Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff met 48 spaken - Forum Wereldfietser

Rohloff met 48 spaken

Hallo mensen,

IK zat te denken om een nieuwe fiets te kopen, maar dan wel een goede. Ik had al een paar zaken gebeld met informatie, over prijzen en het frame.
Toen ik Vittorio belde en de nieuwe eigenaar Ton sprak en hem vertelde dat ik graag een Rohloff wilde maar twijfels heb over de sterkte van 32 spaken, vertelde hij mij dat hij Rohloff naven levert met 48 spaken.

Dit moet dan wel erg sterk zijn, hij levert deze met een excentriche braket.

Wat denken jullie hier van? IK denk dat er niet zo veel rond rijden met een rohloff met 48 spaken.

Mario

Hier willen we natuurlijk wel het fijne van weten. Ik ben benieuwd. 36 spaken zou al weer meer zijn, maar 48.... Wel moet dan de flens ook meer vlees hebben, want anders verrruil je het ene probleem voor het andere. Er is minstens een Rohloff naaf in de wereld gesneuveld met een uitgescheurde flens (dat was bij langdurig expeditietandem gebruik). Bovendien mogen de spaken niet korter, want dat geeft met sommige nippels al problemen.
Overigens levert Rohloff in elk geval nu al wel een naaf voor gebruik met dikkere tandemspaken. Een steviger velg doet ook veel.
Wim

Willem, ik vroeg ook aan hem: jullie boren net als in die Alesa velgen, in die Rohloff gaten erbij. Hij zei toen: wij hebben een oplossing bedacht. IK ben hier opgekomen, omdat ik 2 mensen ken die problemen kregen met hun Rohloff met 32 spaken. Hij zei niet precies wat zijn oplossing was. Dit is misschien het geheim van de smid.

Hij heeft in ieder geval wel ervaring met het boren van 48 gaats velgen.

IK ga er volgende week heen en dan zie ik het wel.

Mario

mario schreef:Willem, ik vroeg ook aan hem: jullie boren net als in die Alesa velgen, in die Rohloff gaten erbij. Hij zei toen: wij hebben een oplossing bedacht.
Je kunt tussen ieder tweede paar spaakgaten een extra gat boren, met spaaklengtes moet je dan een beetje sjoemelen

Begrijp ik het nu goed? Het is dus een oplossing van Vittorio en niet van Rholoff zelf?
En dus geen flens met meer vlees?

Haike schreef:Begrijp ik het nu goed? Het is dus een oplossing van Vittorio en niet van Rholoff zelf?
En dus geen flens met meer vlees?
Rohloff zit vast aan 32 gaten, anders moeten ze en het naafhuis en de einddeksels opnieuw ontwerpen (Het huidige patroon verdeelt zich tussen de 8 dekselboutjes)

hier is ook een versie:
http://img140.exs.cx/img140/328/bohmdriv6fo.jpg

kraaiepoot gespaakt, gemaakt door 8 gaten in de linker flens te boren, en 16 in de rechter. 8 originele gaten in de rechterflens zijn afgestopt met schroefjes om niet nog meer in de war te raken. Maar 8+8 (en gewoon 3x) kan ook, je hebt dan een lengteverschil van ca 2.5 mm

Is dit 64 spaken? Nee toch niet, er zit niet overal een spaak in.
Wim

m-gineering schreef:
hier is ook een versie:
http://img140.exs.cx/img140/328/bohmdriv6fo.jpg

kraaiepoot gespaakt, gemaakt door 8 gaten in de linker flens te boren, en 16 in de rechter. 8 originele gaten in de rechterflens zijn afgestopt met schroefjes om niet nog meer in de war te raken. Maar 8+8 (en gewoon 3x) kan ook, je hebt dan een lengteverschil van ca 2.5 mm
Jeses Marten wat valt er nog veel te leren, vandaag alleen al met zo simpel iets als een Nexus 7 speed en aan de andere kant een rollerbrake, staan worstelen. Dat moet je dus wel "Paraplu" spaken anders gaat het niet, en dat had ik niet in de gaten.

Bijzonder onderwerp weer, en weer leuke bijdrages.
Toch vraag ik me af of het allemaal wel nodig is. Tot nu toe heb ik steeds gelezen dat de gewone naaf met 26-inch wielen sterk genoeg was. Zijn er echt problemen mee bekend?
Ik weet wel dat Santos de tandem-versie levert, maar doorgaans hoor ik dat dat niet nodig is (ik heb de t400-rohloff met 32sp, db-spaken en gewone simpele, zware velg) voor een normale trekkingfiets.

Heerlijke discussie over 48 of 32 spaaks wielen. Mijn eerste vakantie ging ik op `n racefiets met 20mm banden. De reserve spaken heb ik moeten gebruiken om de agu dragers, zowel voor als achter, te repareren. Daar bleef er werkelijk geen een van heel. De tweede vakantie, inmiddels `n trekkingfiets rijker met 25mm banden en 36 spaken, waren de dragers geen haar beter en weer de reserve spaken gebruikt maar geen gebroken spaken. Betere dragers aangeschaft dus jaren de zelfde spaken mee en alleen gebruikt om iemand, onderweg, te helpen. Zo kan ik nog 20 jaar doorgaan, nooit gebroken spaken. De laatste 8 jaar met 32 spaaks wielen met `n mtb en bobyak en enkele keren met `n rohloffnaaf. Volgens mij is een goed gespaakt wiel het sterkst. Beter een goed gespaakt wiel met 32 spaken als `n slecht met 48 spaken. Altijd m`n wielen zelf gemaakt.
Groot 41

De 48 spaaks Rohloff is door Vittorio zelf gemaakt. Het is eigenlijk niets anders dan een ronde plaat met aan de binnenkant 16 gaten aan iedere kant en aan de buitenkanten 24 gaten. In de eerstvolgende WF komt er een fotootje van.
Omdat de flens hierdoor hoger wordt, neemt wel de hoek van de spaken toe (met name bij 26 inch wielen), hetgeen een probleem kan worden als de spaakgaten niet schuin zijn geboord in de velg.

Hieronder een antwoord van Anita en Ton op een aantal vragen die ik heb gesteld voor de WF:
'Vooral met veel bepakking, op tandems en voor zwaardere mensen is dit vaak niet afdoende. Een compleet wiel komt op 1250,= euro. En het weegt maar 150 gr. meer. Er rijdt nog geen bekende wereldfietser mee want het is net op de markt, maar de reacties zijn zeer goed!'
Alle lof voor Vittorio voor deze aanpassing, maar of het nodig is dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.

En laten we eerlijk zijn: had je zelf niet bepaalde onderbuikgevoelens toen je voor het eerst hoorde dat de Rohloffnaaf maar 36 gaatjes heeft? Echt niet?

Eric Schuijt schreef:

En laten we eerlijk zijn: had je zelf niet bepaalde onderbuikgevoelens toen je voor het eerst hoorde dat de Rohloffnaaf maar 36 gaatjes heeft? Echt niet?
Euuhh.... 32 gaatjes?... ik neem aan dat je dat bedoelt? jawel; daar heb ik inderdaad wat bedenkingen bij