Beste Marcel,
Ik heb in de zomer van 2015 delen van de Greenvelo gereden en ben er enthousiast over.
Aanrijden vanuit Nederland kan het best per trein. Dat is - als je er op tijd bij bent - het makkelijkst en het goedkoopst. Ik nam de trein van half tien uit Bad Bentheim naar Gdansk, aankomst kwart over acht in de avond. Met een kleine anderhalf uur pauze op Berlin Ostbahnhof.
De trein naar Berlijn komt uit Amsterdam, maar ik wilde eerst twee dagen door Nederland fietsen en niet godsgruwelijk vroeg (07:00) een hele dag treinen aanvangen.
Daarvoor in de plaats overnachtte ik op de camping van Bad Bentheim, even buiten de stad.
Dit treinkaartje kocht ik voor (rock-bottom tarief) Eur 39.- met Eur 12.- voor de fiets erbij. Omdat je moet reserveren zal je dat via een boekingsmaatschappij moeten doen, en de treinreiswinkel is daar uitstekend voor. Let op: als je in Polen ook korte of langere stukjes met fiets en trein wilt rijden kan je je fietskaart (die twee weken geldig is) het beste naar een 'verdere' bestemming in Polen laten opmaken. In mijn geval koos ik Przemysl, en heb ik op drie 'verbindingsritjes' niet telkens een fietskaartje hoeven kopen.
Gdansk heeft een relatief ok camping in de duinen bij de zee, wel een paar kilometer uit de stad. Ik wilde graag twee dagen in Gdansk de historie van de stad zien. Daar is elders veel over te vinden, mijn keuze viel op het Raadhuis in de oude stad, op de scheepswerf waar de opstand tegen het regime begon. Het is een veel te aardige stad met een erg fijne atmosfeer om maar twee dagen aan te besteden, ik zou er graag terug komen.
Gdansk uit is even zoeken, want de Greenvelo begint in Elblag (80 km naar het oosten) Ik gebruikte Osmand, met de campings van Archie. Bij sommige VVV's, bijvoorbeeld bij de van Elblag en van Bialystok kan je een gratis geplastificeerde kaart van een routedeel krijgen. Schaal 1:100.000 en uitstekend om de route op te fietsen.
De route is over hel algemeen goed tot zeer goed bewegwijzerd, maar het is een route die voor meerdere doelgroepen is gemaakt. Goed doorrijden is soms - net als bijvoorbeeld in Duitsland - wat lastig omdat de doorgaande route ook de route in een stadje is door het park of het stadsbos waar andere doelgroepen zich ook wagen. Het is verstandig om de kaart goed te lezen en je eigen keuzes te maken in de afweging tussen doorfietsen of echt alle hoekjes van het pad willen volgen. Dat was vooral in het noord-westen, na Elblag. De Greenvelo is naar mijn idee een pad wat is gemaakt door verschillende bestaande fietspaden (provinciale, landelijke en stedelijke routes) aan elkaar te breien. En er is op veel delen een vrijliggend fietspad gebouwd, zoals wij in Nederland ook hebben gedaan. Strook land van de boer langs de weg kopen, en er een uitstekend fietspad van maken. Op sommige punten echt overdreven, met aparte oversteekplaatsen. Sommige rustplaatsen zijn zo goed uitgerust (met een wc en met stromend water) dat je er kan kamperen. En heel beperkt, op sommige stadswegen is het lastiger, want geen ruimte voor een apart fietspad. Ik reed grofweg Litzbark Warminski, Gizycko, Elk, Augustow, Lipsk en van daar naar het zuiden tot Budzyn, waar ik de grens over stak richting L'vov en Uzgorod.
Op een heel beperkt aantal plaatsen is het pad inderdaad lastig en onder het normale. Maar de kaartmaker heeft soms echt geen keus. Het is of een tracktorpad of langs de grote doorgaande weg. En als het dan wat geregend heeft (zoals het afgelopen zomer soms deed) kan het pad wat aan de blubberige kant zijn. Maar dat is (van de +/- 1000 k die ik van de Greenvelo gereden heb) misschien 10 kilometer in een vijftal stukjes geweest. En dan reken ik daar ook de stukken bij door de parken. Wel 30% onverhard met fijn grint schat ik zo. Naast een 'eigen fout' achterband waar ik al remmend - in 800 km - een beschadiging in remde ben ik niet lek gereden. Banden goed op spanning houden en elke ochtend even checken met een manometerpomp.
De route is uitstekend bewegwijzerd en kent geen beklimmingen, alleen heuvelachtig gebied.
Er zijn voldoende campings (zie
http://www.archiescampings.eu en
deze Poolse site) en elk dorp heeft een supermarktje met verse groente, fruit en water. Ik heb deze trip ook een paar keer in zo'n groot bruiloftzalencomplex geslapen, waar je even naar moet vragen. Natuurlijk Agrotoerisme, zeer goed voor elkaar in Polen. En als je het vraagt mag je in de bossen ook wel naast een restaurant of café op het land staan met je tent. Op googlemaps kan je ook (vooraf) veel restaurants en overnachtingsmogelijkheden vinden. Als je van wildkamperen houdt; daar heeft Marko - in zijn fraaie schrijfstijl - veel
fraais over geschreven. Hij reed ook delen van de Greenvelo. (En schreef de cursus Osmand voor gevorderen, op diezelfde zijde te vinden.)
Verdere highlights waren voor mij; de echt gave nationale parken, fijne klassiek historische stadjes, het bialowysa park en het bijbehorende museum (in het park zelf zie je niet zo hoe bijzonder het park is omdat je - in tegenstelling tot niet-oerbossen - een meter of twintig vanaf de weg of het pad naar links en rechts het bos in kan kijken.
Zeker het meest oostelijke deel van de Greenvelo, langs de grens met Wit-Rusland en Oekraine is erg fijn te fietsen, nauwelijks verkeer en mooie lange doorgaande boswegen die de loop van de Bug volgen.
Culinair is Polen ook echt goed; soep van rogge (zurek), kvast (soort cola van rogge) veel yoghurts en kwark. Lunchen met goed boerenbrood, paprika en duidelijk lokaal geproduceerde worsten. Pirogi. (bijvoorbeeld bij
mrs.dumplings Bier, wodka. Riviervis. Aardappelschotels met zalm. Salades. Groentesoep,
Een paar kostenindicaties; tent opzetten 25 zloty, huisje 35-50, inkopen voor avondeten en ontbijt 35-50, duurste agrotourisme 70 (in Augusto, en zeker niet de beste) Nieuwe buitenband 37 zloty, werkplaatstarief 40 zloty voor een half uur. Bord hertenpirogi 17, kamer in studentenhuis (Bialystok) 80, kamer in
dit huwelijkspaleis 25 (en de fiets in de balzaal.
Op mijn trip boog ik voor Przemysl af naar Lvov (Oekraine), zodat ik het zuidelijke deel ten westen van Przemysl niet heb gedaan.
(terug fietsend en treinend door Slowakije, Tsjechië, Duitsland in vijf nachten met telkens 's ochtends fietsen en halverwege de middag een lokale trein naar Nederland. )