Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisfiets bouwen van een oudere fiets? - Forum Wereldfietser

Reisfiets bouwen van een oudere fiets?

Hallo bij deze stel ik mij maar meteen voor en daarnaast mijn idee en vraag:

Mijn naam is Serge van Geffen en ik wil een simpele maar sterke reisfiets gaan bouwen.
Nou heb ik het idee om een oudere -bv een Koga - met stalen frame te nemen en daar met wat aanpassingen, sterkere velgen, naven, mtb versnellingen, enz, een fiets naar mijn smaak te gaan samenstellen.
Ik wil proberen dit zo low budget mogelijk te houden door bv de onderdelen 2e hands te kopen wel nieuwe kabels ed.
Ook met het oog op verkijgbaarheid van onderdelen in het buitenland dus niet te exclusief materiaal,vaste vork geen verende pen, enz.

Is dit een goed idee of zeggen jullie van waar ben jij nou mee bezig?
Ik vind het ook gewoon erg leuk om zelf de boel op te bouwen/samen te stellen het is alleen mijn eerste reisfiets dus vandaar dat ik zoveel mogelijk info wil inwinnen.
Alvast bedankt voor de moeite ik ben al op jacht naar een goede "donor".
Hoi Ser,
Als het om low-budget gaat zijn de standaard onderdelen van een oudere koga al heel goed hoor! Als je die wilt verbeteren gaat het je geld kosten. Wat je met een oudere koga wel kunt hebben is dat sommige dingen versleten zijn, zoals voorbladen en kransjes; en dat je behoefte hebt aan een oud zadel en een stuurpen die past bij jouw afstelling. Dat zadel zit misschien al op je huidige fiets, die stuupen tweedehands krijgen is de vraag of dat lukt.
En je let er natuurlijk op dat je de juiste maat koopt, ook al is het tweedehands.
Succes,
Leon

Hi, een andere goedkopere oplossing is een aardige kale atb aanschaffen en deze dan opbouwen met een paar rekjes ed. Heb je een prima fiets waar je veel plezier aan kunt beleven.

Succes


Bas

Niet dat je veel aan dit antwoord hebt; maar je keuze voor een stalen frame is in ieder geval goed. Dat is wat minder kwetsbaar dan een tweedehands alu frame waar je niet van weet of die ooit is gevallen.
Ik vind het idee in ieder geval erg leuk; scheelt ook weer een klein beetje milieubelasting! Alexander

Je kunt inderdaad voor niet teveel geld goede oudere Koga's kopen. Reken erop dat de tandwielen vervangen moeten worden (misschien valt het mee), misschien nog het achterwiel (moet je misschien op zoek naar een oud model naaf om de boel compatibel te houden), maar hopelijk niet veel meer dan dat. Zelf zou ik er vervolgens niet teveel aan proberen te moderniseren. Die modernere onderdelen passen niet noodzakelijkerwijs, zijn ook niet vanzelfsprekend beter, maar kosten wel veel geld. Het punt is dat jij als prive persoon die onderdelen tegen een heel hoge prijs moet inkopen, terwijl een fietsenfabriek dat tegen een veel en veel lagere prijs kan doen. Daar kun je gewoon niet tegenop, met als gevolg dat je fiets toch weer duur wordt.
Het is dus zaak een heel goede twedehandse te kopen, en bij voorkeur eentje die niet veel gebruikt is. Ga eens kijken bij een Koga dealer in een buurt met veel oude mensen, of anders natuurlijk op Markplaats.
Wim

Ik zag er gisteren nog een paar respectabele 2de hands Koga Worldtravellers staan bij Hans Struijk, Waldorpstraat in Den Haag. Ik heb niet op de prijs gelet maar als deze je aanstaat ben je volgens mij goedkoper uit dan met losse onderdelen werken.
Voordeel is wel, als je zelf bouwt, dat je de fiets geheel naar wens kunt opbouwen.

