Momenteel ben ik van plan een 'echte' vakantiefiets aan te schaffen na afgelopen jaar te hebben rondgetoerd op een Giant Expedition (Deore 7 speed) van zeker 20 jaar oud. Daarvoor reed ik ongeveer 5 jaar op een Koga Gran Racer racefiets (105/Ultegra). Het idee was om met de Giant wat korte meerdaagse tochtjes te doen. Maar dat is niet gelukt, om de technische staat van deze fiets toch wat te wensen overlaat en ik merk dat ik daarom liever niet te ver ga.
Ik ben op zoek naar een randonneur/ reisfiets met verlichting en omdat ik nu ook best wel wat winkels ben geweest, wilde ik kijken wat de experts hier aanraden. Sowieso merk je dat je bij iedere winkel waar je komt weer nieuwe opties hebt, maar is het is wel zo dat je met mijn lengte niet veel winkels hebt die een passende fiets hebben. Daarnaast wil ik nu geen bedrag van 2500 euro uitgeven, want dat vind ik te veel.
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Primair voor woon/werk verkeer (Haarlem - Amsterdam) en ook voor fietsvakanties. Ik overweeg in oktober een rondje Andalusië van een week of 2 en wil als ik de fiets heb ook gaan beginnen met lange weekenden (3 dagen). Met de fiets wil ik het liefst wildkamperen met tarp/tent. Omdat ik ook veel wandel heb ik best veel lichte spullen (tent, tarp, matje, slaapzak etc.) die ik mee wil nemen.
Met deze fiets probeer ik er achter te komen of de fietsvakantie in het algemeen iets voor mij is. Als dat het geval is, is het niet ondenkbaar dat ik ooit in Azië (Bijv. Vietnam) wil fietsen of misschien wel de zijderoute of Karakoram Highway. Hoewel dat niet persé op deze fiets hoeft te zijn.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik houd wel van doorfietsen, maar een beetje comfort vind ik ook wel lekker.
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Sportief, dus met dropbars maar niet overdreven laag.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja in Nederland. Dagelijks.
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Primair verhard, maar het is wel fijn als de fiets bijv wel stevige gravel padden aan zou kunnen.
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Dit jaar dus hopelijk Andalusië. Volgend jaar wellicht Franse riviera, Zuid- Frankrijk of Alpen.
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Ik kampeer met alle spullen zelf mee. Wel zal ik af en toe heus ook wel een hotel of hostel pakken.
JE LICHAAMSLENGTE & gewicht
Ik ben 203cm lang en weeg 95kg.
JE LICHAAMSBOUW
Ik ben redelijk normaal geproportioneerd, maar heb wel een iets langer dan gemiddeld bovenlichaam.
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ik denk aan 20-30 kg.
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Amsterdam
WAT IS JE BUDGET?
Rond de 1500 euro, maar iets meer mag ook. Bijv. VSF Randonneur is 1670.
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik heb nog geen hele uitgebreide fietsvakantie ervaring, maar fiets wel al mijn hele leven en heb vroeger best veel op de racefiets gezeten. Ik deed toen regelmatig tochtjes van 150 km. Nu doe ik voornamelijk aan hardlopen (10km +), maar ik wil dus weer meer gaan fietsen
WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
70/80km. Ik fiets bijvoorbeeld regelmatig naar mijn ouders (70 km) op mijn Giant en in sommige gevallen op mijn stadsfiets.
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Klein onderhoud kan ik zelf. Ik denk dat ik bij de Vakantiefietser nog een cursusje ga volgen.
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Eigenlijk niet, want ik houd MP als een eeuwigheid in de gaten en er komen nooit echt fietsen langs voor mijn lengte.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb nu proef gezeten of gereden op:
VSF TX Ranndoneur 62 (105). Rijdt lekker. Zat ik volgens de verkoper best goed op. Bij de Vakantiefietser raadde ze m af.
VSF T700, die is wel aan de kleine kant voor mij, maar misschien net iets betere afmontage.
Kona Sutra (Deore) 58. Zat OK, maar wel aan de kleine kant voor iemand van ruim 2 meter.
Surly Long Haul Trucker (64). Nog niet op gezeten, maar bij Kaptein kunnen ze misschien een afpsraak maken met de importeur.
de Specialized AWOL (kun je alleen nog maar losse frames van kopen heb ik me laten vertellen).
Santos Travelmaster 28. Mooi maar die vind ik eigenlijk veel te duur.
Snel Steel 28. Idem als Santos.
Jan Janssen Millenium. iets boven budget wel
http://www.janjanssen.nl/fietsen/millennium/
Stevens model nog onbekend (werd mij gisteren ook nog aangeraden)
WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Niet persé
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD
Ik heb de tijd, maar eigenlijk wil ik wel begin oktober de fiets. Dus ruim een maand de tijd.
Hartelijk dank alvast voor jullie hulp.