Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framemaat tweedehandsfiets - Forum Wereldfietser

Framemaat tweedehandsfiets

Ik stelde de vraag al in mijn algemeen topic over mijn eerste fietsreis maar op aanraden stel ik de vraag hier opnieuw onder het juiste onderdeel van het forum.

Ik ben dus voor mijn eerste fietsreis (Noorwegen) op zoek naar een tweedehandsfiets aangezien mijn huidige fiets vrees ik moeilijk om te bouwen valt tot een trekkingfiets.

Ikzelf ben 1m80 groot, weeg 72kg ben sportief gebouwd en heb een binnenbeenlengte van 85cm.
Aangezien de markt in tweedehandsfietsen binnen mijn budget (Absolute max van 750€) eerder beperkt is vroeg ik me af binnen welke framematen mijn zoektocht zich mag afspelen. Volgens de vele tabelletjes op internet kom ik op een ideale framemaat van 58. Mijn vraag dus in welke mate jullie fietsen afwijken van die ideale maat? Vergt het de moeite om voor een fiets met maat 54, 56 in de auto te stappen voor 100km of zal ik nadat ik hem daar heb getest dan sowieso met lege handen terug naar huis komen?

Mensen die zelf nog een goede fiets hebben staan voor een tocht van enkele weken door Noorwegen of er eentje tweedehands tegenkomen mogen dit natuurlijk ook altijd laten weten!
Ik woon in Dendermonde (België) dus liefst in Vlaanderen of de Nederlandse provincies gelegen naast België.

Na (en voor) de fietsreis zou ik de fiets ook gebruiken voor dagelijks gebruik.
Poeh dat is echt zó lastig! Ik reageerde geloof ik ook al in een ander onderwerp? Ik weet niet of je wel voor elke fiets op een 58 uit zou komen. Die frame maat zegt tegenwoordig niet zo veel meer maar als ik ervan uitga dat je echt naar een vakantie fiets kijkt, zou het eventueel kunnen, tussen 56 en 58 te kiezen. Maar met een beetje andere geometrie zou een 54 ook zomaar kunnen. Als je iets ziet ergens, zou ik eerst goed kijken naar de maten van de fiets die wordt aangeboden. Let daarbij ook vooral op de bovenbuis lengte. Bij een sloping frame is de frame maat bijvoorbeeld al veel kleiner dan je zou verwachten. aar fiets je nu op? Heb je die fiets al eens nagemeten?

Heb je al modellen op het oog? Zet dan alle maten op een rijtje en vergelijk dat met jouw huidige fiets. Heb je niets, dan rest er maar 1 ding en dat is gaan kijken.

Overigens is een te kleine fiets altijd net wat makkelijker beter te krijgen dan een te grote fiets. Je kunt nog veel doen met stuurpennen etc.
Max2015 heeft gelijk, de belangrijkste maat aan de fiets is de bovenbuislengte. Deze meet men het best horizontaal (hart-hart), anders moet worden gecorrigeerd voor de bovenbuishoek. De "framemaat" is problematisch.

Ik ben 179cm, zit 45% voorover en heb semi-sloping fietsframes. Nieuwe als zodanig verkochte trekkingfietsen hebben doorgaans semi-sloping geometrie deze dagen. Eén van mijn fietsen heeft framemaat 57, bb 61 cm, en één met framemaat 52, bb 56. De eerste fiets is te lang voor mij, ik moet kunstgrepen uithalen om het stuur dichtbij te krijgen (de TranzX adapter).

Ik denk dat er veel 57 en 58 cm framemaat fietsen zijn die te lang gaan zijn voor u. Bedenk dat bij de tabelletjes op het internet ook nog vaak rekening wordt gehouden met een stadsfietsstuur, dat naar de berijder toe komt en de fiets effectief 10 cm korter maakt. Ik denk daarentegen dat 52 cm vaak prima zal werken.

edit:
Hier zie ik vanaf 350 euro al een handvol fietsen staan die in principe goed als basis voor een vakantiefiets zouden kunnen dienen:
http://www.marktplaats.nl/z/fietsen-en- ... rom=always

of hier:
https://www.bike-discount.de/en/shop/trekking-bikes-656
Kennelijk ga je er nog altijd van uit dat een bepaalde framemaat iets zegt over de rest van de geometrie. Dat is dus niet zo, nooit geweest ook! Alle andere maten zijn meer bepalend. En dan heb je nog de vormen van de sturen, het aantal spacers enz. Zelf passen en de maten van je oude fiets meenemen.