Additionally, paste this code immediately after the opening tag: handrem voorwiel blijft 'plakken' - Forum Wereldfietser

handrem voorwiel blijft 'plakken'

Beste lezers,

Sinds een paar dagen veert mijn handrem niet meer goed terug naar de beginstand, ik moet hem er nu heen duwen. Zelf zie ik geen bijzonderheden en de kabel lijkt prima, zilver en niet verroest. Er zit een tussenstukje in de buitenkabel die bedoeld is (als ik het goed heb) om het remmen geleidelijker te laten gaan. Daar heb ik een beetje olie op gedaan maar het helpt niet, ik weet ook niet of dat de bedoeling is.

Iemand een idee wat bet probleem kan zijn en hoe ik het kan oplossen? Het zijn V-brakes denk ik. Ze zitten op een koga randonneur. De metalen buisjes die de remblokjes terug duwen werken wel gewoon

Bedankt!
Hoe lang geleden zijn de binnen en buitenkabel vervangen? Ik vermoed een tijdje geleden. Vervangen is makkelijk, niet duur en een leuk werkje :D
beste luchtfietser, ( :D )

ik denk aan: - kun je een foto plaatsen van je rem 'en van de hele loop van de kabels
- ik vermoed dat het de achterrem is. achter of voor?
- door vuil of door iets anders wat de kabel ergens stroef laat lopen of door vuil bij de veertjes (op de plek waar de remarmen aan je frame geschroefd zitten) krijgen de veertjes de armen van de v-brakes niet meer teruggeduwd.
! probeer eerst eens te zien/vinden waar het stroef gaat. kijk goed langs het hele remgebeuren en kijk waar het stokt, als je de rem een paar inknijpt en loslaat.
gaat de remgreep niet terug en gaan daardoor ook de rembinnenkabel en de remamren niet terug?
gaat de remgreep wel terug, maar veert de rem niet terug en zit er dus ruim speling op je rembinnenkabel?
- probeer de boel eens te smeren met wat WD40 of zo in een spuitbusje. spuit wat van zulke dunne olie daar waar je remmen aan nokken aan het frame geschroefd zitten.
- (bij veel v-brakes:) in het buisje van metaal aan het eind van de kabel, dat in een bocht de overgang maakt naar de rem zit een kunststof (teflon? PE of anders PVC) hulsje om de binnenkabel om de binnenkabel soepel door dat buisje te laten lopen. dit hulsje stroopt nog wel eens iets op en dan loopt de binnenkabel stroef.
- haal alles eens los, maak het schoon en zet het weer in elkaar.
- woon je net tenO van Rdam, kom gerust langs en stuur me dan een pb, dan kijken we samen.
en wat Berger al zegt: de boel deels verversen, zeker als het op leeftijd is, zal geen kwaad kunnen en helpen.
succes! hoogframe
Als de remblokken niet correct geplaatst zijn EN fel versleten kan het zijn dat de rembloken onderaan van de velg lopen. Hierdoor kan een richel op de remblok ontstaan waardoor die achter de velg blijft haken.
ik heb eerder niet goed gelezen. je geeft al aan dat de remhendel niet terug gaat.
je beschrijft een tussenstukje... in denk aan: op v-brakes ziet wel eens een soort demper. een zwart plastic bus/rond-doosje met binnen dempingsmateriaal (schuim) dat de maximale remkracht beperkt. het veert in als je de rem wat verder inknijpt. dit is een soort 'begrenzer' zodat je niet nog harder je voorrem in kunt knijpen. deze smeren met een drupje olie kan geen kwaad, maar lijkt me niet nodig: dit dingt veert wel terug.
deze 'constatering' lost niks op rond jouw remprobleem, maar toch. en na even google-en: dit heet een power modulator.
misschien moet er eerst eens naar de remhendel gekeken worden: waarom gaat die niet meer terug? en wat doet de rembinnenkabel? groet, hoogframe
Er zijn tal van video's op YouTube te vinden maar ik vind die van Bikemanforu wel leuk, heel gedetailleerd en met uitleg over waar de gebruikelijke knelpunten zitten.

Het is alleen wel in het Engels zoals je misschien al kan raden aan de naam van het kanaal :wink:

Deel 1 van in totaal 6 korte video's waarbij een vastzittende V-brake voorrem systematisch wordt nagekeken.
luchtfietser schreef:Zelf zie ik geen bijzonderheden en de kabel lijkt prima, zilver en niet verroest.
Dat kun je toch niet aan de buitenkant zien?
Een V-brake kun je meestal met de hand loshaken tussen de remhoeven zodat je dan kunt voelen waar de wrijving of het probleem zit.
Het stalen veertje dat links en rechts bij de remklauwen zit kun je een beetje uitbuigen, waardoor de veerkracht vergroot wordt. Zeker bij oude fietsen kan dit soms wel handig zijn.

Maar ik zou eerst eens alles losmaken en kijken of te greep geen tik heeft gehad.
Even de kabel smeren.
Werkt dat niet.
Dan vervangen.

Kijk wel even of de kabel niet een rare knik heeft. Of een scherpe bocht moet nemen.
Want dat helpt ook niet mee.

Maar anders zie bovenstaande :D
Staat je 'triangel' van je V-brakes (mi gaat het daar hierover) wel juist. Anders kyn je de 2 kleine schroefjes deze verstellen. De ene zal wat naar binnen komen en de andere naar buiten.

Zie vanaf 2.44
https://www.youtube.com/watch?v=7oPxuyQ7YKI
Bedankt voor alle reacties! En ook de links naar filmpjes.

Ik heb alles los gehaald. Ik denk dat het probleem zat in de brake power control. Daar zit een heel dun plastic buisje in waar de kabel door heen gaat. Deze was aan een kant in elkaar gedrukt. Ik kon het enigszins uittrekken en na wat smeren van de kabel heb ik alles weer bevestigd. De handrem veert weer mooi terug.

Hoe dat buisje zo verfrommeld is geraakt vraag ik me wel af.

Nog een aanvullende vraag: Dienen de remblokjes over het groefje van de velg geplaatst te worden, of onder de groef?


Mijn eerst poging met het juist afstemmen van deV brakes middels de schroefjes had weinig effect. Zojuist het filmpje bekeken en ik ga het straks nogmaals proberen.
Op de groef. Als de groef weg is is de velg versleten.