Reisverslag Fietsvakantie Thailand 2001 door Bauke Hoogland
(Samengesteld uit e-mails)
Eindelijk een berichtje uit Thailand. Na een voorspoedige vlucht richting Bangkok (weliswaar geen oog dicht gedaan, ik houd zeker meer van nachtvluchten). In een tropisch Bangkok ben ik woensdagochtend (31 januari 2001) meteen richting station gegaan en met de dagtrein naar Chiang Mai. 's Avonds rond acht uur aangekomen en direct naar het bekende Marlboro House gegaan. Ik was doodop na de lange reis en ben vroeg mijn bed ingedoken.
Donderdag bleek ik veel meer moeite met de warmte en het tijdsverschil te hebben dan verwacht. Na wat slenteren door de stad ben ik 's middags naar de Chiang Mai Zoo gegaan, een heerlijke plaats om even uit te waaien. Vanaf de Zoo ben ik weer terug gelopen, een stevige tippel, maar onderweg wilde ik nog twee fietsenzaken bezoeken, vandaar.... Boordevol ideeën kwam ik weer terug in mijn guesthouse. 's Avonds heb ik mijzelf op een heerlijke Thaise 'oilmassage' getrakteerd.
Vrijdag ben ik naar een fietsenzaak gegaan en inderdaad een knappe mountainbike gekocht. Na nog wat accessoires gekocht te hebben, is het de hoogste tijd voor een testritje. Ik ben maar weer eens richting Doi Suthep gegaan, maar het viel me ditmaal bitter zwaar. Normaal ben ik binnen een drie kwartier boven, maar ditmaal moet ik een klein uur ploeteren om de top te bereiken. Misschien moest ik ook wel een beetje aan het nieuwe materiaal wennen.
Ik ben zo bezweet dat ik boven op de top mijn kletsnatte shirt uit trek en in mijn blote bast naar beneden suis. In de afdaling gaat het bijna mis op mijn spiksplinternieuwe Mongoose Pro, maar ik breng het er na een spectaculaire inhaalmanoeuvre (rechts inhalen in een links rijdend land is ook vragen om moeilijkheden……) toch zonder kleerscheuren vanaf.
' s Avonds ben ik nog even met Joe en Amara op stap geweest en wordt het iets later dan de bedoeling is. Zaterdagochtend wil ik richting Pai gaan. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want de mooie rugzak van Heit die ik mee heb, past niet op de bagagedrager en met een rugzak fietsen is bij 30 graden of meer ook geen pretje. Ik heb eerst maar eens wat bagage gedumpt bij het Marlboro House, haal ik aan het eind van de vakantie wel weer op. Verder heb ik maar een partij fietstassen gekocht en kan het feest beginnen.
Ondanks dat ik aardig bekend ben met de Thaise verkeersstijl, ben ik me toch een paar keer wezenloos geschrokken. Ik was blijven hangen in de verkeerschaos van Chiang Mai. Links fietsen vind ik niet erg, maar links oversteken kost me heel wat meer moeite. Met gevaar voor eigen leven slaag ik er toch in om Chiang Mai te verlaten en richting Mae Rim te gaan. Dit stuk heb ik in 1997 nog samen met Henk gefietst en is niet het meest inspirerende deel van Thailand. Veel verkeer dus erg warm en stoffig. Onderweg ook weinig bijzonders te zien, veel straatstalletjes, maar op enkele mooie bloemen en struiken na een weinig fotogenieke route.
Even voorbij Mae Rim verlaat ik deze drukke weg richting Pai. Even tussendoor, ik had verwacht misschien wel in een dag naar Pai te kunnen fietsen, maar dat zit er nu lang niet in. Ik ken dit traject alleen maar van het busritje wat ik in 1999 met Ronald gemaakt heb, en het lijkt me een kick om het eens fietsend te doen.
Om meteen maar met de deur in huis te vallen het is een loodzwaar traject, zelfs ik heb onze Lieve Heer enkele keren vermanend moeten toespreken, zo onmenselijk steil zijn sommige passages. Op mijn Mongoose Pro heb ik een tripelblad (Finn Aidt noemt het kleinste blad altijd gekscherend het 'ouwe damesblad'), nou ik heb veel op het kleinste blad gefietst. Het parcours is loodzwaar maar de route is wel wonderschoon. Onderweg veel tempeltjes en plenty straatstalletjes langs de weg.