Groetjes Bob

Bedankt voor de tips het is dus toch niet zo'n gek idee :D

Ik ga rustig aan de slag (zoeken) en ga in ieder geval voor een complete donor en zo netjes mogelijk.
Er word ook een mtb frame geadviseerd maar die frames zijn over het algemeen toch te klein voor comfortabel rijden op de weg (nerveus) ik heb er zelf één en die rijd heerlijk in het terrein maar op de weg is het leuk voor een kort stukje daarna gaat het verveledn worden.
Ligt natuurlijk ook aan de framegrootte en de afstelling.
Zou ik dus een grotere maat frame moeten nemen als ik er voornamelijk mee op de weg ga rijden?

ser schreef:Bedankt voor de tips het is dus toch niet zo'n gek idee :D

Ik ga rustig aan de slag (zoeken) en ga in ieder geval voor een complete donor en zo netjes mogelijk.
Er word ook een mtb frame geadviseerd maar die frames zijn over het algemeen toch te klein voor comfortabel rijden op de weg (nerveus) ik heb er zelf één en die rijd heerlijk in het terrein maar op de weg is het leuk voor een kort stukje daarna gaat het verveledn worden.
Ligt natuurlijk ook aan de framegrootte en de afstelling.
Zou ik dus een grotere maat frame moeten nemen als ik er voornamelijk mee op de weg ga rijden?
Hm ik heb een Storck multi-road, en dat is toch volgens mij een ATB frame. Heb ik opgebouwd als randdoneur, en dat bevalt prima. En aan nerveus stuurgedrag kun je door middel van een ander voorvork te plaatsen, er veel aan doen. Maar het heeft al geklonken; wat je ook doet, en wat je ook koopt, nieuw of tweedehands; koop iets wat past. En weersta de verleiding om voor dat lage prijsje een frame te kopen waarvan de maat eigenlijk net iets te klein of te groot is, en die prijs er opstaat omdat de fietsenman er vanaf wil.

Updateje:
Ter afsluiting (of nieuw hoofdstuk) toch geen oude rammelbak gekocht om daar een reisfiets van te bouwen. Te veel uitzoek werk i.v.m. de veroudere onderdelen e.d. en door tegenvallende tweedehands brikken kwam ik per ongeluk een particuliere "gebruikte" Koga M Traveller uit 2004 tegen met 15 :!: :!: :shock: kilometer achter de kiezen. Alle papieren erbij en... perfect!

Na vervanging van het orginele Selle Royal zadel (te zacht en te breed en te dus te koop zgan) en het verwisselen van de voorrem naar de linker- en a.rem naar de rechterhendel en nog wat andere fijn afstellingen, ben ik erg tevreden met de Traveller. Inmiddels al 300 kilometer mee weggetrapt.
Nu nog een set tassen (dacht aan Mainstream MSX, goede testresultaten want Ortlieb is wel erg duur en ze verkleuren net zo hard) en een voordrager. :D

Maar a.s. weekend eerst Nicolai een bezoek brengen, als zij nou eens een reisfiets gaan bouwen .....hmmm, dan zal hij toch zo degelijk moeten zijn als mijn Helius ... :mrgreen:

ser schreef:Updateje:


Maar a.s. weekend eerst Nicolai een bezoek brengen, als zij nou eens een reisfiets gaan bouwen .....hmmm, dan zal hij toch zo degelijk moeten zijn als mijn Helius ... :mrgreen:
Nou,.... allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst hoop dat je er nog veel plezier van gaat beleven. Grappig dat je over Nicolai begint. De fietsenman waar ik m'n Storck frame heb gekocht is ook dealer van Nicolai. Hij is daar destijds ook zelf wezen kijken.

Thanx, ik ben ook blij dat ik deze KM tegen kwam.
Nicolai;
Lijkt me leuk om te bezoeken en te zien zo'n kleinschalig en eigenzinnig merk. Je kunt in elk geval elk type fiets uit hun collectie uit proberen op hun eigen parcour.
Hun fietsen vind ik echt super,met name door de goede ervaring met mijn eigen Nic.
Maar ja, niet echt een toepasselijk merk voor de wereldfietser, misschien een goed idee voor ze om een reisfiets/frame te gaan bouwen :?:

Verkopen ze ook komplete fietsen? Ik dacht dat ze alleen frame's leverden. En randoneur's frame's of een complete randoneur maken schijnt niet zo makkelijk te zijn. Ik bedoel niet qua techniek, dat zal niet het (grootste) probleem zijn. Maar de afzetmarkt. Ik weet van Principia dat die gestopt zijn met de productie van Randoneurs omdat ze er te weinig van verkochten en het eigenlijk te duur werdt. Althans dat was het verhaal bij Mees, fietsenman hier in Amsterdam. Ik had bijna zijn laatste Principia gekocht maar hij vroeg me er iets teveel voor vond ik.

