Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaringen met jeugdherbergen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaringen met jeugdherbergen

Martin, nu ken ik Pagemaker niet maar er zijn zeker meer dan 1 bestandsformaten waar in je je boeken kan opslaan mag ik aannemen. Is van die andere formaten er niet 1 geschikt om om te zetten naar PDF. PDF-Creator is zeker een goede kandidaat, al kan het zijn dat je mogelijk weer in de buidel moet tasten voor de door jouw gewenste functionaliteit.
En anders zou ik hier gewoon eens rondvragen of iemand je hier niet kan helpen, uitgevers en automatiseerders zat hier volgens mij.
_Peter_ schreef:Martin, nu ken ik Pagemaker niet maar er zijn zeker meer dan 1 bestandsformaten waar in je je boeken kan opslaan mag ik aannemen. Is van die andere formaten er niet 1 geschikt om om te zetten naar PDF. PDF-Creator is zeker een goede kandidaat, al kan het zijn dat je mogelijk weer in de buidel moet tasten voor de door jouw gewenste functionaliteit.
En anders zou ik hier gewoon eens rondvragen of iemand je hier niet kan helpen, uitgevers en automatiseerders zat hier volgens mij.
Met Adobe PageMaker 7.0 heb je ongekende grafische mogelijkheden om mooie pagina’s op te maken. Dit programma wordt overal op drukkerijen gebruikt. Ik denk dat bijvoorbeeld de Telegraaf ook zo in elkaar wordt gezet. Ik heb zelf 40 jaar op drukkerijen gewerkt; ooit begonnen als letterzetter, je weet wel met van die loden lettertjes een voor een uit een letterbak halen en drukvormen vervaardigen. Opgeleid op de grafische school in Utrecht. Daar denk ik nog vaak aan. Daarnaast was ik ook drukker op een Heidelberger degelpers en ook offsetvoorbereidingen. Tussendoor was ik ook nog persfotograaf voor een regionale krant met een eigen doka.

Maar goed, met Adobe PageMaker 7.0 kun je foto’s uit je bestanden plaatsen, welke met één muisbeweging in formaat gewijzigd kunnen worden of overbodige delen kan uitsnijden. Teksten in kolommen verdelen, regelvallen kiezen (links, gecentreerd, rechts of blokvorm), die je met een muisbeweging ook kan verplaatsen en doorklikken naar de volgende pagina. Tekstbreedtes kan je met een muisbeweging breder of smaller maken, enzovoort. Ik heb keuze uit meer dan vijfduizend lettertypes. Kleuren creëren conform de kleurnummers op de blikken met drukinkten. Lijnen en kaders in alle soorten en maten, maar ook cirkels, achthoeken en andere figuren.

Het probleem is dat de meeste gewone inkjet-printers, die je bij computerzaken zoals Mediamarkt koopt, aan de onderkant van een A-viertje een niet afdrukbare marge heeft van 18 mm. En dat is veel te veel. Rondom aflopend printen, zeg maar full-size op papier, is niet altijd mogelijk.

