Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies nmr. 2 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies nmr. 2

Beste Wereldfietsers,

Bij deze vraag ik jullie advies voor het uitzoeken voor een goede reisfiets naar mijn wensen.

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Een goede wereldfiets om door Europa (en eventueel andere continenten).

Voor hoelang?
Voor ongeveer een half jaar tot een jaar.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Allebei :)

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Ik heb geen ervaring, dus dit weet ik niet zo goed. Ik denk zelf aan een combinatie, dankzij een stuur waarbij ik zowel voorover kan buigen als rechtop kan zitten. Variatie lijkt me erg belangrijk.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Het zal ongetwijfeld voorkomen dat ik in het donker fiets, maar voornamelijk overdag.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
De fiets moet bestendig zijn tegen flinke stuken middelmatig onverharde wegen, denk aan gravel, zand-achtige en schelpenpaden. Het grootste deel zal echter op verharde wegen zijn. Echt op mountainbikepaden zal ik me niet begeven.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Door Europa fietsen bijvoorbeeld Ijsland, Italie, Spanje etc en later ook nog buiten europa fietsen naar Turkije en verder.

Wat voor vakanties worden dat?
Kampeertocht met volledige onafhankelijkheid van de aanwezigheid van een hotels/motels/hostels, alhoewel ik daar natuurlijk wel zal komen.

Je lichaamslengte & gewicht
1,86m en 67 kg.

Je lichaamsbouw
Atletisch en vrij tenger.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Het is voor kampeertochten, dus rond de 15-25 kilo.

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Groningen, ik ben bereid naar de andere kant van NL te gaan voor een goede tweedehands fiets.

Wat is je budget?
Rond de 500/700 euro eventueel meer.

Welke fietservaring heb je?
Ik heb nog weinig fietservaring, maar ik ben van plan om binnenkort een weekje Belgie te fietsen. Elfstedentocht fietsen :P

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Af en toe 40km fietsen

Welke fietsen heb je (gehad)?
Trek 7.3 fx (te klein)

Wat kun je van fietsonderhoud?
Nu nog weinig ervaring, maar ga hier wel aan werken met bijv. een cursus.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja mijn voorkeur gaat uit naar goede tweedehands fiets.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Ik kan door de bomen het bos niet meer zien zoveel fietsen die er ter beschikking zijn :)

- Koga Traveller
- Koga Worltraveller
- Koga Ranmoneur
- Koga lightrunner

Ik hoop dat ik met deze informatie jullie genoeg geïnformeerd heb en dat we samen tot een mooi besluit kunnen komen voor een goede fiets voor mijn fietstour de wereld over.

Groetjes, Ludo
http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm onder het kopje 'fietsje kopen' Verder staat er ook veel andere leerzame en nuttige informatie.
quote="LudoMarrink"

>Reisadvies nmr. 2 :)
?

Je stelt nogal een eisen aan de fiets. In combinatie met dat je aangeeft nauwelijks fietservaring te hebben wil ik je het idee aanreiken om het in twee keer te doen: eerst een fiets voor weinig geld (of een die je goed kunt doorverkopen!) om te proberen en vervolgens een fiets voor de meer exotische tochten.

De kans dan je namelijk in één keer de fiets van je leven vindt, is vooral met jouw budget niet erg realistisch.

>>Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
> Irrelevant, ik ben bereid naar de andere kant van NL te gaan voor een goede fiets.

Je woonplaats is altijd relevant, zeker met jouw budget.
Als je een fiets bij een winkel koopt moet er namelijk van uitgaan dat je toch een paar keer naar die zaak terug moet voor ditjes en datjes. Samen dus 3x Als het dan aan de andere kant van het land zit, ben je dus meer dan 2000 km aan het reizen wat een flinke hap uit je budget is.

>>Welke fietservaring heb je?
>Ik heb nog weinig fietservaring, maar ik ben van plan om binnenkort een weekje Belgie te fietsen.

Goede idee.

>>Elfstedentocht fietsen :P

Ook een goed idee, maar hou deze volgorde aan :D

>Ik kan door de bomen het bos niet meer zien zoveel fietsen die er ter beschikking zijn :)

Daar kan ik goed inkomen. Ik heb mijn huidige fiets nu alweer 5 jaar en ben het overzicht ook een beetje kwijt.
Des te meer reden om niet meteen te verwachten dat je je droomfiets vindt, ook omdat de fiets waar je vandaag heerlijk op zou zitten misschien helemaal niet meer zo bevalt als je - nij vorbeeld - na wat oefening een half jaar later ineens een bereconditie opgebouwd blijkt te hebben, of als je na je eerste fietsreis allerlei mensen ontmoet hebt die een manier van fietsen hebben die je nog niet kende maar die je erg aanspreekt.
Omdat ik die vraag vaak krijg, heb ik een pagina geschreven met een keuzehulp: https://www.vakantiefietser.nl/vakantie ... keuzehulp/

Er staan linkjes in naar de fietsmerken die wij verkopen :D, en die zijn met name interessant omdat een aantal fietsen die jij noemt niet meer bestaan. Daarnaast is het helemaal uptodate.

