Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets maar dewelke? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets maar dewelke?

Hoi allemaal

Ik wist niet direct waar ik deze vraag moest zette, dus hopelijk staat ze niet al te verkeerd :)

Aangezien mijn vorige fiets het heeft begeven, ben ik opzoek naar een vervanger. Op dit ogenblik heb ik er 3 verschillende op het oog. Het doel is vooral woon-werk verkeer, maar ook wat tourtjes doen. Dit liefst in een zo breed mogelijk gamma.

De drie mogelijkheden:

1. Cube Attention SL
https://www.fiets.be/cube-attention-sl-heren

2. Cube Ltd Pro
https://www.fiets.be/cube-ltd-pro-heren

3. Cannondale Quick CX1
http://www.chamizo.be/nl/fietsen//stad- ... -cx-1/881/

De prijzen in de winkel liggen lager dan die van op de site, dus daar moet geen rekening mee gehouden worden.

Wat zouden jullie mij aanraden en waarom?

Alvast bedankt
Um, dit zijn fietsen voor onverharde wegen. Nu weet ik niet waar uw woonwerk-route uit bestaat maar:
- Een normale lange broek raakt in de tandwielen
- De noppenwielen rijden niet fijn op asfalt of klinkers
- Geen bagegedrager
- Geen spatborden
- Je zit op een mountainbike al wel vrij veel voorover

Allemaal dingen die op te lossen zijn (behalve misschien de zit), maar voor 5 km heen en terug naar het werk met af en toe een boodschapje en een toertochtje dat niet hoofdzakelijk door het bos gaat zijn er betere fietsen, voor aanzienlijk minder. Wil je daarentegen ook echt op de fiets door ruig terrein, dan kan dat met dit soort fietsen, maar voor woonwerkverkeer zijn ze om bovenstaande redenen niet ideaal.

Een 3x10 of 2x11 is vooralsnog duurder in gebruik dan een 3x9 of 3x8 als ik het wel heb.

Kijk dit kan best een slechte fiets zijn maar dit soort prijzen zijn er ook, de fiets heeft in ieder geval al een beschermring voor de broek en allround banden. Nadeel is wel dat het een verouderd wielsysteem heeft achter (7 speed freewheel) waardoor de keuze in cassettes minder is (en wat duurder) maar het gaat wel langer mee (is dikker).
https://www.decathlon.nl/mountainbike-r ... 84495.html
djveer schreef:Um, dit zijn fietsen voor onverharde wegen. Nu weet ik niet waar uw woonwerk-route uit bestaat maar:
- Een normale lange broek raakt in de tandwielen
- De noppenwielen rijden niet fijn op asfalt of klinkers
- Geen bagegedrager
- Geen spatborden
- Je zit op een mountainbike al wel vrij veel voorover
- geen licht
- geen nut voor voorvork die geld kost en gewicht heeft
- een recht stuur is ideaal voor heftig mtb-werk maar op langere afstand is één zitpositie beperkt
- een zitpositie voor een MTB- of snelle asfalttochttocht is niet prettig al je boodschappen gaat doen of rustig naar je werk wilt peddelen zonder bezweet te raken.

