Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met ombouw van (stalen)Batavus? - Forum Wereldfietser

Ervaring met ombouw van (stalen)Batavus?

Goedemiddag,

Mijn vraag is of er op dit forum mensen zijn die een Batavus als reisfiets hebben gebruikt en wat hun ervaringen ermee zijn.
Daarbij gaat mijn interesse vooral uit naar de oudere Batavus fietsen met stalen frames, zoals de Batavus Commanche, Apache, Navajo, enz.
Ik ben nieuwsgierig naar hoe de geometrie van deze fietsen zich houdt met bepakking. Het 'rij-technische' aspect van het verhaal, zogezegd.

Ik weet dat Batavus deze fietsen niet direct in markt zette als pur-sang reisfietsen maar ik hoor van veel mensen die een dergelijke fiets nog gebruiken, dat ze er vaak behoorlijk aan verknocht zijn. "ze rijden zo ontzettend fijn" is een veel gehoorde opmerking. Maar dat zijn geen mensen die fietsreizen ondernemen.

Waarom deze vraag? Via mijn werk als verkoper/monteur in rijwielzaak, heb ik een oudere Batavus Navajo crosshybride met een stalen frame (Tangé mtb buizen) en een achterdrager op de kop getikt. Hij zag er niet uit en bleef om die reden onverkocht. Ik vond vooral de twee oude drinkbussen mooi dus de fiets voor een prikkie overgenomen. Na thuiskomst de fiets maar eens schoongemaakt. Onder de dikke laag vette stof en andere rommel, bleek een nagenoeg nieuwe fiets te zitten die, inderdaad, rijdt als een tierelier.

Als fietsliefhebber van het ergste soort met een voorkeur voor atb's en randonneurs, zit ik er over te denken om deze Batavus om te bouwen tot een soort 'Low-Budget randonneur'. Dwz: recht stuur eraf, drop-bar erop, enz. Maar wel tegen zo laag mogelijke kosten. Een voordeel heb ik: Technisch gezien hoef ik nog niets te vervangen, op de banden na. Het is de bedoeling om er tzt een fietsreis of langere tochten mee te gaan maken.

Ik zie jullie rij-ervaringen met deze fietsen graag tegemoet.

Dit is mijn 1e post op dit forum dus mocht dit onderwerp op de verkeerde plek staan, mijn excuses bij dezen.

Mvgr, Remco.
Ik rij met een oude stalen Batavus Apache als woon-werk fiets. Die fiets rijdt fijn maar met volgeladen rugzak (laptop e.d.) op de bagagedrager is hij nauwelijks stijf genoeg; fietstassen zou ik er niet aan hangen. De Navajo ken ik niet.

Verder zijn de voorvorken van de tijd van de hybrides over het algemeen smal, veel meer dan een 37mm band zul je er niet tussen krijgen. Bij ombouwen naar randonneur moet je er rekening mee houden dat raceremgrepen moeilijk met V-brakes te combineren zijn, zeker als je een gecombineerde shifter-remhendel wil. Als je bij cantilevers blijft gaat het wel (ik ga ervan uit dat de fiets nog cantileverremmen heeft).
Batavus heeft ontstellend veel verschillende fietsen gemaakt en dan ook nog in veel frame-vormen en framematen. Dat is allemaal van belang.
De kans dat iemand anders op grond van alleen de naam van de fiets succesvol kan vertellen of jouw fiets stabiel rijdt met bepakking is daarom volgens mij precies 50%. Er zijn misschien ook wel meer modellen geweest die Navajo heetten.
Misschien kunnen we meer zeggen als je een foto van de fiets plaatst. En dan nog.

