door
JPS » vr 03 mar, 2017 20:15
Fietsen die ik zelf heb gebouwd voor mij en mijn vriendin. De Kona's zijn voor landen met betere wegen in West-Europa met voldoende winkels met moderne onderdelenen en de Surly's zijn voor het grove werk in bijvoorbeeld Marokko waar we volgend jaar heen willen maar die zijn ook prima geschikt om boodschappen op te doen.
Surly Long Haul Trucker 26" met Shimano drivetrain/Gripshift shifters/LX naafdynamo/SKS spatborden
Kona Sutra LTD met Shimano drivetrain/TRP Tektro Spyre brakes/SP naafdynamo/Bontracer spatborden
Alle 4 de fietsen zijn afgemonteerd met Gel in het stuur, Tubus dragers, Brooks zadel, Marathon Mondial 2" banden, vierkant Stronglight trapas, Shimano combi pedalen, B+M verlichting+USB. Hebie standaard, Topeak Pomp en bodinhouders. Alles is afgestemd op wat duurzaam, betaalbaar en makkelijk verkrijgbaar is, binnen de grenzen van wat prettig fietst, maar de Surly's zijn meer basic waar de Kona's iets moderner zijn. De Kona vielen qua bouwkosten een beetje tegen maar dat komt vooral omdat het frame wat duurder is (niet echt mooier), de Spyre remmen relatief duur en de wielen met de hand en Engeland zijn gebouwd, plus computer gevreesde kettingbladen van Stronglight het geheel komt toch wel op 1800 Euro. Onderdelen die kapot kunnen of slijten zijn niet erg duur in praktijk is het jaarlijks waarschijnlijk tietjeswerk. Zo kunnen er op de TRP remmen gewone standaard Shimano blokjes en zijn een 9 speed ketting en tandwielen ook niet duur. De Surly's zijn veel goedkoper maar dat komt ook omdat ik de meeste onderdelen van sloopfietsen heb gehaald en er geen schijfremmen of STI schakelaars op zitten. Mocht je zelf zoiets willen bouwen dan zou je voor 1400 Euro klaar kunnen zijn.