Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets/wandelschoenen voor de zomer - Forum Wereldfietser

fiets/wandelschoenen voor de zomer

Voor de winter en voor nat weer heb ik een paar halfhoge Shimano fiets/wandel schoenen met Goretex binnenwerk, en dat bevalt vrij goed. Ze zijn waterdicht, redelijk warm, en met de speciale Vibram zool (met ruimte voor plaatjes) kan ik vrij redelijk lopen.
Voor de zomer heb ik andere Shimano schoenen, maar die bevallen me veel minder omdat ze een smallere leest hebben, en een veel minder prettige zool om mee te lopen. Gelukkig zijn ze nu bijna af.
Deze zomer gaan we in zuid Frankrijk fietsen, dus de Goretex schoenen blijven thuis - ik zoek nieuwe fiets wandelschoenen voor zomers gebruik met spd mtb pedalen. Ik wil goed ventilerende maar wel dichte schoenen (dus geen sandalen) waarmee ik ook redelijk goed kan lopen (dus misschien weer met die speciale Vibram zool). Mijn grootste probleem is dat ik net als wel meer Nederlanders brede voeten heb, en ook nog een hoge wreef - Italiaanse schoentjes worden het dus niet. Ik weet dat ik moet gaan passen, maar misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen die ook brede voeten hebben, zodat ik de shortlist vast wat kan bekorten.
Dag Wim,

Bekend probleem :-) Ik heb schoenen van Northwave (Northwave explorer GTX), deze zijn helaas bijna niet meer te krijgen maar op de website van Northwave bij de cat. All mountain zag ik deze http://northwave.com/en/p/spider-2/ deze lijken er aardig op volgens mij. Het is een comfortabele brede schoen waarop ik prima kan wandelen en mee kan fietsen.
Dank je. Ik had al vaker gehoord dat Northwave schonen breed vallen.
Shimano ct46 zijn hier in huize Klein naar tevredenheid in gebruik. Ik neem geen ander schoeisel mee op fietsvakantie. Of ik brede of smalle voeten heb, ik weet het niet, wel lange :D
Wim schreef:ik zoek nieuwe fiets wandelschoenen voor zomers gebruik met spd mtb pedalen. Ik wil goed ventilerende maar wel dichte schoenen (dus geen sandalen) waarmee ik ook redelijk goed kan lopen (dus misschien weer met die speciale Vibram zool).
Schoenen die volgens verkopers 'breed vallen' kan ik vrijwel altijd rustig ongepast laten; ik heb eigenlijk een serieuze breedtemaat nodig. Ik ben tevreden over mijn Vaude Breeze; ik pas erin, het voornaamste criterium maar ze lopen ook heel behoorlijk vind ik, en fietsen (spd) idem.Dichte schoenen zijn het niet helemaal, de mesh-delen die je ziet zijn echt open en je kijkt er dus ook door. Maar sandalen zijn het zeker niet!
http://www.outdoor.org/contents/nl/p648 ... black.html

Daarnaast heb ik een paar Pearl Izumi's (X-road), voor in de velomobiel. Daar wilde ik eigenlijk echte raceschoenen voor maar ik vond er geen die pasten. De zolen zijn wel iets te flexibel voor dit gebruik, daarom draag ik er carbon binnenzolen in; maar dit zijn dus niet mijn vakantieschoenen. Wel ook tamelijk breed.
http://www.wiggle.co.uk/pearl-izumi-x-road-spd-shoes/

(Ben wel benieuwd wat er hier nog meer langs gaat komen, ook voor als ik zelf eens aan nieuwe schoenen toe ben.)

Groetjes,

Carl
ik heb nu mijn tweede paar Shimano van het type MT71. Bevallen erg goed. Je kunt er prima mee fietsen, op lopen en deze schoenen zijn waterdicht.
Afgelopen zaterdag bij Bike4travel geweest en teruggekomen met een paar VAUDE Kelby schoenen. Die vallen relatief breed, zijn tamelijk luchtig, en lopen best redelijk. Kortom, Ik denk dat het voor mij voor in de zomer het ideale compromis is - maar dat moet natuurlijk nog blijken. Tevoren had ik gedacht maat 42 of 43 nodig te hebben, maar het werd uiteindelijk 44. Bij de tenen heb ik nu wel wat veel ruimte, maar zo zitten ze tenminste niet strak.
Ik heb zelf ook een paar Vaude Kelbys. Ik vind ze uitermate prettig zitten, zowel bij het fietsen als bij het lopen. Zelf heb ik er SPD-plaatjes onder zitten, maar die hinderen mij niet bij het lopen.
Dat klinkt bemoedigend. Ik heb er ook plaatjes onder zitten, maar heb er nog niet mee gefietst, dus misschien moet ik de plaatjes nog wel wat verstellen. Ik heb de plaatjes altijd relatief ver naar achteren, voor minder kans op kramp bij lange ritten.
Waar ik benieuwd naar ben is of er een losse inlegzool in zit i.v.m. eigen inlegzooltjes. Ook ben ik benieuwd naar hoe lang ze plezierig lopen. Gebruik nu Keen sandalen maar ben opzoek naar iets nieuws.
Ja de inlegzool is los. Ik begrijp je vraag als: hoe lang achtereen kan ik erop wandelen? Ik denk best redelijk lang, zolang het geen bergwandelen is, maar the proof of the pudding is in the eating.
Mooi en bergwandelen zit er voor mij vrmoedelijk niet echt meer in. Dus als ik er goed op kan lopen in een stad, natuurpark op de paden dan ben ik blij.
Hoi,

Ook ik ben gezegend met een brede voet.
Ik vind Mavic XA elite een fijne schoen, hier zijn plaatjes onder te monteren.
Verkrijgbaar bij Hopmans Bergen op Zoom.

Succes.
Ik kan inmiddels na een vakantie lang gebruik (zonder andere schoenen) rapporteren dat de Vaude Kelby schoenen me zijn bevallen. Ik heb geen zere voeten gekregen bij het fietsen, en het lopen was best ok (iets midner fijn dan met de veel gebruikte Vibram zool). De plaatjes steken ook wat verder uit dan bij die Vibram zool, dus je maakt wat eerder lawaai (en krassen) op een gladde harde vloer.