De 140 km naar Pai zitten er vandaag bij lange na niet bij, ik zal blij zijn als ik halverwege kom. Onderweg word ik wel enthousiast aangemoedigd door de Thaise jeugd die mij op hun scooters voorbij scheuren. Ook vanuit de pick-ups en toeristbussen word ik enthousiast toegejuicht. Alleen de bussen met “falang” (blanken) gunnen mij geen blik waardig. Het is vandaag weer bloedheet, ca. 30 graden en ik zweet me dan ook te pletter. Tegen de avond wordt het hoogste tijd om eens een guesthouse op te zoeken (het is nu trouwens wel wat koeler en beter fietsweer geworden).Rond half zeven zie ik een bordje met Par Deng Cabin erop, ik aarzel geen moment en fiets er direct op af. Ik heb het ook helemaal gehad voor vandaag. De eerste 40 kilometer zijn langs een drukke verkeersweg geweest en de laatste 30 waren knap bergachtig. De Cabin biedt fraaie bamboehutten en ik ben dan ook snel onderdak. Ik ben doodop en ga eerst een uurtje pitten.
Even voor achten ga ik naar het bijbehorende restaurantje om daar een warme hap op te scharrelen. Na het eten duik ik linearecta mijn nest in (de bar was overigens die avond ook gesloten geweest). Na een extreem lange nacht (het geslenter door Chiang Mai en het fietsen heeft duidelijk zijn tol geëist), word ik rond half tien in de ochtend weer wakker. Het restaurant ziet er gesloten uit, maar als de eigenaars mij voorbij ziet schuifelen, krijg ik toch nog een omelet met rijst voorgeschoteld.
Het eerste deel van de route is vandaag weer duivels zwaar, ik heb betere benen dan gisteren maar als ik een verkeersbordje zie met een vrachtauto die de berg op gaat, weet ik wel weer hoe laat het is. Dat betekent meer dan 10% steil en ik kan weer vol aan de bak. Dankzij een boekje wat ik eerder al eens in Chiang Mai gekocht heb weet ik gelukkig dat er onderweg meer bedrijvigheid is dan mijn kaart wil geloven. Ik moet mijn voorraad eten en drinken wel goed op peil houden. Water (nam) is onmisbaar voor dit soort sportieve expedities.
Na drie uur fietsen heb ik maar liefst 25 kilometer afgelegd, maar wel de hoogste tijd voor lunch, bij het plaatselijke “moslimadres" (toch wel opvallend in een boeddhistisch land) bestel ik een pittige Chicken Soup. Bij de buren koop ik een megatros bananen en verwen ik mezelf op twee marsen (gezien de prijs van 30 Baht per stuk is dat echt wel een luxe artikel).
De weg naar Pai slingert alsmaar verder omhoog en ook vandaag moet ik het zgn. oude damesblad vaak gebruiken. Liters water en een hele voorraad bananen slepen me er toch aardig doorheen. Ook vandaag ben ik een grote toeristische attractie.
Halverwege de route heb ik een meevaller, er zitten enkele forse afdalingen in het traject. Ik fiets nu zo hard dat ik een toeristenbus simpel voorbij ga (een Engelstalige dame schreeuwt vanuit het raam 'you need good brakes here'. Ik prijs me gelukkig dat mijn remmen beter zijn dan die van het busje). Eerlijk is eerlijk, als het later weer behoorlijk bergop gaat dendert het busje me wel voorbij. Vandaag zit het venijn weer eens in de staart en ik ben ook aardig aan het eind van mijn Latijn als ik Pai nader. Na de laatste heuvels getrotseerd te hebben bereik ik even na half vijf Pai.
Daar zoek ik eerst het Duang guesthouse op (in 1999 heb ik daar met Ronald enkele nachten overnacht en we zijn er zelfs nog met Pat op trekking geweest). Alle kamers zijn echter bezet zodat ik een ander plekje zoek en in de vorm van Charlie’s house makkelijk vind. Mijn Engelse buurman Travers in het guesthouse is fietsmecanicien van beroep, dat is maar weer mooi meegenomen. Mijn nieuwe aankoop kan nog wel een paar kleine aanpassingen gebruiken en hij heeft handige tips.