Nee, ze verkopen ook complete fietsen:
complete Nic's maar ik heb die van mij ook zelf samen gesteld en opgebouwd zoals de meeste volgens mij doen.

Zou dat het te zijn, een te kleine afzetmarkt? En ze zijn natuurlijk voornamelijk gespecialiseerd in mtb's en alle afgeleiden daarvan gaat het iig eens vragen. Of zou je van de Argon Road of de Argon ROCC een reisfiets kunnen bouwen? Je kan modificeren bij hun wat je wilt (als jemaar betaald natuurlijk :wink: )

Ben verder wel benieuwd, ik hoop dat het weer dan ook wat droger is wil mijn eigen fiets er ook even uitlaten.

Ik ken Principia niet alleen van horen zeggen dan, maar is dat net zo iets als Nicolai?

ser schreef:Nee, ze verkopen ook complete fietsen:
complete Nic's maar ik heb die van mij ook zelf samen gesteld en opgebouwd zoals de meeste volgens mij doen.

Zou dat het te zijn, een te kleine afzetmarkt?
Ik denk dat het er i.i.g. mee te maken heeft.
En ze zijn natuurlijk voornamelijk gespecialiseerd in mtb's en alle afgeleiden daarvan gaat het iig eens vragen. Of zou je van de Argon Road of de Argon ROCC een reisfiets kunnen bouwen? Je kan modificeren bij hun wat je wilt (als jemaar betaald natuurlijk :wink: )
Alles kan natuurlijk, zolang je inderdaad maar schuift kun je een hoop voor elkaar krijgen. Die Argon ROCC heb ik ook bij mijn fietsenman zien hangen, en dat opbouwen als Randoneur zal het punt niet zijn. Maar toen ik dat kale frame in mijn handen had vond ik het wel héél kort qua lengte. Op de Foto komt het bij mij ook zo over. En dan lever je in comfort. Op een reisfiets wil je het natuurlijk wel op een prettige manier een aantal uren per dag uithouden.


Ik ken Principia niet alleen van horen zeggen dan, maar is dat net zo iets als Nicolai?
Enigzins wel denk ik, maar ze zitten geloof ik iets meer in het race gebeuren, maar wel hele hoge kwaliteit. Storck, Klein, Principia, Votec,(die is over de kop, maar daar betaalde je ook voor een kaal frame € 8000,-) Cube, jouw Nicolai, bouwen allemaal zelf hun frame's daar zit geen Taiwan-rommel bij, maar dat maakt het wel duur, als je dan ook nog wat wilt verkopen kan dat (bijna) alleen nog maar als je echt een top-kwaliteit kan leveren, denk ik. Anders kun je niet met Azië concureren. Zijn dus kleine bedrijfjes met hoge kwaliteit maar bij het grote publiek totaal onbekend. Er zijn er misschien nog wel een paar meer maar die weet ik ff niet.

Haike schreef:Ik weet van Principia dat die gestopt zijn met de productie van Randoneurs omdat ze er te weinig van verkochten en het eigenlijk te duur werd.
Een reisfiets op een beurs neerzetten met de voordrager op de kop gemonteerd maakt ook niet echt de indruk dat ze weten waar ze mee bezig zijn ;)

m-gineering schreef:
Haike schreef:Ik weet van Principia dat die gestopt zijn met de productie van Randoneurs omdat ze er te weinig van verkochten en het eigenlijk te duur werd.
Een reisfiets op een beurs neerzetten met de voordrager op de kop gemonteerd maakt ook niet echt de indruk dat ze weten waar ze mee bezig zijn ;)
En dat was geen geintje? :lol:

Goh, da's handig dan is het bagagerek tevens fietsstandaard :roll:

Voor wie er nog een Principia Trekking frame wil tegen een fikse korting Wiggle in Engeland schijnt ze nog te koop te hebben

ser schreef:Goh, da's handig dan is het bagagerek tevens fietsstandaard :roll:

Voor wie er nog een Principia Trekking frame wil tegen een fikse korting Wiggle in Engeland schijnt ze nog te koop te hebben
faillisementspartijtje?

Jáh, 3 halen 2 betalen... :lol: