Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Droog fietsen - Forum Wereldfietser

Droog fietsen

Na de zoveelste stortbui deze week, en druipend aankomen bij mijn clienten. Toch maar weer eens voor een droger alternatief gaan googlen.
Ik heb geen rijbewijs, wil geen brommobiel. Je weet wel zo' n levensgevaarlijk en superduur 45 km auto- tje.
Maar wat dan?
Bij een gemiddelde regenbui hoe ik het onder mijn regencape wel droog. Een regenpak is geen optie met ca15 stops over ca 35 km. In 4 tot 5 uur. ( hoe bedoel je tijdsdruk in wijkzorg)
Maar wat dan?
http://www.e-one.nl/
http://move-nl.com/move-tres-45-km-trike/
http://hasebikes.com/156-0-Trike.html

Dit zijn mijn enige gevonden opties.
Heeft iemand ervaring met de overkapping van de hasefiets? Mijn lijkt het niet handig bij zo vaak in en uitstappen.
De trike vind ik log en groot.
De e- one wel leuk.
Iemand nog goedkopere oplossingen ik hou me aanbevolen.
Voordat je in radicale oplossingen gaat denken als trikes en ligmobielen:
  • Zo vaak regent het niet in Nederland en als het regent is het vaak niet lang, je kent vast wel Het regent bijna nooit.
  • Zoveel tijd kosten mij het aantrekken van een regenbroek en regenjas niet; hoe lang doe jij erover en wat is naar jou idee acceptabel?
  • Misschien is een poncho wat, zie ponchotest
Ik heb de agu poncho. Aan en uit trekken van een regenbroek kost mij minstens 5 minuten en die heb ik hard nodig als reistijd maar vooral om mijn werk bij de clienten te doen. Ik moet het ook minimaal 15x op een dag/avond dienst doen.
Ik weet ook dat de meeste dagen in nederland droog zijn.
Maar het is hoogst oncomfortabel om kletsnat nog een uur of wat naar clienten te moeten en te moeten fietsen.
Nu is het zomer en is de temperatuur nog geen lekker plus dat je dunne kleding aan hebt.
Af gelopen winter ook regelmatig tot op mijn hemd nat geweest. En dan is het echt koud en onaangenaam. Om nog maar niet te hebben over de ijskoude handen wat erg onaangenaam is als je iemand moet wassen en aankleden.

Vandaar dat ik zoek naar een mogelijkheid om redelijk droog en niet onderkoelt bij de clienten aan te komen.
daulagari schreef:Zo vaak regent het niet in Nederland
Er zijn dit jaar forse verschillen binnen Nederland. Ik vermoed dat Hesta ergens rond noord-Drenthe woont. Hier in het zuiden hebben we vanaf begin maart al moeite om de regenwatervijver op peil te houden.
Verhuizen dus? ;-)
Afbeelding
Niet in noord drente maar in het Gooi. Laren (nh) om precies te zijn. Ook hier waren de vijvers die van grondwater afhankelijk zijn erg laag. In de afgelopen week weer vol geregend. En uitgerekend tijdens de stortbuien had ik dienst en was onderweg. Wachten tot de bui over is gaat lang niet altijd, er zijn mensen die me op een bepaalde tijd verwachten.
Het zijn ook niet veel dagen op jaar basis. Maar als je zoals ik minimaal 4 dagen per week 10 tot 40 km fietst met 3 tot zoals vandaag 33 stops. Dan wil je echt geen regenpak.
En mijn clienten worden echt niet blij van een druipende zuster die ze komt helpen. Ook al gebeurd het niet vaak. De keren dat het wel gebeurd blijven in de herinnering.

Het is een luxe probleem vind ik. Maar in de meeste thuiszorg organisaties mag ik zonder rijbewijs niet eens komen werken. Hier wel maar wil dus geen gedoe over vlekken in vloerbedekking enz omdat ik doorweekt was.
Het grafiekje wat @Leon linkt laat het verschil in neerslaghoeveelheid tussen normaal en de periode 1 april t/m 4 augustus, dat heeft denk ik geen enkele relatie met de tijd dat het regent.