' s Avonds ga ik heerlijk uit eten en houd ik familie en vrienden op de hoogte van mijn belevenissen tot dusver. Mijn oorspronkelijke plan om in een dag van Pai naar Mae Hong Son te fietsen vergeet ik maar, ik maak nu een stop in Soppong en ga naar het guesthouse nabij de Cave Lodge.
Woensdag 7 februari
Ik ben vandaag in Mae Hong Son aangekomen. Alles is in orde tot nu toe, maar het klimmen valt me dit jaar wel vies tegen. Mijn laatste mailtje was van Pai, dus daar pak ik de draad maar weer op. Na de uitvoerige mails die ik verstuurd heb ben ik even lekker neergestreken in de Bebop-bar. De hele avond genoten van lekkere bluesmuziek en een vleugje Jimi Hendrix (live-concert).
Maandagochtend vertrek ik richting Soppong (in een ruk naar Mae Hong Son fietsen is voor mij niet weggelegd). Het eerste stuk is nog redelijk simpel, maar verderop moet er zwaar geklommen worden. Ik ben bang dat ik mijn conditie in Nederland heb achtergelaten, want bij elke berg worstel ik omhoog. Wat het nog veel erger maakt is het feit dat het een lange klim van ca. 25 km is. Normaal zeg ik hoe langer de bergen des te beter, maar nu heb ik er snel tabak van.
Het natuurschoon is immer fantastisch en ik word steeds enthousiast toegejuicht. Ik hoef vandaag slechts 50 km te fietsen, maar de steile klimmen zorgen er wel voor dat ik de hele dag onder de pannen ben.
Onderweg steek ik her en der aan om de watervoorraad aan te vullen. Bij mijn eerste adresje hebben ze net een varkenskop in de pekel gezet, niet zo'n smakelijk gezicht maar a la.
Na 25 km kan ik eindelijk eens lekker afdalen en knal ik aardig snel naar Soppong. 10 Kilometer voor Soppong blijkt dat ook nu het venijn weer in de staart zit, ik krijg weer een paar beste klimmen voorgeschoteld. Even na drieën arriveer ik in Soppong en dat lijkt knap op tijd, mijn guesthouse Cave Lodge voor die avond ligt echter een kleine 10 kilometer van de hoofdweg af en het laatste stuk kost me nog bijna anderhalf uur.
Het is nog aardig klimmen, de tropische warmte en het hier slechte wegdek slopen mij finaal. Het laatste stuk leg ik dan ook lopend af, maar rond half vijf ben ik dan echt op plaats van bestemming. In 1999 ben ik ook naar deze Cave Lodge geweest en dit stukje paradijs op aarde is de marteltocht meer dan waard.
's Avonds relax ik onder heerlijke muziek (Led Zeppelin, Talking Heads en enkele Thaise favorieten). Ik eet er overheerlijk en na een paar Chang Bier (broodnodig om mijn vochtgehalte op peil te houden) ga ik rond half negen helemaal uitgeteld mijn bed in.
Na een hele lange nacht (13,5 uur) word ik dinsdagochtend wakker, maar fit ben ik alleszins. In Cave Lodge heb ik een hele dag siësta gehouden. Eten, drinken, lezen en een kleine wandeling naar een rustig kabbelend riviertje, meer heb ik niet gedaan. Cave Lodge is trouwens prima geschikt voor zo een luierdagje, de entourage is heel goed. Het mooie uitzicht vanaf het balkon en de heerlijk relaxte muziek maken weer een beetje mens van je. Op dit adres tref ik reizigers van over de hele wereld en we wisselen dan ook onze reiservaringen uit.
De meeste toeristen verklaren mij voor gek dat ik deze hele trip fietsend doe, ongelijk kan ik ze niet geven. Met een van de gasten, Helen, maak ik een deal dat zij de volgende dag in de bus een deel van mijn bagage meeneemt naar Mae Hong Son. Op dat loodzware traject komt mij deze geste goed van pas.
' S Avonds koelt het aardig af, maar dankzij een knapperend haardvuur houden we het lekker warm. David, een Amerikaan die hier overwintert, laat mij een mooie topografische map van de regio zien, waaruit blijkt dat ik wel erg veel heb geklommen en nog zal moeten klimmen. Ondanks de gezellige sfeer duik ik vrij vroeg mijn nest in.
