Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Medicijnen gekoelt mee nemen - Forum Wereldfietser

Medicijnen gekoelt mee nemen

Yep,

vorig jaar met een zieke de vakantie afgebroken, na een lang herstel bijna daar maar net voor de vakantie weer erg veel klachten terug.

Nu willen wij ook dit jaar wat gaan fietsen (helaas zal het wat anders moeten worden dan gepland...) en een beetje aangepast. (zal voor lastdier gaan spelen..)

Maar de vraag, een tijdje geleden ook al eens oppad geweest met medicijnen in een isoleer fles. Dit gaat voor een weekeind goed maar nu voor een weekje (of meer...) wordt het en ander verhaal.

Wie weet hoe je dit een beetje redelijk voorelkaar kan krijgen (ondanks de hitte golven..)


Graag tips & tricks, kunnen we nog een beetje van de vakantie genieten.

Bas

Hoi Bas,
Ik moet zelf ook gekoelde medicijnen meenemen. Heb dat tijdens 2 maal een reis van 2 jaar moeten doen. Ook binnenkort gaan we weer enkele maanden op pad en heb ik hetzelfde probleem.
Echt gekoeld bewaren kan niet wanneer je naar warme (hete) landen gaat waar je geen beschikking hebt over een koelkast. In mijn geval is dat nagenoeg altijd zo. Ook de type tocht kan roet in het eten gooien. Een tocht langs hotelkamers is wat dat betreft makkelijker te realiseren dan een tocht door de bush.

Daar komt bij dat veel medicijnen naast het probleem van warmte nog een probleem hebben: het verschil in nachttemperatuur en dagtemperatuur. Als dat bijvoorbeeld heel erg groot is kunnen sommige medicijnen daardoor kapot gaan.

Kortom: dat lijkt een erg negatief verhaal. Maar gelukkig zijn er wel wat mogelijkheden.
Ik zou in eerste instantie naast het lezen van de bijsluiter eens contact opnemen met de leverancier en je probleem voorleggen. De bijsluiter is een theoretisch verhaal wat in principe helemaal klopt maar soms zijn er wel meer mogelijkheden die de leverancier je kan vertellen.
Ik weet niet welke medicijnen je gebruikt en weet dus ook niet wat de warmte met de medicijen doet. In mijn geval gaat de werking gelijdelijk achteruit. Die achteruitgang is te monitoren en bij te sturen. Dat kost moeite maar daar krijg ik een hele mooie tocht voor terug.
Daarnaast zijn er speciale etuis om medicijnen op een constante temperatuur te bewaren. Echt koel wordt het niet maar de pieken en dalen zijn weg.
http://www.lifescaneurope.com/benl/diab ... len/marco/

Bel me anders maar eens op, dat praat wat makkelijker. Mijn nummer vind je op mijn website terug.

Groetjes,
Marco

Hi Marco, even snel gekeken naar de diabetes site, best een uitdaging idd.

Maar de medicijnen zijn niet van mijzelf maar van mijn vriendin, deze zitten in een ander soort capsules (custom made medicijnen) en smelten, dan is de werking en zeker inname teniet gedaan...

De bedoeling was om een rondje nederland te doen (dicht bij huis/ arts ed) maar dat gaat nu echt niet meer.

Zij wil perse weg met de fiets... beetje koppig maarja.

Daar het hier echt custom made medicijnen zijn kunnen we bv ook geen route langs een aantal apotheken plannen, en hotels... das weer erg boven het budget.

Een probeer tochtje (voor de fysiek) een maandje of twee geleden ging best ok, en met de medicijnen in een isoleefles gaat dat voor een weekeindje wel maar nu voor een week of langer... als eens een koelbox mee genomen maar dat was niet geheel een succes (de elementen bijna nooit optijd kunnen koelen..)

Wordt denk echt een uitdaging...

Bedankt in iedergeval.

Bas

Als je toch in nederland blijft, kun je niet iemand van het thuisfront ze laten opsturen (post restante) naar de plek waar je de volgende dag denkt te zijn? Liggen ze thuis gewoon gekoeld te wachten, tot ze opgestuurd worden die paar uur moet denk ik wel te doen zijn. Misschien kun je ze ook wel per post gekoeld laten vervoeren.

Haike schreef:Als je toch in nederland blijft, kun je niet iemand van het thuisfront ze laten opsturen (post restante) naar de plek waar je de volgende dag denkt te zijn? Liggen ze thuis gewoon gekoeld te wachten, tot ze opgestuurd worden die paar uur moet denk ik wel te doen zijn. Misschien kun je ze ook wel per post gekoeld laten vervoeren.
Haike verstuurd zeker nooit iets per post ??
Ik zou de post zeker geen medicijnen toevertrouwen, + dat ze misschien wel twee dagen onderweg zijn = weg koeling !!

Misschien gaan fietsen via "vrienden op de fiets" ??

Michael
===
B@se schreef:Maar de vraag, een tijdje geleden ook al eens oppad geweest met medicijnen in een isoleer fles. Dit gaat voor een weekeind goed maar nu voor een weekje (of meer...) wordt het en ander verhaal.
Ik weet niet of dat hegeen is wat je gedaan hebt, maar de constructie die de kou het langst binnenhoudt en nog eenvoudig is, is volgens mij een zo groot mogelijke RVS thermosfles, gevuld met ijs. De kunst is dan om de medicijnen er tegelijk met het ijs veilig in en uit te krijgen. De medicijnen moeten ook nog tegen vrieskou kunnen. Ik heb eens ooit wat testjes gedaan met mijn thermosfles en ik schat dat het bij een 1-literfles zo'n 24-48 uur duurt voordat het ijs gesmolten is.
Je zou dit kunnen testen. Vervolgens moet je onderweg dus elke 48 uur vers ijs zien te vinden.
Groet,
Leon
als je op een camping staat: bijna iedere sleurhut die aan een 220v aansluiting hangt heeft een koelkast.
Koffie hebben ze vast ook wel ;)

Hi,

momenteel denk ik dat we een food-container van shira gaan mee nemen:

Afbeelding

hierin gaan dan flexibele coolpacks en de medicijnen. Daar ikzelf reeds 8 jaar een gewone vacuumfles heb denk ik dat deze combi de boel cool genoeg houdt.

Als de flesch binnen is zal ik wat ervaringen posten.

Bas

Michael W schreef: Haike verstuurd zeker nooit iets per post ??
Een hele hoop, en ik bestel en verstuur medicijnen per post, ben therapeut weet je?
Ik zou de post zeker geen medicijnen toevertrouwen, + dat ze misschien wel twee dagen onderweg zijn = weg koeling !!
Hoeveel ervaring heb JIJ met het versturen van medicijnen per post? En per coerier kun je de gekste dingen laten versturen.
Misschien gaan fietsen via "vrienden op de fiets" ??
Dan moet je nog steeds die medicijnen versturen, of dacht je dat de heren en dames van vrienden op de fiets wel ff voor jou naar de apotheek lopen, omdat jij voor die avond je komst hebt aangekondigd?

Haike schreef:
Misschien gaan fietsen via "vrienden op de fiets" ??
Dan moet je nog steeds die medicijnen versturen, of dacht je dat de heren en dames van vrienden op de fiets wel ff voor jou naar de apotheek lopen, omdat jij voor die avond je komst hebt aangekondigd?
Nee, maar je bent dan verzekerd van de aanwezigheid van een ijskast waar je je koelelement weer kan koelen voor de volgende dag, dus kan je de medicijnen zelf bij je hebben.

De post is momenteel niet echt betrouwbaar wat betreft het "vandaag gepost, morgen bezorgd", vandaar mijn opmerking. Via coeriersdiensten wordt het erg prijzig voor ze, vermoed ik, gezien de opmerking over "hun budget".

Enne ik verstuur heel erg veel per post, maar geen medicijnen :-)