Maar omdat de fiets al rijdt is de meest zekere manier nog gemakkelijk ook: hang er de tassen aan waarmee je op reis zou willen, gevuld met genoeg spullen, fiets er alle snelheden mee en je krijgt vanzelf een indruk.
Je moet wel dezelfde tassenset gebruiken als waar je mee weg wilt. Als een fiets met 2 achtertassen en een stuurtas goed rijdt kan het hopeloos mis gaan als je er voortassen aan hangt. (Been there, done that)
bdr schreef:Bij ombouwen naar randonneur moet je er rekening mee houden dat raceremgrepen moeilijk met V-brakes te combineren zijn, zeker als je een gecombineerde shifter-remhendel wil. Als je bij cantilevers blijft gaat het wel (ik ga ervan uit dat de fiets nog cantileverremmen heeft).
Ik gebruik Tektro raceremgrepen in combinatie met v-brakes. Werkt perfect. Je moet dan wel downtube shifters of bar end shifters gebruiken.
Dank allen voor jullie reactie.

Allereerst ben ik mij bewust van de vele modellen die Batavus gemaakt heeft. Als verkoper/monteur in een rijwielzaak heb ik er de nodige van in handen gehad.

Om die reden gaf ik in mijn eerste post aan dat het mij om de stalen modellen gaat. Misschien had ik er goed aan gedaan om er "Bouwjaren eind '80, begin '90" bij te zetten.

Intussen heb ik zelf ook een beetje gegraven in het aanbod van Batavus en heb ik modellen langs zien komen met Reynolds en Tangé buizen maar ook met simpele high-tensile buizen. Welke frames beter geschikt zijn voor het rijden met bagage laar zich raden. Dat is op zich geen wet van mede en persen maar voor deze fietsen gaat het wel op.
(De reactie van bdr bevestigd dat iig.)

Bepaalde opmerkingen zijn idd herkenbaar. De smalle voorvork beperkt de keuze in bandbreedte. Op mijn Navajo kan ik nog net met 40mm Schwalbe Marathon Supreme's rijden maar stevig aanzetten kan dan niet meer. :)

Over de reiscapaciteiten van mijn Navajo twijfel ik niet. Stevig gebouwd, aan de stijve kant bij het rijden zonder bagage en voorzien van een ziljoen bevestigingspunten.
Deze Navajo is de eerste fiets die mijzelf af heeft doen vragen waarom ik al die jaren op reisfietsen van Koga heb gereden en geloof me; daar heb ik er een heel aantal van gehad. :)

De ombouw van kale hybride naar reisfiets is inmiddels begonnen en daarbij ik zoveel mogelijk onderdelen van de orginele groep behouden.

Waar het mij vooral om te doen was, was om erachter komen of de andere (soortgelijke) modellen van Batavus ook zo goed waren als mijn Navajo en dat is voor mij inmiddels wel redelijk duidelijk.

Nogmaals dank.

Mvgr,
Remco.
Ik reed in mijn jeugdjaren jarenlang met een stalen Batavus racefiets door Europa met onnoemelijk veel gewicht achterop (zware katoenen tent). Nooit problemen gehad, afgezien van gezwabber. Onbegrijpelijk dat ik dat ding toen weggedaan heb.
remco72 schreef:Intussen heb ik zelf ook een beetje gegraven in het aanbod van Batavus en heb ik modellen langs zien komen met Reynolds en Tangé buizen maar ook met simpele high-tensile buizen. Welke frames beter geschikt zijn voor het rijden met bagage laar zich raden.
Kennelijk ben jij al een stap verder maar raden is niet echt verstandig als je een fiets gaat kiezen.
Ik heb altijd begrepen (Bron: http://www.m-gineering.nl/buizen.htm) dat "een dure stalen buis net zo stijf is als een goedkope 'ijzeren' ". Ik neem aan dat je dat bedoelt?

Maar daarnaast spelen vele aspecten mee in de vraag of een frame fijn voor je is, waaronder ook de maat.

De stalen Batavus die ik toen had heb ik niet weggedaan maar op een gegeven moment hing er nauwelijks één onderdeel meer aan dat niet letterlijk tot op de draad versleten was:
Afbeelding
Heb zelf deze winter een Batavus Navajo (staal) opnieuw gespoten en geupgraded (fiets opknappen blijft leuk). Met deze fiets ga ik deze zomer een tocht naar Rome maken. Binnenkort ga ik de fiets voorzien van volledige bagage en daarna de Grebbeberg afdalen om zo het frame op shimmen te testen. De fiets rijdt tot nu toe heerlijk.