Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wieladvies 28" voor 32mm banden - Forum Wereldfietser

Wieladvies 28" voor 32mm banden

Hallo,
hierbij een regelmatig terugkerende vraag; wat zijn de beste wielen voor mij, en waar moet ik op letten?
Ik ben eigenlijk geen echte "wereldfietser"; ik houd van wielrennen en fiets iedere zomer 2 weken over alpen of pyreneen cols met zo weinig mogelijk bagage ( wel een tent, maar geen kookspul) over redelijke wegen. Ik ben zo iemand die een tent heeft van 1,2 kg en zijn tandenborstel afzaagt om gewicht te besparen.
Ik zoek dus eigenlijk zo licht mogelijke wielen, maar stevig ( het achterwiel denk ik 36 sp)
Ik heb een cannondale T800 van 12kg (soort racemodel met V brakes en dragertje)
bagage 7 kg, mezelf 83kg. Ik heb nu cannondale coda naven met mavic A319 velgen, en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ik heb meestal 28 of 32 mm banden.
(Ik heb de forum discussie over de rose-exal wielen al doorgewerkt)

Vragen:
Wel of niet gebuste velgen? Zijn er ervaringen met bijv Ryde X star of X pace?
Of zijn er alternatieven?
Welke naven, ik heb wat gelezen dat de shimano XT niet goed zijn, en de deore veel beter? Is dat nog steeds zo, of is dat immidels achterhaald?
Kent iemand de wielen en de wielbouwkunsten van cnc-bikes.de ? ze zijn niet duur!
Ik koop tegenwoordig altijd handgebouwde wielen van m-gineering: goed en niet duur. Belangrijk in jouw geval lijkt me de vraag of je frame achter 130 mm breed is (racefiets maat) of 135 mm (atb en touring maat). Daarbij ga ik verder gewoon af op het advies van de wielbouwer.
Hoi Wim, ik heb inderdaad 135mm, vandaar dat ik bij Xt of deore naven uitkwam.
XT moet je inderdaad vermijden. LX? Overweeg ook een naafdynamo.
Waarom moet je XT vermijden (buiten de prijs dan)? Dat was vroeger wel zo maar nu toch niet meer?
Door de dikkere alu as van tegenwoordig is er minder ruimte voor de lagers, die dus genoegen moeten nemen met kleinere kogels. En dat gaat eerder stuk.
Ah, ok. Dat het eerder stuk gaat is niet mijn ervaring maar goed, dat is ook alleen maar de ervaring van een.
Zjin er nog verschillen in afdichtingen van de lagers? (ivm stof of vocht)
Weet ik niet. Die kleinere kogels zijn een voldoende argument.