Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ringslot op alternatieve plek - Forum Wereldfietser

ringslot op alternatieve plek

Gisteren kwam ik een Santos Travelmaster tegen waar het ringslot op een afwijkende plek was geplaatst. Kennelijk was plaatsing op de gebruikelijke plek niet mogelijk. Het slot was overigens zeer degelijk bevestigd. In dit geval met een metalen strip, maar ik denk dat tie-rips ook zouden voldoen.

Wellicht een tip voor iemand die tegen hetzelfde probleem als de eigenaar van deze fiets aanloopt.

Afbeelding
Op mijn Santos Travelmaster 3+ kan geen ringslot gemonteerd worden, ze bestaan gewoonweg niet voor de bandenmaat.
Eerst vond ik dat wel jammer en blijf je af en toe eens rondneuzen of er inmiddels een oplossing voor gevonden is.
Deze oplossing moet je maar net mooi genoeg vinden.
Voorlopig houd ik het bij mijn vouwslot. Deze weegt wel wat zwaarder dan een ringslot. Het dwingt mij echter wel om de fiets goed op slot te zetten en dat doe ik dan ook altijd. Ofwel aan de fiets van mijn vrouw, ofwel aan een vast object.
Als je een fiets alleen maar met een ringslot op slot zet blijkt dat vaak niet afdoende en kun je de fiets alsnog aan de ketting leggen. Een ringslot icm een ketting weegt dan weer zwaarder dan een vouwslot én het gevaar bestaat dat je de fiets uit gemak alleen met het ringslot op slot zet.

Over het op slot zetten van een fiets is al een ander topic, dus nog even on topic: een aardige oplossing.
Ik heb een extra wijd ringslot van Trelock voor dikke banden. Mijn banden zijn 52 mm in het echt en het Gilles Berthoud spatbord is 60 mm. Er is nog voldoende ruimte. Abus heeft ook een dergelijk slot in het assortiment.
mikefiets schreef:Gisteren kwam ik een Santos Travelmaster tegen waar het ringslot op een afwijkende plek was geplaatst. Kennelijk was plaatsing op de gebruikelijke plek niet mogelijk. Het slot was overigens zeer degelijk bevestigd. In dit geval met een metalen strip, maar ik denk dat tie-rips ook zouden voldoen.

Wellicht een tip voor iemand die tegen hetzelfde probleem als de eigenaar van deze fiets aanloopt.

Afbeelding

Met tassen erop lijkt mij dat al wat lastiger, maar creatief is het wel. Vraag me tegelijkertijd af waarom de gebruikelijke plek niet goed was.
Het enige wat je, als je de fiets besluit te stelen, hoeft te doen is er een ander achterwiel in te steken, drager en ander wiel kunnen in de kliko. En mogelijk is de drager er ook nog wel heel af te krijgen. Ik snap de achterliggende gedachte, beter een slot dan geen fiets, ik zou dan toch op zoek zijn gegaan naar iets anders.
_Peter_ schreef:Het enige wat je, als je de fiets besluit te stelen, hoeft te doen is er een ander achterwiel in te steken, drager en ander wiel kunnen in de kliko. En mogelijk is de drager er ook nog wel heel af te krijgen. Ik snap de achterliggende gedachte, beter een slot dan geen fiets, ik zou dan toch op zoek zijn gegaan naar iets anders.
Dat is toch niet anders als je slot aan je frame vast zit met 2 boutjes?
De tassen konden er nog wel op, maar sleuteltje in het slot steken of er uithalen zal met tassen inderdaad een probleem vormen, besef ik nu.

Waarom het slot niet op de normale plek zat weet ik eerlijk gezegd niet, de opmerking "dat het niet paste" heb ik voor waar aangenomen.
Aangezien het een 'just married' fiets betrof (zie witte en rode ballonnen) heb ik verder niet doorgevraagd.
Berger schreef:
_Peter_ schreef:Het enige wat je, als je de fiets besluit te stelen, hoeft te doen is er een ander achterwiel in te steken, drager en ander wiel kunnen in de kliko. En mogelijk is de drager er ook nog wel heel af te krijgen. Ik snap de achterliggende gedachte, beter een slot dan geen fiets, ik zou dan toch op zoek zijn gegaan naar iets anders.
Dat is toch niet anders als je slot aan je frame vast zit met 2 boutjes?
Ja, maar dat zit binnen de 3-hoek zitbuis, liggende en staande achtervork. Nu zit het er dus buiten, en dus veel makkelijker te verwijderen.
Nog een alternatieve plek:
Afbeelding
Een reclamefiets in de fietsenstalling van Rotterdam CS, duidelijk waarom het slot op een andere plaats moest.

Het slot is speciaal, op de framebuis staat in rode letters "Tracker inside". Op de originele foto kan ik alleen de laatste twee letters van het merk lezen, ...KA