Gevlogen traject: Boekarest - Amsterdam
Datum: juni 2017
Vervoerstarief fiets: € 55
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsen waren verpakt in stevige zakken (body bags van Ground Effect), kwetsbare delen fietsen verstevigd met bolletjesplastic van de bouwmarkt in Boekarest. Alles conform de voorwaarden van KLM ("fietsdoos of geschikte verpakking"). Géén limited releaseverklaring hoeven ondertekenen.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, na boeking ticket moet je fietsen telefonisch aanmelden, bevestiging kwam binnen een paar minuten. Betaling fietstarief op luchthaven.
Ervaringen: Bij aankomst op Schiphol kwamen de fietsen over de gewone bagageband binnen in plaats van bij Odd Size Baggage. Nog nooit meegemaakt. Fietsen zonder de zakken te openen mee naar huis genomen, pas bij thuiskomst constateerden we forse schade: van de ene fiets het buitenste kettingblad vóór ingedeukt, bij de andere fiets grote slag in het achterwiel, nieuw wiel noodzakelijk. Schade gemeld bij KLM via formulier op website, compleet met foto's van verpakte fietsen en van de schade. Reparatiebonnen fietsenmaker ingediend (totale schade nieuw kettingblad en nieuw achterwiel € 241), KLM erkent aansprakelijkheid (drie weken na indienen claim) en vergoedt de schade, met excuses.
Prima opgelost door KLM dus, maar sinds wanneer komen fietsen over de gewone band aan op Schiphol? En een dergelijke schade, aan beide fietsen nota bene, kan toch alleen door een forse val ontstaan? Van de bagagekar of lopende band gekieperd?
Datum: juni 2017
Vervoerstarief fiets: € 55
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsen waren verpakt in stevige zakken (body bags van Ground Effect), kwetsbare delen fietsen verstevigd met bolletjesplastic van de bouwmarkt in Boekarest. Alles conform de voorwaarden van KLM ("fietsdoos of geschikte verpakking"). Géén limited releaseverklaring hoeven ondertekenen.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, na boeking ticket moet je fietsen telefonisch aanmelden, bevestiging kwam binnen een paar minuten. Betaling fietstarief op luchthaven.
Ervaringen: Bij aankomst op Schiphol kwamen de fietsen over de gewone bagageband binnen in plaats van bij Odd Size Baggage. Nog nooit meegemaakt. Fietsen zonder de zakken te openen mee naar huis genomen, pas bij thuiskomst constateerden we forse schade: van de ene fiets het buitenste kettingblad vóór ingedeukt, bij de andere fiets grote slag in het achterwiel, nieuw wiel noodzakelijk. Schade gemeld bij KLM via formulier op website, compleet met foto's van verpakte fietsen en van de schade. Reparatiebonnen fietsenmaker ingediend (totale schade nieuw kettingblad en nieuw achterwiel € 241), KLM erkent aansprakelijkheid (drie weken na indienen claim) en vergoedt de schade, met excuses.
Prima opgelost door KLM dus, maar sinds wanneer komen fietsen over de gewone band aan op Schiphol? En een dergelijke schade, aan beide fietsen nota bene, kan toch alleen door een forse val ontstaan? Van de bagagekar of lopende band gekieperd?