Als je 15x op een dag op pad gaat is de kans dat je het één keer van die 15 regent nog steeds klein.

Maar goed, daar gaat het niet om, voor @hesta regent het in ieder geval te vaak om het niet niet als een probleem te zien.

Goed te weten dat het behalve regen ook om koude handen gaat, wat dat betreft denk ik aan de "Hotpog pogies" van @Shane, zie hier.

Als een regenbroek aantrekken 5 minuten kost dan is er iets goed mis, net even getimed, aantrekken kost mij 10 seconde en uittrekken incl. provisorisch opvouwen 25 seconde.

Als je de e-one wel leuk vind, hij ziet er inderdaad leuk uit, waarom maak je dan niet eens een proefrit, dat lijkt te kunnen in Katwijk, Brielle en Valkenburg (ZH). Wat ik me af vraag is of het bereik van 30 km genoeg is voor je. Hij mag op het fietspad en 50 km wegen, je hebt alleen een WA-verzekering van 40 Euro nodig.
Daulagari: ik heb het over 5 minuten totale regenpak aan en uit met schoenen aan.
Ik word een dagje ouder en er niet soepeler op.

Overigens heb ik er minder problemen mee dan mijn clienten.

Ver gelijkbare handenwarmers als die van Shane heb ik op de brommer gehad. Waren wel lekker.

En de E-one is er tot 90 km aktiradius. 30 km is te weinig. De proefrit gaat er binnenkort komen.
Hij zou dan in de plaats komen van de brommer die ik nu bij erg slecht weer gebruik.
De e-one is dus geen fiets meer, niet meetrappen. Is een flevobike/quest niks? Geen last van regen, geen last van beperkingen in de actieradius, en je blijft tenminste nog echt fietsen. Zo'n e-one is een kleine elektgrische auto, die ook nog eens zeer beperkt is innde snelheid.
Schoenen aan en uit zou niet hoeven moeten, ik kan mijn regenbroek over mijn schoenen aantrekken en uittrekken, de genoemde cijfers waren met schoenen aan. Ik vind nog steeds 5 minuten veel, een rits over de hele lengte van de broek kan helpen, zie bijv deze test.

Op een brommer wordt je even nat als een fiets, is het de reistijd die korter is op de brommer?

Hele prestatie als je meer dan 30 km op een werkdag fietst, petje af, elektrische fiets?
Leon schreef:Hier in het zuiden hebben we vanaf begin maart al moeite om de regenwatervijver op peil te houden.
De weergoden hebben me gehoord. Vannacht zomaar ineens 17 mm regen in het bekertje. :-)

Die beloofde 30 km actieradius likt me erg weinig. De vraag bij electrische voertuigen is vooral of je die afstand haalt. De ervaringen met electrische auto's die je leest zijn vaak bar. Een proefrit in de zomer zegt nog niet alles over de winter. Dan zijn de accu's koud, de lucht zwaar (procentjes) en de banden stug en is de actieradius weer wat minder.

Bij de e-move lees ik ergens geluidsniveau 97 dB. Is dat binnenin. 97 dB is gewoon bar slecht voor je gehoor, dan moet je 'van de arbo' gehoorbeschermers dragen.

De e-one ziet er - wilde inschatting van mij - niet erg stabiel uit met drie wielen en zo smal en lang. Ik zou daar geen flinke uitwijkmanoevre mee durven uithalen. Lees ook het stukje dat en waarom er GEEN ruitenwisser op zit. Als je het ding juist koopt voor de dagen dat het regent si dat wel belangrijk.

Ik vind deze voertuigen allemaal te primitief tussen het autogeweld. De Move komt nog het dichtst in de buurt, maar drie wielen zijn nooit een succes gebleken. Kijk hieronder maar naar deze Top Gear-klassieker.

