Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verblijfsadressen opgeven bij visumaanvraag (China) - Forum Wereldfietser

Verblijfsadressen opgeven bij visumaanvraag (China)

Beste iedereen,

Ik wil een visum aanvragen voor drie weeks reis door China. Maar bij de visumaanvraag wordt (uiteraard) gevraagd naar de verblijfsadressen tijdens reis. Omdat ik op de bonnefooi wil fietsen heb ik die uiteraard niet. Hebben jullie tips hoe ik toch iets op kan geven voor verblijfsadressen tijdens mijn reis?

Bedankt.

Peter
Hoi Peter,

Twee manieren om het op te lossen:
1. lijstje met een paar hotels opgeven.
2. Visum door extern bureau als visumdienst laten opmaken.

Beiden opties lukken bij ons altijd.
Al eerder een aantal malen in dit forum vermeld, onze aanpak:

Gewoon een reisschema per dag met voorgeboekte hotels langs een veilige route en een verklaring hoe met welke bus je het land weer uitgaat, opstellen. Noem daarin vooral geen gevoelige gebieden (Islamistische of voormalig Tibetaanse regio) en ook niet dat je op de fiets bent. Grote steden langs de kust doen het daarentegen wel goed. Wij kregen met een reisschema van 1,5 maand zo een drie maanden visum.

Destijds hebben we ook een aantal bureaus gebeld, maar ik vond ze geen meerwaarde hebben. Ze gaven zelfs slecht advies voor fietsers wat betreft de aanpak voor de visumaanvraag. Geld dus liever aan andere zaken besteden :wink:
Bedankt voor de reacties.

Marco, is dat lijstje gewoon een lijstje van bestaande hotels (van internet) waar je verder geen enkele reservering hebt staan?
Ik wou de visum ook door een extern visumbureau laten doen. Wat doen die dan precies?

Bedankt.
Hotels van booking.com en wel degene die je nog kosteloos kan annuleren tot een bepaalde tijd.
Volgens mij zit er zelfs een selectieknop op deze site voor hotels die je kosteloos kan annuleren.

Destijds hebben we ook een aantal bureaus gebeld, maar ik vond ze geen meerwaarde hebben. Ze gaven zelfs slecht advies voor fietsers wat betreft de aanpak voor de visumaanvraag. Geld dus liever aan andere zaken besteden :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:Destijds hebben we ook een aantal bureaus gebeld, maar ik vond ze geen meerwaarde hebben. Ze gaven zelfs slecht advies voor fietsers wat betreft de aanpak voor de visumaanvraag. Geld dus liever aan andere zaken besteden :wink:
Gewoonlijk wel een goed advies, maar het Chinese consulaat komt regelmatig met nieuwe visumvoorwaarden, die alleen maar als bizar te betitelen zijn. En vorig jaar om deze tijd werden er bijvoorbeeld opeens een paar weken lang geen aanvragen in behandeling genomen voor individuele toeristen. Zelf hebben we een paar jaar geleden onze visumaanvraag door Embassy Express laten doen, ze komen dagelijks op het Chinese consulaat en zijn van alle ins en outs op de hoogte (Ik heb verder helemaal geen belangen bij dit bedrijf, maar zonder hen hadden we die visa nooit op tijd gekregen, en ik had sowieso geen visum gekregen omdat ik aanvankelijk een "verdacht beroep" had ingevuld).
Hoi Peter,
Wij hebben inderdaad geen reservering. Vroeger haalden we de hotels uit de reisgidsen, nu kan dat via internet. Gewoon even googlen.
Een extern visumburo gebruiken we als we te lui zijn om het zelf te doen :D . Je hoeft dan niet op en neer te rijden naar een ambassade. Gewoon de boel opsturen en zij regelen het. Uiteraard kost dat geld maar dat is met alles wat tijd besparend is. Maar eerlijk gezegd doen zijn niet zoveel meer dan wat je zelf zou kunnen doen. Het is een puur een kwestie waar je je tijd in wilt stoppen.
Goed advies van de bureaus? Aan mij adviseerde twee visumbureaus om gewoon te vermelden dat ik ging fietsen, terwijl in de fietswereld bekend was dat in die tijd al meerdere fietsers geweigerd waren, vanwege het feit dat ze fietste (...) Ook door buitenlandse fietsers woonachtig in China werd destijds met klem afgeraden om te vermelden dat je op de fiets was of door de de zogenaamd gevoelige streken reisde. Wij hebben daarom gekozen om te zeggen dat we per openbaar vervoer reisde. De Chinezen zijn grillig dus ja het is altijd maar afwachten wat het gaat worden. Ook als je je eens negatief politiek uitgelaten hebt op het internet over bepaalde zaken, kan je een visum wel vergeten.
Frans & Dieuwertje schreef:Goed advies van de bureaus? Aan mij adviseerde twee visumbureaus om gewoon te vermelden dat ik ging fietsen, terwijl in de fietswereld bekend was dat in die tijd al meerdere fietsers geweigerd waren, vanwege het feit dat ze fietste (...) Ook door buitenlandse fietsers woonachtig in China werd destijds met klem afgeraden om te vermelden dat je op de fiets was of door de de zogenaamd gevoelige streken reisde. Wij hebben daarom gekozen om te zeggen dat we per openbaar vervoer reisde. De Chinezen zijn grillig dus ja het is altijd maar afwachten wat het gaat worden. Ook als je je eens negatief politiek uitgelaten hebt op het internet over bepaalde zaken, kan je een visum wel vergeten.
Misschien was ik niet duidelijk, maar met "gewoonlijk wel een goed advies" doelde ik juist op jouw advies om geen gebruik te maken van een visumbureau (waarbij ik dus een uitzondering maak voor het bureau dat ik heb gebruikt :) )
(foutje)
Peter, Marco en Frans & Dieuwertje, bedankt!
Ik ga ermee aan de slag.

Groet,

peter