Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe treinen voor ÖBB - Forum Wereldfietser

Nieuwe treinen voor ÖBB

De Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) gaat haar treinenvloot vernieuwen. Er is een contract gesloten met de Canadese fabrikant Bombardier voor maximaal 300 treinstellen van het type Talent 3. De kosten worden geraamd op 1,8 miljard euro. Daarbij is meteen een eerste vaste bestelling geplaatst voor 21 treinstellen voor de provincie Vorarlberg. De rest van Oostenrijk volgt in 2019. Op rechte spoorlijnen kunnen deze treinen een snelheid bereiken van 200 km/u.
Ik kan niet uit de foto (in hoge resolutie uit de website van Bombardier downloadbaar) opmaken of er fietsen mee kunnen, maar aangezien Oostenrijk een wintersportland is, is het daar gebruikelijk dat ski's per trein vervoerd kunnen worden. Dus waarom niet fietsen in de zomer meenemen? Ik vermoed achter die hoge ramen voorin en achterin op de trein in deze foto. Ik zal eens contact opnemen met de ÖBB.
(bron: Rail Magazine)

Afbeelding
Foto: Bombardier
Als ze zelfs in de nieuwe Railjets fietsplaatsen maken , ga er dan maar van uit dat ze in deze treinstellen zeker ook aanwezig zijn... :D .

Probleem is meer hoe dit jaar Oostenijk te geraken met fiets. (zie eerdere topics)
Ik zag in de nachttrein Düsseldorf Innsbruck tot nu toe slechts 2 fietsplekken voor Innsbruck en 2 fietsplekken voor Wenen.

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... t&rok=2017

grt Hans
yeshouse schreef:Als ze zelfs in de nieuwe Railjets fietsplaatsen maken , ga er dan maar van uit dat ze in deze treinstellen zeker ook aanwezig zijn... :D .

Probleem is meer hoe dit jaar Oostenijk te geraken met fiets. (zie eerdere topics)
Ik zag in de nachttrein Düsseldorf Innsbruck tot nu toe slechts 2 fietsplekken voor Innsbruck en 2 fietsplekken voor Wenen.

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... t&rok=2017

grt Hans
Moeilijke taal, die Tsjechisch.... ik weet nog wel dat 'vlak' trein betekent.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met ÖBB en wacht het antwoord af.
Ah , gelukkig zijn er overdag meer mogelijkheden, zeker als je besluit in Arnhem of Duitsland te overnachten. De treinen vervoeren in ieder geval meer fietsen per trein dan de nachttrein ...

verbindingen Arnhem-Oostenrijk:

V: 5.44 Arnhem A: 7.07 Oberhausen trein: ABR2009
V: 7.25 Oberhausen A: 14.11 München, A: 19.16 Klagenfurt trein EC 115.
16 fietsplaatsen, aansluiting in München op trein naar Innsbruck en Verona.

V: 6.44 Arnhem A: 8.15 Duisburg trein: ABR20011
V: 7.38 Duisburg A: 14.11 Lindau, A: 19.07 Innsbruck trein EC 119
minstens 16 fietsplaatsen, ideaal voor rondje Bodensee.

V: 9.44 Arnhem A: 11.15 Duisburg trein: ABR20017
V: 12.13 Duisburg A: 16.22 Stuttgart trein IC 2313
V: 16.53 Stuttgart A: 19.11 München trein IC1269
V: 19.34 München A: 21.18 Innsbruck trein EC289

grt Hans

@ Martin: je kunt op de tjechische site ook het vlaggetje voor Engels aanzetten.
de meeste van de treinen hierboven kun je inmiddels ook bekijken.
Ik heb contact opgenomen met de ÖBB met de vraag:

Sehr geehrte ÖBB,

Ich möchte Ihnen gratulieren, mit eine große Bestellung für neue Züge des Typs „Talent 3” bei Bombardier. Ich frage für des Verein der Welt-Radfahrer aus Niederlande (für internationale Reisen mit dem Fahrrad), wenn es möglich ist, Radfahren in diese Züge mitgenommen können werden. Österreich ist ein Wintersportland ist, da ist es üblich, daß Ski mit dem Zug transportiert werden können. Also warum nicht Radfahren in den Sommer mitbringen? Ich vermute hinter dieser hohen Fenster vorne und hinten auf den Zug in diesem Bild.

Mit den besten Grüßen,
Martin E. van Doornik

Vandaag heb ik het antwoord ontvangen:

Sehr geehrter Herr van Doornik,

Danke für Ihre E-Mail vom 01. Februar 2017.
Auf unserer Seite (www.oebb.at) gibt es über den ÖBB Cityjet einige nette Informationen und auch eine virtuellen Tour, wo Sie einiges in Erfahrung bringen können. (nicht nur über die Fahrradstellplatzmöglichkeit)
Gerne habe ich Ihnen hierfür den dazugehörigen Link herausgesucht:
http://reisebuero.oebb.at/de/Cityjet/Panotour.html

Ich wünsche Ihnen noch einen schönen Tag.

Mit freundlichen Grüßen
Nolan Specht

Vertrieb
ÖBB Kundenservice
ÖBB-Personenverkehr AG
1020 Wien, Postfach 222
Tel. +43 (0)5-1717
http://www.oebb.at
Ik zie zowel binnen in als buiten op de trein een fietslogo. Mooi station dat Wien Hauptbahnhof. Ik zal van de zomer eens gaan kijken ..
Vaak kom je aan op Wien West, reizende van en naar Nederland tenminste.
@Martin: Netjes , leuk antwoord, leuke tour. :D

@Peter:
Sinds 2016 komen alle internationale treinen aan op Wien HBF,
Wien west is "gedegradeerd" tot regionale treinen en S bahn.
Daarnaast komen op Wien West nog de treinen aan van de particuliere "Westbahn"

Zijn goed bezig die oostenrijkers, mooiste vind ik nog wel de fietsplaatsen in de nieuwe railjets.....

grt Hans
Goed dat ze daar ook aan het moderniseren zijn, je zag altijd wel dat ze met het spoor bezig waren doordat je weer eens vertraging opliep, en langs eindeloze baustellen reed. Dat Wien West nu is vervangen door Wien HBF is wel het vermelden waard, ook omdat denk ik veel oudere route boekjes nog uitgaan van West.