(Samengesteld uit e-mails)
Eindelijk een berichtje uit Thailand. Na een voorspoedige vlucht richting Bangkok (weliswaar geen oog dicht gedaan, ik houd zeker meer van nachtvluchten). In een tropisch Bangkok ben ik woensdagochtend (31 januari 2001) meteen richting station gegaan en met de dagtrein naar Chiang Mai. 's Avonds rond acht uur aangekomen en direct naar het bekende Marlboro House gegaan. Ik was doodop na de lange reis en ben vroeg mijn bed ingedoken.
Donderdag bleek ik veel meer moeite met de warmte en het tijdsverschil te hebben dan verwacht. Na wat slenteren door de stad ben ik 's middags naar de Chiang Mai Zoo gegaan, een heerlijke plaats om even uit te waaien. Vanaf de Zoo ben ik weer terug gelopen, een stevige tippel, maar onderweg wilde ik nog twee fietsenzaken bezoeken, vandaar.... Boordevol ideeën kwam ik weer terug in mijn guesthouse. 's Avonds heb ik mijzelf op een heerlijke Thaise 'oilmassage' getrakteerd.
Vrijdag ben ik naar een fietsenzaak gegaan en inderdaad een knappe mountainbike gekocht. Na nog wat accessoires gekocht te hebben, is het de hoogste tijd voor een testritje. Ik ben maar weer eens richting Doi Suthep gegaan, maar het viel me ditmaal bitter zwaar. Normaal ben ik binnen een drie kwartier boven, maar ditmaal moet ik een klein uur ploeteren om de top te bereiken. Misschien moest ik ook wel een beetje aan het nieuwe materiaal wennen.
Ik ben zo bezweet dat ik boven op de top mijn kletsnatte shirt uit trek en in mijn blote bast naar beneden suis. In de afdaling gaat het bijna mis op mijn spiksplinternieuwe Mongoose Pro, maar ik breng het er na een spectaculaire inhaalmanoeuvre (rechts inhalen in een links rijdend land is ook vragen om moeilijkheden……) toch zonder kleerscheuren vanaf.
' s Avonds ben ik nog even met Joe en Amara op stap geweest en wordt het iets later dan de bedoeling is. Zaterdagochtend wil ik richting Pai gaan. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want de mooie rugzak van Heit die ik mee heb, past niet op de bagagedrager en met een rugzak fietsen is bij 30 graden of meer ook geen pretje. Ik heb eerst maar eens wat bagage gedumpt bij het Marlboro House, haal ik aan het eind van de vakantie wel weer op. Verder heb ik maar een partij fietstassen gekocht en kan het feest beginnen.
Ondanks dat ik aardig bekend ben met de Thaise verkeersstijl, ben ik me toch een paar keer wezenloos geschrokken. Ik was blijven hangen in de verkeerschaos van Chiang Mai. Links fietsen vind ik niet erg, maar links oversteken kost me heel wat meer moeite. Met gevaar voor eigen leven slaag ik er toch in om Chiang Mai te verlaten en richting Mae Rim te gaan. Dit stuk heb ik in 1997 nog samen met Henk gefietst en is niet het meest inspirerende deel van Thailand. Veel verkeer dus erg warm en stoffig. Onderweg ook weinig bijzonders te zien, veel straatstalletjes, maar op enkele mooie bloemen en struiken na een weinig fotogenieke route.
Even voorbij Mae Rim verlaat ik deze drukke weg richting Pai. Even tussendoor, ik had verwacht misschien wel in een dag naar Pai te kunnen fietsen, maar dat zit er nu lang niet in. Ik ken dit traject alleen maar van het busritje wat ik in 1999 met Ronald gemaakt heb, en het lijkt me een kick om het eens fietsend te doen.
Om meteen maar met de deur in huis te vallen het is een loodzwaar traject, zelfs ik heb onze Lieve Heer enkele keren vermanend moeten toespreken, zo onmenselijk steil zijn sommige passages. Op mijn Mongoose Pro heb ik een tripelblad (Finn Aidt noemt het kleinste blad altijd gekscherend het 'ouwe damesblad'), nou ik heb veel op het kleinste blad gefietst. Het parcours is loodzwaar maar de route is wel wonderschoon. Onderweg veel tempeltjes en plenty straatstalletjes langs de weg.