Voor het maken van routekaartjes schakel ik Adobe Illustrator CS op mijn PC in.
Ik wil graag een voorbeeld laten zien, maar de Tinypic is momenteel buiten werking.
Pagemaker wordt al een jaar of 12 niet meer verder ontwikkeld door Adobe. Tegenwoordig wordt overal Indesign gebruikt. Ook de meeste fietsgidsen worden tegenwoordig met Indesign gemaakt. Het grootste nadeel van Indesign is dat het duur is. Vroeger kon je zo'n programma eenmalig aanschaffen om er jarenlang mee te kunnen werken. Nieuwere versies kennen alleen abonnementen. Je beschikt dan altijd over de nieuwste versie, maar na enkele jaren heb je ook meer uitgegeven dan je vroeger bij een eenmalige aanschaf betaald zou hebben. Zolang je goed met Pagemaker kunt blijven werken, is dat natuurlijk prima.
Zelf gebruik ik voor mijn website nog altijd Dreamweaver MX uit 2004. Met een moderne versie zou ik waarschijnlijk niet meer kunnen werken. Ook van Photoshop gebruik ik een oude versie.
Gratis Open Source software kan een goed alternatief zijn voor commerciële programma's.
keesswart schreef:Zelf gebruik ik voor mijn website nog altijd Dreamweaver MX uit 2004. Met een moderne versie zou ik waarschijnlijk niet meer kunnen werken. Ook van Photoshop gebruik ik een oude versie.
Gratis Open Source software kan een goed alternatief zijn voor commerciële programma's.
Een oplossing anno 2017: er zijn op het internet oneindig veel pasklare bootstrap-sjablonen beschikbaar waarmee je gratis of voor een paar tientjes een professioneel ogende website kunt maken. Met wat elementaire html-, php en css-kennis draai je dan zo een responsieve website voor mobiel en desktop in elkaar.
keesswart schreef:Het grootste nadeel van Indesign is dat het duur is.
Indesign kost momenteel € 25 per maand, voor een programma dat uitsluitend in een bedrijfsmatige omgeving wordt gebruikt, is dat redelijk, lijkt me (al bevalt dat steeds vaker voorkomende abonnementsmodel mij ook maar matig).
peter de rijk schreef:
keesswart schreef:Het grootste nadeel van Indesign is dat het duur is.
Indesign kost momenteel € 25 per maand, voor een programma dat uitsluitend in een bedrijfsmatige omgeving wordt gebruikt, is dat redelijk, lijkt me (al bevalt dat steeds vaker voorkomende abonnementsmodel mij ook maar matig).
Voor bedrijven mag dat redelijk zijn, voor professioneel werkende hobbyisten en zzp-ers met af en toe een matig betaalde klus, is dat duur. Zeker als je aan Indesign niet genoeg hebt. Voor het maken van bijvoorbeeld een fietsgids heb je Lightroom, Photoshop, Illustrator en Indesign nodig. Een abonnement op die software kost al 60 euro per maand.
Zelden een topic zo off topic zien gaan, prachtig!
Ik heb er alle vertrouwen in dat Martin hier binnenkort weer met een mooi jeugdherbergverhaal komt!
keesswart schreef:Pagemaker wordt al een jaar of 12 niet meer verder ontwikkeld door Adobe. Tegenwoordig wordt overal Indesign gebruikt. Ook de meeste fietsgidsen worden tegenwoordig met Indesign gemaakt. Het grootste nadeel van Indesign is dat het duur is. Vroeger kon je zo'n programma eenmalig aanschaffen om er jarenlang mee te kunnen werken. Nieuwere versies kennen alleen abonnementen. Je beschikt dan altijd over de nieuwste versie, maar na enkele jaren heb je ook meer uitgegeven dan je vroeger bij een eenmalige aanschaf betaald zou hebben. Zolang je goed met Pagemaker kunt blijven werken, is dat natuurlijk prima.
Zelf gebruik ik voor mijn website nog altijd Dreamweaver MX uit 2004. Met een moderne versie zou ik waarschijnlijk niet meer kunnen werken. Ook van Photoshop gebruik ik een oude versie.
Het klopt inderdaad dat Adobe PageMaker 7.0 al wat aan de oude kant is. Ik heb hier een installatie CD-rom van, maar een CD van Indesign heb ik ook liggen. De laatste gebruik ik haast niet. Ook heb ik Adobe Photoshop CS2 op m'n computer staan. Alle bestanden sla ik zowel in CD-roms op en tevens in de externe hard disc, voor het geval de computer crasht!
Martin, ik neem aan dat jij het boek " Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen ?" van
Wim Dussel ook wel kent ? (als Grunninger..)
eindgebruiker schreef:Martin, de makkelijkste manier om tegenwoordig een website te bouwen is wat mij betreft via wordpress.com. Je zou dat eens kunnen proberen, het is gratis.
Dat gaat best maar heul heul gemakkelijk is natuurlijik gewoon posten op dit forum :D
SanderZ schreef:Martin, ik neem aan dat jij het boek "Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen?" van Wim Dussel ook wel kent ? (als Grunninger..)
En of, ik heb hem thuis liggen! :wink: Persoonlijk door hem gesigneerd op 2 maart 1978. Ik heb Wim goed gekend, hij was van beroep freelance-journalist en fotograaf. Hij had in zijn boek speciaal oog voor de deelnemende fietsers, het leven van alledag, bijzondere mensen, landschappen en veel andere dingen. Vergeleken met mij schreef hij met veel diepgang en humor. Ik ging bij hem thuis op bezoek om z'n dia's te laten zien, hetzelfde gebeurde bij mij thuis met mijn dia's. Zijn in het boek beschreven oranje Batavus-fiets heeft als model gestaan voor mijn fiets in dezelfde kleur gedurende een maand lange fietstocht door Canada en de Verenigde Staten in 1982! Het Bike route-bord van pagina 116 heb ik in mijn handen gehad en gevoeld. Best zwaar. Geboren in 1920 was Wim Dussel 56 jaar toen hij zijn BikeCentennial-tocht had volbracht. Hij schreef ook nog meer boeken, waarvan ik enkel titels in huis heb. Wim overleed in 2004.

Tussen haakjes: momenteel ben ik mijn fietsboek over de fietstocht in Engeland (mei 2011) aan het herschrijven. Want het opgeslagen digitale bestand kan ik niet meer terugvinden, behalve de geprinte en gebonden versie, gewoon verdwenen. De foto's zijn er nog wel. Dus een hoop werk om alles weer te overtypen en pagina's opmaken. Ik ga alle fietsboeken voortaan op CD-roms branden. Zelfs het kaartje moest ik opnieuw tekenen.
Begin jaren '80 (van de vorige eeuw) leefden mijn opa en oma nog en woonden in een bejaardentehuis in Eelde.
Tijdens een van de vele bezoekje aan hun viel mijn oog op dit boek. Naar wat ik begrepen heb, heeft Wim Dussel een presentatie gegeven in dat bejaardentehuis over zijn tocht.
Mijn opa en oma hebben bij die gelegenheid het boek gekocht.
Als 10 - 14 jarige jongen las ik vaak bij mijn opa en oma in dit boek, een beetje om de
wat saaie bezoeken door te komen en hierbij weg te dromen in het boek.

Dit boek is zeker een aanleiding voor mij geweest om zelf ook grote tochten te gaan fietsen. Ik heb het boek zelf ook in de boekenkast staan.