Leon: aan een reliant heb ik hele goede herinneringen.. toen ik nog een klein meisje was mocht je er in rijden met een moterrijbewijs. Het enige dat mijn vader had. Hierdoor hebben we menig gezinsuitje gemaakt wat anders niet mogelijk was geweest. Ook off road en nooit om gegaan. :D

Dalaugari: Ja op de brommer word ik net zo nat. Maar ik ben sneller.
Helaas heb ik niet genoeg tijd om het op de gewone fiets te doen. Dat heb ik in het begin geprobeert maar werd daar erg gestrest van omdat ik in tijdnood kwam.
Nu dus de electrische. Kan ik rustig trappen, zonder ondersteuning als het kan meer power als het moet. Verder dan standje 3 van de 12 kom ik niet. Dan zit ik al op de 25 km p/u

Het ontbreken van ruitenwissers bij de e-one baart me zorgen. Het smalle is juist belangrijk voor waar ik rijd. Stabiliteit moet ik uit proberen net als wendbaarheid.
En wat nog belangrijker is. Kan ik er makkelijk in en uit komen. Ik heb fybromyalgie en ben vooral bij koud weer erg stijf.

3 wielen maak ik me niet zoveel zorgen om. Fietsen als de alleweder zijn er al jaren. ( meeste vallen af vanwege gebrek aan wendbaarheid.)

De e-move lijkt het toch niet te worden. Moet wel een dealer ergens zijn in Nederland maar krijg geen contact.
Zou er wel een keer in willen rijden. Maar buiten de db-s is de aktieradius het grootste struikel blok.
Verwacht niet dat ik hem in de tuin kan krijgen dus word opladen ook een probleem.

Het meest waarschijnlijke is dat het uit eindelijk de Hasetrike met overkapping word.

Vind beperkte aktiradius zonder andere mogelijkheden dan eerst opladen geen prettig idee.
En de terug gang bij erge kou. Op mijn electrische moustache fiets zag ik bij min 7 de afstand terug valllen van 110 bij plaatsen van de batterij naar 80 na 3 km fietsen(en 15 min overdracht op kantoor) dus ca30 min buiten.
Moet er niet aandenken als ik eind van een avonddienst ( zo rond 22.30) zonder power kom te staan en dan natuurlijk net bij een client het verst weg. Of nog een noodoproep krijgen. :|

Blijf de voorkeur houden voor iets wat ik ook zelf voor kan bewegen,(beter voor mijn spieren, hoef ik niet naar de sportschool :D ) of helaas brandstof in moet gooien, zoals mijn zeer vervuilende brommer.
één van de mensen achter de E-One is Erik Vegt. dat is technisch (ontwerpen en maken en zo) echt een kanjer! (vind ik :D ).
heeft eerder zelf een motorfiets ontworpen en in kleine serie gebouwd (bedenken/ontwerp, testen, typegoedkeuring, onderdelen-productie uitgezet, gebouwd en geleverd).
beste hesta, mooi dat je een proefrit gaat maken ('the proof of the pudding is in the eating')!
groet, hoogframe
Vloeken in de kerk op een fietsforum, maar kijk misschien eens naar een Renault Twizy.

Vol electrisch, tweezits, en met de optionele ruiten prima droog binnen. Zowel in 85kmh uitvoering met autorijbewijs als in 45kmh uitvoering. Opladen met 230V stekker.

Met ruitenwisser, zonder kachel maar met voorruitverwarming voor de ontwaseming.
Polling schreef:De e-one is dus geen fiets meer, niet meetrappen. Is een flevobike/quest niks?
Een Quest zeker niet. Die is geschikt voor het tegendeel van wat Hesta wil doen met een fiets. Als je al aan een velomobiel zou willen denken, zou ik eerder richting e-Orca kijken.

Carl
De Renault twizy is een brommobiel dus de laatste optie.op laden is een probleem vanwege de afstand huis parkeerplaats. En de onmogelijkheid om een auto in de tuin te krijgen laat staan er uit.