De 140 km naar Pai zitten er vandaag bij lange na niet bij, ik zal blij zijn als ik halverwege kom. Onderweg word ik wel enthousiast aangemoedigd door de Thaise jeugd die mij op hun scooters voorbij scheuren. Ook vanuit de pick-ups en toeristbussen word ik enthousiast toegejuicht. Alleen de bussen met “falang” (blanken) gunnen mij geen blik waardig. Het is vandaag weer bloedheet, ca. 30 graden en ik zweet me dan ook te pletter. Tegen de avond wordt het hoogste tijd om eens een guesthouse op te zoeken (het is nu trouwens wel wat koeler en beter fietsweer geworden).Rond half zeven zie ik een bordje met Par Deng Cabin erop, ik aarzel geen moment en fiets er direct op af. Ik heb het ook helemaal gehad voor vandaag. De eerste 40 kilometer zijn langs een drukke verkeersweg geweest en de laatste 30 waren knap bergachtig. De Cabin biedt fraaie bamboehutten en ik ben dan ook snel onderdak. Ik ben doodop en ga eerst een uurtje pitten.
Even voor achten ga ik naar het bijbehorende restaurantje om daar een warme hap op te scharrelen. Na het eten duik ik linearecta mijn nest in (de bar was overigens die avond ook gesloten geweest). Na een extreem lange nacht (het geslenter door Chiang Mai en het fietsen heeft duidelijk zijn tol geëist), word ik rond half tien in de ochtend weer wakker. Het restaurant ziet er gesloten uit, maar als de eigenaars mij voorbij ziet schuifelen, krijg ik toch nog een omelet met rijst voorgeschoteld.
Het eerste deel van de route is vandaag weer duivels zwaar, ik heb betere benen dan gisteren maar als ik een verkeersbordje zie met een vrachtauto die de berg op gaat, weet ik wel weer hoe laat het is. Dat betekent meer dan 10% steil en ik kan weer vol aan de bak. Dankzij een boekje wat ik eerder al eens in Chiang Mai gekocht heb weet ik gelukkig dat er onderweg meer bedrijvigheid is dan mijn kaart wil geloven. Ik moet mijn voorraad eten en drinken wel goed op peil houden. Water (nam) is onmisbaar voor dit soort sportieve expedities.
Na drie uur fietsen heb ik maar liefst 25 kilometer afgelegd, maar wel de hoogste tijd voor lunch, bij het plaatselijke “moslimadres" (toch wel opvallend in een boeddhistisch land) bestel ik een pittige Chicken Soup. Bij de buren koop ik een megatros bananen en verwen ik mezelf op twee marsen (gezien de prijs van 30 Baht per stuk is dat echt wel een luxe artikel).
De weg naar Pai slingert alsmaar verder omhoog en ook vandaag moet ik het zgn. oude damesblad vaak gebruiken. Liters water en een hele voorraad bananen slepen me er toch aardig doorheen. Ook vandaag ben ik een grote toeristische attractie.
Halverwege de route heb ik een meevaller, er zitten enkele forse afdalingen in het traject. Ik fiets nu zo hard dat ik een toeristenbus simpel voorbij ga (een Engelstalige dame schreeuwt vanuit het raam 'you need good brakes here'. Ik prijs me gelukkig dat mijn remmen beter zijn dan die van het busje). Eerlijk is eerlijk, als het later weer behoorlijk bergop gaat dendert het busje me wel voorbij. Vandaag zit het venijn weer eens in de staart en ik ben ook aardig aan het eind van mijn Latijn als ik Pai nader. Na de laatste heuvels getrotseerd te hebben bereik ik even na half vijf Pai.
Daar zoek ik eerst het Duang guesthouse op (in 1999 heb ik daar met Ronald enkele nachten overnacht en we zijn er zelfs nog met Pat op trekking geweest). Alle kamers zijn echter bezet zodat ik een ander plekje zoek en in de vorm van Charlie’s house makkelijk vind. Mijn Engelse buurman Travers in het guesthouse is fietsmecanicien van beroep, dat is maar weer mooi meegenomen. Mijn nieuwe aankoop kan nog wel een paar kleine aanpassingen gebruiken en hij heeft handige tips.