Dus de links zijn beperkt tot de merken die wij voeren, wat misschien een nadeel is. Maar wij zijn wel merk onafhankelijk (wij hebben geen 100 vierkante meter Santos), we zijn geen onderdeel van een keten (met omzetverplichtingen) en we hoeven niet een eigen merk te promoten (dat natuurlijk de beste is). :twisted:
Misschien is dit wat?

http://www.wereldfietser.nl/www//phpbb/ ... 11&t=29489

Voor dat geld moet ie er wel netjes uitzien en moeten derailleurs, wielen, lagers etc in prima staat zijn. Cassette, remblokjes en banden kun je dan nog voor liefnemen.
Altijd lastig, weinig ervaring met fietsen en iets moeten kopen, omdat je zonder fiets geen ervaring op kunt bouwen. Ik kwam zelf niet zo veel verder met keuzelijsten, omdat ik meestal op vragen kwam met het antwoord, 'ik weet het eigenlijk niet'. Als ik nu in die positie zou zitten met jouw budget zou ik kiezen voor een tweedehands reismodel van Santos of Koga. Je kunt dan wat ervaring opdoen met wat je wel en niet leuk/fijn vindt en je hebt een goede kans dat de fiets je niet in de steek laat. Dat laatste is denk ik een wat groter risico met 25 kilo laden op je stadshybride en die dan over problematisch wegdek sturen. Mijn bagagedrager ging dat niet trekken en bovendien zwalkte dat alle kanten op. Meestal kun je een tweehands Koga/Santos goed derdehands weer doorschuiven, waardoor het je uiteindelijk niet zo heel veel kost. Just my 2 cents, uiteraard zijn er nog eindeloos veel andere mogelijkheden :-)
Openbaar iemand aan de schandpaal nagelen !!!
Is het nodig door dit te citeren op deze post?

Dat bericht was een tijdje geleden, omdat ik nog niet weet en lastig vind voor wat voor fiets ik wil gaan. Dat ligt namelijk aan de tour die ik wel doen en hoeveel ik er uiteindelijk aan uit kan geven.

Ondanks dat blijft marktplaats en andere tweedehands websites altijd een koop en verkoop organisatie waarbij je altijd kan onderhandelen.

Cheers
LudoMarrink schreef:Is het nodig door dit te citeren op deze post?

Dat bericht was een tijdje geleden, omdat ik nog niet weet en lastig vind voor wat voor fiets ik wil gaan. Dat ligt namelijk aan de tour die ik wel doen en hoeveel ik er uiteindelijk aan uit kan geven.

Ondanks dat blijft marktplaats en andere tweedehands websites altijd een koop en verkoop organisatie waarbij je altijd kan onderhandelen.

Cheers
Wat jij doet is niet de correcte manier van de onderhandelen in naar mijn mening!
Het staat iemand die iets wil kopen vrij een bedrag te bieden wat lager is als wat hij misschien zou willen uitgeven. Het is dan natuurlijk niet handig als hij op een andere website een ander (hoger) budget noemt. Marktplaats is een website voor kopen en verkopen en natuurlijk mag daar onderhandeld worden over de prijs. Het forum van de Wereldfietsers is een plek om informatie uit te wisselen. Om iemand hier openlijk aan de schandpaal te nagelen past daar wat mij betreft niet in
Bert van Sprang schreef: Het forum van de Wereldfietsers is een plek om informatie uit te wisselen. Om iemand hier openlijk aan de schandpaal te nagelen past daar wat mij betreft niet in
+1
Bedenk verder dat er een verschil is tussen enerzijds het totale budget en anderijds de prijs die je voor een tweedehands fiets kunt/wilt betalen. Immers, er komt altijd wel wat bij. Denk aan banden, cassette en ketting, of remblokjes en remkabels. Om maar niet te spreken van een andere stuurpen, een ander zadel etc.
ook van mij +1

terug naar het (hoofd)onderwerp: beste LM,
wat was de framemaat van je Trek FX? (gezien je lengte denk ik dat je nu een framemaat van ongeveer 57 à (ruim) 60 cm nodig hebt. maar de framemaat hangt ook af van andere factoren (hoe diep je zit, hoe lang je bovenlijf is (en ten opzichte van je hele lijflengte))

ik ben zelf gek van de stalen Koga Miyata's van (enkele) tientallen jaren terug. zoek bijvoorbeeld eens op Radonneur of Traveller of Terraliner (en vergeet ook niet te zoeken met kleine spelfouten, bijvoorbeeld traveler of randoneur ). Een Lightrunner kan, maar is veelal wat meer een sportfiets met smal(lere) banden dan een toerfiets om met bagage mee te toeren/reizen.


de Engelsen zeggen: "The proof of the pudding is in the eating"... ga dus proefrijden, vraag een fiets een dag mee, niet alleen de straat op en neer.
succes en groet, hoogframe
De lightrunner is prima geschikt voor snelle tochtjes met niet te veel bagage. Ik kon er niet met losse handen de berg mee af rijden, wat ik incidenteel wel wil om b.v. iets uit mijn stuurtas te pakken.