Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shifter - Forum Wereldfietser

Shifter

Ik ben nu in India op reis en ben in Shimla aangekomen. Voordat ik goed en wel begonnen ben is mijn gripshift (sram mrx plus) onherstelbaar kapot gegaan. Nu kan ik via via waarschijnlijk een nieuwe handel/versteller (wat is het engelse woord shifter?) bestellen. Die komt dan uit Delhi, ik moet dus wel iets zinnigs vragen.
Kunnen jullie me adviseren wat ik wel en niet moet aangeven? Ik heb dus gripshifts van SRAM, mijn deraillieur is Shima Deore, 3 kettingbladen voor, 8 achter. Ik hoef niet beslist gripshift, andere is ook goed, als het maar werkt.
Alvast, bedankt.

Hoi Addy,

Het goede woord is inderdaad shifter. Je kunt ook een heel goedkope niet- geindexeerde shifter in Shimla op de kop tikken (laat hem desnoods van een Chinese ATB ' afslopen').
En anders kun je een trapsgewijs wigje van hout maken en die tussen je derailleurkabel en frame duwen. Als je het blokje goed vijlt, dan kun je daar redelijk mee schakelen tot het hout versleten is (ahum, daarom kun je het beste tropisch hardhout nemen)

Als je iets kunt bestellen in Delhi, geef aan dat het voor een Shimano 8 speed derailleur is. Bij sommige sram-shifters is de kabelverplaatsing groter (of was het kleiner?) dan bij Shimano-shifters.

Succes

Wat een snel antwoord, dank!
Stel je dus voor zelf de versnelling verplaatsen met een stuk hout ipv met zo'n ingewikkeld stuk techniek? Ik ga gelijk kijken, de voorderaillieur gebruik je tenslotte niet voortdurend (bij klimmen op het kleinste blad, niet klimmen op het middelste, het voorste is eigenlijk nauwelijks nodig). Ik kan de kabel nog wel bevestigen en draaien, maar hij blijft niet hangen dwz gaat terug naar het kleinste voorblad.
Overigens moet ik tot mijn schande bekennen dat de shifter van de achterderailleur (ook) een barstje heeft (en ik hier een rol in heb gespeeld :oops:), al kan die nog goed vastgeplakt worden.
Helaas heb ik in Shimla niets geen oude Chinese kwaliteit gevonden en ik heb toch echt contact met de kenner van Shimla, zij bestellen uit Delhi ...).

Als ik het me goed herinner blijft het verschil in kabeltrek tussen Shimano en Sram derailleurs beperkt tot de achterderailleur. En die heb je van Shimano. Dus je kunt in de praktijk elke Shimano atb shifter monteren, of het nu een draaishifter is of een trigger shifter. Of, als je niet wilt dat je dit nog een keer meemaakt, een frictieshifter op de benedenbuis.
Wim