door
cyclos » ma 10 apr, 2017 13:14
Ik kwam dit en keer tegen:
https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ ... Language=8
Ik weet niet of het allemaal waar is, maar het geeft wel een indicatie van wat ingrijpt op je actieradius met een bepaalde motor en accu. En dan hebben we niet over al die mensen die teleurgesteld zijn over het rap teruglopen van de accucapiciteit in de loop der jaren. ik zie al voormalig elektrische fietsen zonder accu rondrijden. Of nog erger: elektrische fietsen met losse batterij koplampen????
Dit is een bergtest;
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-e-bikes-bergen/
In het laatste nummer van de Vogelvrije Fietser van de Fietsersbond heeft TestKees wat luchtweerstandsproeven gedaan met een vermogensmeter. Op de site kon ik niks terug vinden.
Conclusie's (zie dus ook blad) b.v. (en is dus ook interessant voor de km's die je met een accu kunt halen)
Basis zonder tassen 20 km/u = 78 watt, 25 km/u = 126 watt, 30 km/u = 196 watt vermogen nodig.
Alleen achtertassen kost respectievelijk 6 - 9 - 9 % meer vermogen.
Alleen voortassen kost respectievelijk 12 - 10 - 9 % meer vermogen.
Dikke winterjas kost respectievelijk 9 - 13 - 14 % meer vermogen.
Nou kan je wel weer wat gaan afdingen op de test. En het het advies om de voortassen thuis te laten en de grote kanotas achterop vooral in de lengterichting op de drager te monteren zal voor veel mensen niet praktisch of haalbaar zijn en is dodelijk voor de gewichtsverdeling, maar toch….
Alle wat uitsteekt en fladdert kost je dus energie op het vlakke.
En dan nog deze:
https://www.schwalbe.com/nl/tour.html
Je kan de banden onderling vergelijken met het hokjes systeem (vakjes aanklikken). De site bikerollingresistance denkt er misschien iets anders over
. Mijn ervaringen komen wel overeen met de rolweerstand van de "3 tot 5 hokjes" banden. Voor 70 euro heb je via internet een setje "6 hokjes" Almotions. Ik ben eigenlijk gek dat ik dat niet nog niet heb gedaan. Moet je wel je banden op de goede spanning zetten, anders heeft het echt geen zin!
Misschien bedoelt Wim hier de derde minder rolweerstand mee? Scheelt ook weer in de km's per acculading.