Michael W schreef: Nee, maar je bent dan verzekerd van de aanwezigheid van een ijskast waar je je koelelement weer kan koelen voor de volgende dag, dus kan je de medicijnen zelf bij je hebben.
Daar zit wat in, dat is zeker op die manier een optie
De post is momenteel niet echt betrouwbaar wat betreft het "vandaag gepost, morgen bezorgd", vandaar mijn opmerking.
Ik ben nog helemaal niks via de post kwijt geraakt als het om verzenden/versturen van medicijnen ging, en ik woon in de Amsterdamse pijp. En voor 95% is het ook altijd binnen 24 uur bezorgd. Dus is het een verhaal wat jij ergens gehoord hebt, of is het jouw persoonlijke ervaring, dat is namelijk een groot verschil voor de waarheids bevinding ervan.
Via coeriersdiensten wordt het erg prijzig voor ze, vermoed ik, gezien de opmerking over "hun budget".
Tja, ik vind een goede gezondheid veel waard, dus als ik die kan opkrikken met medicijnen, ben ik ook bereid daarvoor in de buidel te tasten, en mijn budget is ook niet hoog. Het is maar waar je voor kiest, en wat je als eerste, tweede, en derde, enz. prioriteit stelt.

Even wat theorie:
Medicijnen mag je bij de meeste vervoerder niet als gewone pakketjes vervoeren maar als zogenaamde medicijnenpost. (dat verschilt per vervoerder). Kort gezegd houdt dat in dat iemand meereist met het pakket en ervoor zorgt dat het pakket onder de juiste condities wordt vervoerd. Het mag namelijk onder geen geval het vrachtruim in vanwege bevriezingsgevaar.
Al met al een hele dure business. Ga maar na: wanneer je medicijnen ergens in Afrika wilt hebben reist er feitelijk iemand met je pakketje naar de plek waar je het wilt hebben. Dat kan duizenden euro's kosten.
In dit geval is het in NL maar ook daar gelden dezelfde regels (gelukkig niet dezelfde prijs).
Het probleem met het versturen via de normale manier (koerier of niet) is het feit dat niemand je kan vertellen of de condities tijdens het vervoer goed zijn geweest. Vaak kan je dat aan de buitenkant van de medicijnen niet zien. Daarnaast kan je de vervoerder ook niet aansprakelijk stellen wanneer dat niet goed is gegaan. Kortom: het vervoeren van kritieke medicijnen is lastig en kostbaar.

Bas, ik heb wel eens een keer contact gehad met apotheken. Het is denk ik ook mogelijk om medicijnen naar apotheken in NL te laten versturen.
Dat gaat in gekoelde wagens onder gecontroleerde condities. Je weet zeker dat die goed zijn. Dan zou je wellicht na elke 2 dagen fietsen een vooraf afgesproken apotheek moeten bezoeken en je voorraadje ophalen.

Groet,
Marco

Haike schreef:
Michael W schreef:
De post is momenteel niet echt betrouwbaar wat betreft het "vandaag gepost, morgen bezorgd", vandaar mijn opmerking.
Ik ben nog helemaal niks via de post kwijt geraakt als het om verzenden/versturen van medicijnen ging, en ik woon in de Amsterdamse pijp. En voor 95% is het ook altijd binnen 24 uur bezorgd. Dus is het een verhaal wat jij ergens gehoord hebt, of is het jouw persoonlijke ervaring, dat is namelijk een groot verschil voor de waarheids bevinding ervan.
Ik verstuur toch gauw zo'n 100 pakketjes per maand en maak soms "vervelende" dingen mee. Voldoende om nooit belangrijke medicijnen per post te versturen, en zeker niet als ze gekoeld moeten blijven. Als het niet op 'n dag aankomt is er niet zo veel aan de hand.

Maar volgens mij heeft hij (Bas dus) nu een redelijk goede oplossing gevonden en het dus geheel zelf in de hand.
ik had het zelfde probleem met zetpillen. die smelten ook en worden dan erg onhandig. Heb toen een "Frio tas"aangeschaft. Heel simpel systeem, maar werkt perfect. Ben vorig jaar in juli door Zuid Frankrijk gefietst. Medicijnen blijven niet superkoud, maar koel genoeg om niet te smelten. Tasjes zijn er in verschillende maten, afhankelijk van de hoeveelheid medicijnen die je mee moet nemen. Heb ze besteld via een site met diabetes hulpmiddelen.

Succes, groet Judith

Lads,

alweer eventjes terug en ik moet eerlijk zeggen dat het ondanks wat aanpassingen en de (hoos)buien het weer een toffe vakantie is geweest. Toch nog een behoorlijk eind gefietst en aardig wat mooie dingen gezien.

wat betreft de food container, werkt prima met een aantal flexibele cool-elementen alles prima gekoelt mee gekregen en alles twee weekjes goed gehouden.

Bas