' s Avonds ga ik heerlijk uit eten en houd ik familie en vrienden op de hoogte van mijn belevenissen tot dusver. Mijn oorspronkelijke plan om in een dag van Pai naar Mae Hong Son te fietsen vergeet ik maar, ik maak nu een stop in Soppong en ga naar het guesthouse nabij de Cave Lodge.
Woensdag 7 februari
Ik ben vandaag in Mae Hong Son aangekomen. Alles is in orde tot nu toe, maar het klimmen valt me dit jaar wel vies tegen. Mijn laatste mailtje was van Pai, dus daar pak ik de draad maar weer op. Na de uitvoerige mails die ik verstuurd heb ben ik even lekker neergestreken in de Bebop-bar. De hele avond genoten van lekkere bluesmuziek en een vleugje Jimi Hendrix (live-concert).
Maandagochtend vertrek ik richting Soppong (in een ruk naar Mae Hong Son fietsen is voor mij niet weggelegd). Het eerste stuk is nog redelijk simpel, maar verderop moet er zwaar geklommen worden. Ik ben bang dat ik mijn conditie in Nederland heb achtergelaten, want bij elke berg worstel ik omhoog. Wat het nog veel erger maakt is het feit dat het een lange klim van ca. 25 km is. Normaal zeg ik hoe langer de bergen des te beter, maar nu heb ik er snel tabak van.
Het natuurschoon is immer fantastisch en ik word steeds enthousiast toegejuicht. Ik hoef vandaag slechts 50 km te fietsen, maar de steile klimmen zorgen er wel voor dat ik de hele dag onder de pannen ben.
Onderweg steek ik her en der aan om de watervoorraad aan te vullen. Bij mijn eerste adresje hebben ze net een varkenskop in de pekel gezet, niet zo'n smakelijk gezicht maar a la.
Na 25 km kan ik eindelijk eens lekker afdalen en knal ik aardig snel naar Soppong. 10 Kilometer voor Soppong blijkt dat ook nu het venijn weer in de staart zit, ik krijg weer een paar beste klimmen voorgeschoteld. Even na drieën arriveer ik in Soppong en dat lijkt knap op tijd, mijn guesthouse Cave Lodge voor die avond ligt echter een kleine 10 kilometer van de hoofdweg af en het laatste stuk kost me nog bijna anderhalf uur.
Het is nog aardig klimmen, de tropische warmte en het hier slechte wegdek slopen mij finaal. Het laatste stuk leg ik dan ook lopend af, maar rond half vijf ben ik dan echt op plaats van bestemming. In 1999 ben ik ook naar deze Cave Lodge geweest en dit stukje paradijs op aarde is de marteltocht meer dan waard.
's Avonds relax ik onder heerlijke muziek (Led Zeppelin, Talking Heads en enkele Thaise favorieten). Ik eet er overheerlijk en na een paar Chang Bier (broodnodig om mijn vochtgehalte op peil te houden) ga ik rond half negen helemaal uitgeteld mijn bed in.
Na een hele lange nacht (13,5 uur) word ik dinsdagochtend wakker, maar fit ben ik alleszins. In Cave Lodge heb ik een hele dag siësta gehouden. Eten, drinken, lezen en een kleine wandeling naar een rustig kabbelend riviertje, meer heb ik niet gedaan. Cave Lodge is trouwens prima geschikt voor zo een luierdagje, de entourage is heel goed. Het mooie uitzicht vanaf het balkon en de heerlijk relaxte muziek maken weer een beetje mens van je. Op dit adres tref ik reizigers van over de hele wereld en we wisselen dan ook onze reiservaringen uit.
De meeste toeristen verklaren mij voor gek dat ik deze hele trip fietsend doe, ongelijk kan ik ze niet geven. Met een van de gasten, Helen, maak ik een deal dat zij de volgende dag in de bus een deel van mijn bagage meeneemt naar Mae Hong Son. Op dat loodzware traject komt mij deze geste goed van pas.
' S Avonds koelt het aardig af, maar dankzij een knapperend haardvuur houden we het lekker warm. David, een Amerikaan die hier overwintert, laat mij een mooie topografische map van de regio zien, waaruit blijkt dat ik wel erg veel heb geklommen en nog zal moeten klimmen. Ondanks de gezellige sfeer duik ik vrij vroeg mijn nest in.