Additionally, paste this code immediately after the opening tag: riem aandrijving - Forum Wereldfietser

riem aandrijving

Hallo allemaal.
Ik ben op zoek naar een onderhoudsarme fiets. Denk dat een idwork easy rohler met kettingkast aardig in de richting komt. Of een vsf t 400 rohloff met kettingkast eveneens. Nog probleemlozer lijkt mij een aandrijving met een getande riem. Ziet er ook mooier uit dan een kettingkast. Vraag me of wat de nadelen van (getande) riem aandrijving zijn. Vraag me ook af of er fietsen met zo'n aandrijving te koop zijn, die verder ook met onderhoudsarme, duurzame componenten opgebouwd zijn.
Zou zo'n aandrijving op een easy rohler of een t400 te maken zijn. Moet je dan in het frame (achterbrug) zagen om de eindloze riem te monteren?
Al met al een aantal vragen waar ik hoop ik reacties op kan krijgen.
groet gerben.

Hoi Gerben,
Volgens mij bestaan fietsen met een getande riem niet meer. Een van de problemen was het feit dat de weerstand van de riem hoger is dan de weerstand van een ketting. Die is relatief laag.
Er zijn ook andere manieren van aandrijvingen geprobeerd maar al met al bleek de kettingaandrijving de minste weerstand te bieden.
Ben overigens wel erg benieuwd of er toch nog bestaande fietsenmerken zijn die er toch nog mee werken.
Groetjes,
Marco

Er zijn een paar vouwfietsen. Zelfs eentje van Batavus dacht ik. De reden dat er niet meer zijn is al aangegeven: veel meer weerstand. Het mooiste alternatief is een cardan aandrijving zoals bij BMW motorfietsen. Helaas is dat te zwaar voor een fiets.
Overigens is de fiets met het minste onderhoud nog altijd een gewone goede Hollandse stadsfiets met terugtraprem, eventueel aangevuld met zoiets moderns als een SON naafdynamo. Ongeschikt voor vakantie, maar heel bruikbaar voor boodschappen en zo.
Wim

Ben eens aan het google-en geweest. Heb een fabrikant gevonden met getande aandrijving. Bridgestone beltrex. Zie link voor specifikaties.

http://www.jbpi.or.jp/english/JBG/BICYC ... %20LTD.pdf


Vind het op het plaatje meer op een gazelle cloon lijken. Vraag me af hoe degelijk dezefiets zal zijn. Vind een idworx of vsf t400 wel een andere categorie.

Een riem is wel onderhoudsarm, maar het rendement is volgens mij niet best. Bovendien gaat ook zo'n riem zeker niet heel lang mee (denk ook maar eens aan een distributieriem van een auto, een distriebutieketting gaat langer mee!). Het enige vordeel is dat ie niet gesmeerd hoeft te worden.
Een kardan is nog mooier wat onderhoud betreft, maar nog nooit echt succesvol toegepast op een fiets. Deze wordt al snel veel te zwaar (wat je bovendien ook nog eens rond moet draaien).

Beste oplossing lijkt me een versnellingsnaaf en een ketting in een kast, waardoor er geen water en vuil bij de ketting kan komen.
1. onderhoudsarm
2. bewezen goede oplossing
3. het is veel minder exotisch dan riem of kardan aandrijving

Bridgestone stond op de afgelopen Fiets en Wandelbeurs in de R.A.I. Met een nieuw ontwikkelde aandrijfriem, er stond ook een Bridgestone fiets bij de testbaan. Ze garanderen de riem tot 40.000 km Dat is dus even lang als een distrubutieriem bij een automotor. En daar wordt veel meer geweld op uitgeoefend. Maar op een fiets moet je het ding de bocht om wurmen heeft Marten Geritsen me ooit uitgelegd. En dat kost veel meer energie dan bij een ketting.

Op school had ik laatst een presentatie over handbikes, rolstoelen waaraan je een 'fiets' gedeelte kan koppelen. Daar was er één met cardan aandrijving. Kijk es op:
http://www.doubleperformance.nl/
O.a. bij:
Aankoppelbare handbikes - producten - AP en onderste plaatje
Aankoppelbare handbikes - producten - AP en 1e en 3e plaatje.
Verder niet gekeken.
Als het daarin kan, kan t toch ook in een gewone fiets, is maar net wat je ervoor over hebt.
Groet,
Maurits

cardanaandrijving: twee keer haakse overbrenging met matig rendement. Oftewel een hoop meer werk en vreemde onderdelen dan bij een goedkopere en efficientere ketiingaandrijving met kettingkast. Designers houden echter van het slanke profiel

tandriemaandrijving: hebben idioot veel spanning nodig om niet te slippen, wat doorgaans opgelost word door de riemspanning krachtsafhankelijk te maken. En dat fietst bijzonder sponzig als je heuvel optrapt
gerbenK schreef:Hallo allemaal.
I
Zou zo'n aandrijving op een easy rohler of een t400 te maken zijn. Moet je dan in het frame (achterbrug) zagen om de eindloze riem te monteren?
Om een tandriem te kunnen monteren heb je een deelbare of hoogliggende achtervork nodig. Een kettingfiets ombouwen naar riemaandrijving is dus nauwelijks te doen. Andersom levert gelukkig heel wat minder problemen op. :D

al surfend kwam ik dit nog tegen.
http://www.ohgizmo.com/2006/06/20/dekra ... s-bicycle/

nog meer surfen

http://www.gadgetgarden.nl/archives/200 ... _meer.html

Benieuwd wat jullie hier over denken.
[/img]

gerbenK schreef:nog meer surfen
http://www.gadgetgarden.nl/archives/200 ... _meer.html
Benieuwd wat jullie hier over denken.[/img]
Het korreltje zout waarmee ik deze aanprijzingen lees is er zo een waar het vee in de wei aan likt...
Het is het gevolg van het feit dat de meeste nieuwtjes met louter voordelen gepresenteerd worden, en dat je de nadelen zelf mag ondervinden.
Dus koop gerust zo'n ding en breng het mee naar het verenigingsweekend :D
Leon

Ik neem dit soort digen ook wel met een korrel zout. Neemt niet weg dat ik de fiets nog steeds een ding voor verbetering vatbaar vind. Fietsen is leuk op een lichtlopende fiets. Daar is onderhoud voor nodig. Dat onderhoud is voor verbetering vatbaar. Minder of liefst geen.
En trekbanden zoals in de autoindustrie gebruikt worden voor automatische transmissie vind ik helemaal geen gek idee. Vind $2500 wel wat veel geld om het uit te proberen of het werkt.
Kortom openstaan voor innovatie, maar wel na bewezen nut.
Multicycle levert een fiets met cardan en nexus 7v-naaf
zie:
http://www.multicycle.nl/pages/collecti ... ikel_id=32

Heb een keer proefgereden. en vond het wel prettig. Met moderne materialen en bewerkingstechnologie kan het met die wrijving in haakse overbrengingen best wel meevallen.

Zag op Australische site ook ligfietsen met cardan: leek me daar nog zinvoller omdat het lange ketting met geleiderollen en -buizen elimineert.
Voor de liefhebber.. een tijdje terug stond in Aktiv Radfahren de volgende fietsaandrijving:
http://www.hettlagedrive.de

Afbeelding

Johan