Alles kan natuurlijk. Wat het fijnste vind ik in dit geval twee fietsen. Een gewone rechtopfiets voor de boodschappen, om rustig naar het werk te gaan en voor als het slecht weer is. Een tweedehands is prima. Het enige waar je echt aandacht aan besteed is dat je banden met goede antilek neemt. Op dinsdagochtend 17 december om 06.30 in het donker en natte sneeuw op de Antwerpsesteenweg terwijl auto's langs je heen zoeven wil je immers geen lek.
De andere fiets pas je aan op de tochtjes die je wilt. Omdat die fiets niet door de pekel en veel regen hoeft gaat hij dan een pak langer mee, hoeft niet zo duur te zijn en bespaar je daarmee al direct meer geld dan de stadsfiets kost.
Ik ben het helemaal met Leon eens. Om in de stad rond te fietsen heb ik een paar jaar terug een chique stalen Koga stadsfiets uit 1988 gekocht, voor 50 euro. Ik was die lompe Gazelle stadsfiets meer dan zat. De Koga was in vrijwel ongebruikte staat (de voorband was nog origineel...), en met uiteindelijk een paar honderd euro opknappen is hij weer perfect. De enige beperkingen zijn dat het een derailleur systeem is (dat ik moest vervangen door een moderner) en dat er maximaal 32 mm banden op passen. Op het gladde asfalt in de stad is dat geen probleem. Maar goed, het bewijst dat je voor weinig geld een prima stadsfiets kunt kopen. Als hij ooit gestolen wordt ben ik geen dure fiets kwijt, al zou ik wel balen want weer een andere mooie vinden kost wel even tijd. En ik ben er inmiddels wel aan gehecht geraakt.
Natuurlijk hangt het er wel van af, hoe ver je woon werk ritten zijn. Als ik elke dag 2x20 km moest fietsen buiten de stad zou ik een racestuur willen, bredere banden, en zeker betere verlichting.
JonasDJ schreef:Aangezien mijn vorige fiets het heeft begeven, ben ik opzoek naar een vervanger. Op dit ogenblik heb ik er 3 verschillende op het oog. Het doel is vooral woon-werk verkeer, maar ook wat tourtjes doen. Dit liefst in een zo breed mogelijk gamma.
Dat is wel heel breed. ;) Misschien is het toch handig een iets duidelijker omschrijving te geven, dan krijg je ook gerichter advies. Je ziet al dat er allerlei aannames gedaan worden over je woonwerkverkeer. Voor de ene persoon is woonwerkverkeer 5 kilometer door de stad fietsen met 18 km/u, de ander rijdt 30 km door een polder, wil dat in ongeveer een uur doen, en kan op het werk douchen.

Diende je vorige fiets hetzelfde doel? Vertel dan vooral ook wat voor fiets dat was, wat je daaraan beviel en wat niet, en ook wat het aan die fiets begeven heeft kan relevant zijn.

Succes met kiezen,

Carl
Hoi allemaal

Alvast bedankt voor de vele reacties, maar ik heb precies wat te weinig info gegeven. Vandaar een poging om mijn keuze wat duidelijker te maken.

Mijn vorige fiets was een Thompson van in de jaren 90. Hier had ik zowel dikke al dunnere profiel banden op naargelang de weersomstandigheden om naar het werk te fietsen.

Dagelijkse ritje enkel naar het werk is +- 12km. Eventjes goed doorrijden, want het werk beschikken we over kleed + doucheruimte.

Verlichting + spatborden voor op de nieuwe fiets, kan ik dus probleemloos overnemen van mijn vorige.

Voor de extra fietsactiviteiten kan het echt vanalles zijn. Soms (naargelang weer én goesting) doe ik na het werk nog een extra toer. Dit was voorbije jaar soms door bos, op asfalt, kaseien, ...
Op andere dagen rijden mijn vriendin en ik soms mee met fietstochten én ook onder ons twee gaan we geregeld met de fiets toertje maken.

Hopelijk heb ik met deze uitleg jullie wat meer info kunnen geven.

Alvast bedankt.
Ik zou dan eerder naar een crosshybride kijken. Toevallig kochten we net zelf een Cube Nature cross hybride. Ook daar vering aan de voorvork en niet echt nodig maar goed, dit model had het nu eenmaal. Zowel verhard als onverhard is mogelijk. Er is ook een Cube Allterrain met spatborden en verlichting. Iets andere geometrie volgens mij dan jouw Cube voorstel.
Ik ben nogal van de kromme sturen, daarmee kun je echt lekker doorrijden, dus kijk hier eens naar: https://www.12gobiking.nl/focus-mares-a ... muter-2016

Afbeelding
Dat zou ook mijn idee zijn voor een wat langere commute. Nadelen aan deze fiets zijn wat bij betreft de wat smalle (33 mm) banden) en het ontbreken van verlichting.