Maar vind het stiekem nog steeds duur, 45 euro voor 4 weken op de fiets en daarna niet meer gebruiken ;) Maar zie de voordelen er uiteraard ook wel van in!
Een van de voordelen ios dat de route- en boekjesmakers hett blijven doen, omdat er mensen zijn die de boekjes ook blijven kopen.