_Peter_ schreef:Martin, nu ken ik Pagemaker niet maar er zijn zeker meer dan 1 bestandsformaten waar in je je boeken kan opslaan mag ik aannemen. Is van die andere formaten er niet 1 geschikt om om te zetten naar PDF. PDF-Creator is zeker een goede kandidaat, al kan het zijn dat je mogelijk weer in de buidel moet tasten voor de door jouw gewenste functionaliteit.
En anders zou ik hier gewoon eens rondvragen of iemand je hier niet kan helpen, uitgevers en automatiseerders zat hier volgens mij.
Met Adobe PageMaker 7.0 heb je ongekende grafische mogelijkheden om mooie pagina’s op te maken. Dit programma wordt overal op drukkerijen gebruikt. Ik denk dat bijvoorbeeld de Telegraaf ook zo in elkaar wordt gezet. Ik heb zelf 40 jaar op drukkerijen gewerkt; ooit begonnen als letterzetter, je weet wel met van die loden lettertjes een voor een uit een letterbak halen en drukvormen vervaardigen. Opgeleid op de grafische school in Utrecht. Daar denk ik nog vaak aan. Daarnaast was ik ook drukker op een Heidelberger degelpers en ook offsetvoorbereidingen. Tussendoor was ik ook nog persfotograaf voor een regionale krant met een eigen doka.
Maar goed, met Adobe PageMaker 7.0 kun je foto’s uit je bestanden plaatsen, welke met één muisbeweging in formaat gewijzigd kunnen worden of overbodige delen kan uitsnijden. Teksten in kolommen verdelen, regelvallen kiezen (links, gecentreerd, rechts of blokvorm), die je met een muisbeweging ook kan verplaatsen en doorklikken naar de volgende pagina. Tekstbreedtes kan je met een muisbeweging breder of smaller maken, enzovoort. Ik heb keuze uit meer dan vijfduizend lettertypes. Kleuren creëren conform de kleurnummers op de blikken met drukinkten. Lijnen en kaders in alle soorten en maten, maar ook cirkels, achthoeken en andere figuren.
Het probleem is dat de meeste gewone inkjet-printers, die je bij computerzaken zoals Mediamarkt koopt, aan de onderkant van een A-viertje een niet afdrukbare marge heeft van 18 mm. En dat is veel te veel. Rondom aflopend printen, zeg maar full-size op papier, is niet altijd mogelijk.
Voor het maken van routekaartjes schakel ik Adobe Illustrator CS op mijn PC in.
Ik wil graag een voorbeeld laten zien, maar de Tinypic is momenteel buiten werking.