Goedemiddag,
Mijn vraag is of er op dit forum mensen zijn die een Batavus als reisfiets hebben gebruikt en wat hun ervaringen ermee zijn.
Daarbij gaat mijn interesse vooral uit naar de oudere Batavus fietsen met stalen frames, zoals de Batavus Commanche, Apache, Navajo, enz.
Ik ben nieuwsgierig naar hoe de geometrie van deze fietsen zich houdt met bepakking. Het 'rij-technische' aspect van het verhaal, zogezegd.
Ik weet dat Batavus deze fietsen niet direct in markt zette als pur-sang reisfietsen maar ik hoor van veel mensen die een dergelijke fiets nog gebruiken, dat ze er vaak behoorlijk aan verknocht zijn. "ze rijden zo ontzettend fijn" is een veel gehoorde opmerking. Maar dat zijn geen mensen die fietsreizen ondernemen.
Waarom deze vraag? Via mijn werk als verkoper/monteur in rijwielzaak, heb ik een oudere Batavus Navajo crosshybride met een stalen frame (Tangé mtb buizen) en een achterdrager op de kop getikt. Hij zag er niet uit en bleef om die reden onverkocht. Ik vond vooral de twee oude drinkbussen mooi dus de fiets voor een prikkie overgenomen. Na thuiskomst de fiets maar eens schoongemaakt. Onder de dikke laag vette stof en andere rommel, bleek een nagenoeg nieuwe fiets te zitten die, inderdaad, rijdt als een tierelier.
Als fietsliefhebber van het ergste soort met een voorkeur voor atb's en randonneurs, zit ik er over te denken om deze Batavus om te bouwen tot een soort 'Low-Budget randonneur'. Dwz: recht stuur eraf, drop-bar erop, enz. Maar wel tegen zo laag mogelijke kosten. Een voordeel heb ik: Technisch gezien hoef ik nog niets te vervangen, op de banden na. Het is de bedoeling om er tzt een fietsreis of langere tochten mee te gaan maken.
Ik zie jullie rij-ervaringen met deze fietsen graag tegemoet.
Dit is mijn 1e post op dit forum dus mocht dit onderwerp op de verkeerde plek staan, mijn excuses bij dezen.
Mvgr, Remco.
Mijn vraag is of er op dit forum mensen zijn die een Batavus als reisfiets hebben gebruikt en wat hun ervaringen ermee zijn.
Daarbij gaat mijn interesse vooral uit naar de oudere Batavus fietsen met stalen frames, zoals de Batavus Commanche, Apache, Navajo, enz.
Ik ben nieuwsgierig naar hoe de geometrie van deze fietsen zich houdt met bepakking. Het 'rij-technische' aspect van het verhaal, zogezegd.
Ik weet dat Batavus deze fietsen niet direct in markt zette als pur-sang reisfietsen maar ik hoor van veel mensen die een dergelijke fiets nog gebruiken, dat ze er vaak behoorlijk aan verknocht zijn. "ze rijden zo ontzettend fijn" is een veel gehoorde opmerking. Maar dat zijn geen mensen die fietsreizen ondernemen.
Waarom deze vraag? Via mijn werk als verkoper/monteur in rijwielzaak, heb ik een oudere Batavus Navajo crosshybride met een stalen frame (Tangé mtb buizen) en een achterdrager op de kop getikt. Hij zag er niet uit en bleef om die reden onverkocht. Ik vond vooral de twee oude drinkbussen mooi dus de fiets voor een prikkie overgenomen. Na thuiskomst de fiets maar eens schoongemaakt. Onder de dikke laag vette stof en andere rommel, bleek een nagenoeg nieuwe fiets te zitten die, inderdaad, rijdt als een tierelier.
Als fietsliefhebber van het ergste soort met een voorkeur voor atb's en randonneurs, zit ik er over te denken om deze Batavus om te bouwen tot een soort 'Low-Budget randonneur'. Dwz: recht stuur eraf, drop-bar erop, enz. Maar wel tegen zo laag mogelijke kosten. Een voordeel heb ik: Technisch gezien hoef ik nog niets te vervangen, op de banden na. Het is de bedoeling om er tzt een fietsreis of langere tochten mee te gaan maken.
Ik zie jullie rij-ervaringen met deze fietsen graag tegemoet.
Dit is mijn 1e post op dit forum dus mocht dit onderwerp op de verkeerde plek staan, mijn excuses bij dezen.
Mvgr, Remco.