De Flevobike is iets waar ik ook nog wel naar wil kijken.
De orca vind ik leuker dan de Quest. Maar hoe is de wendbaarheid. Ik rijd veel over fietspaden en smalle wegen. Van oorsprong boerendorpen. :)
Lees over het algemeen dat ze juist voor de langere rechte wegen zijn en niet de stad/ boerendorp?

Staat ook nog op de planning om een keer in Dronten te gaan kijken naar ligfietsen.
Ik zou kiezen voor een elektrische fiets om snel en gemakkelijk afstanden af te leggen. En een lichte regenbroek met een rits in de pijpen zodat hij gemakkelijk aan en uit kan. En een sportieve lichte jas die van zichzelf al waterdicht is.
En anders toch maar een rijbewijs gaan halen. :)
hesta schreef:De orca vind ik leuker dan de Quest. Maar hoe is de wendbaarheid. Ik rijd veel over fietspaden en smalle wegen. Van oorsprong boerendorpen. :)
Lees over het algemeen dat ze juist voor de langere rechte wegen zijn en niet de stad/ boerendorp?
Een orca heeft een veel kleinere draaicirkel dan een quest en is ook een stuk korter en hoger, is dus veel handiger voor jouw gebruik. Een quest is inderdaad ideaal voor de lange, rechte wegen, komt helemaal tot z'n recht in de polder.
Een orca is niet van de hoge topsnelheid, maar met e-ondersteuning zit je snel en zonder veel moeite op een aangename kruissnelheid die een pak hoger ligt dan die van een rechtopfiets.

Fietssluizen, paaltjes en versmallingen zijn soms een echte versperring voor velomobielen, daar moet de route op aangepast zijn, maar in eigen streek is dat meestal geen probleem en ken je snel de pijnpunten.

Velomobielen, en zeker orca's, zijn uitermate gebruiksvriendelijk. De ketting is goed tot volledig afgeschermd, bij de orca volledig, kan je vergelijken met een gesloten kettingkast, onderhoudsarm dus. De instap van de orca behoort tot de makkelijkste/toegankelijkste op de markt.

Naast en achter de zitting van de meeste velomobielen is er plaats genoeg voor bagage, al dan niet in makkelijk uitneembare tassen. De orca is ook hier een schoolvoorbeeld. Zeker eens testen, zo'n ding! Als het kan ook in je vertrouwde omgeving.
Peter123: Ik heb een regenbroek met ritsen heb dat ook in de wijk uitgeprobeerd. Word er echt niet blij van. Ben soms maar 10 minuten bij iemand en dan ben voor mijn gevoel de hele avond mezelf aan het aan en uitkleden.
- heb al 2x rijles gehad, de laatste keer 30 lessen. De instructeur vond het beter dat ik zou stoppen. of heel veel geld mee nemen. Het is overigens wel de goedkoopste optie. het nog eens proberen in een snelcursus. Een auto hebben we van de zaak dus die hoef ik niet aan te schaffen. Maar ik wil geen auto rijden :(

- de cape van van moof lijkt veel op mijn agu cape. en behalve dat hij aan vervanging toe is bevalt die al een jaar of wat. vooral in de wijk en bij druilerig weer. blijf ik ergens langer en moet ik langer fietsen dan geef ik de voorkeur aan een regenpak.

-Morgoth: Ik ga zeker naar de orca kijken. Las alleen dat hij geschikt is voor mensen vanaf 1,65. Ik ben nog geen 1,60. dus zal mij beniewen.
Ik gebruik tegenwoordig een regenbroek met rits, maar ook waterdichte overschoenen van Bike die over normale schoenen passen. Regenboek met rits vooral vanwege gemak bij aantrekken, vooral omdat schoenen soms vervelend kunnen haken in de gaasvoering van zo'n broek. Met overschoenen houdt je droge voeten, ook als je na een bui door de plassen moet.