Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje van 2 weken? - Forum Wereldfietser

Rondje van 2 weken?

Hallo,

Deze zomer wil ik met mijn vriendin op fietsvakantie.
Ik heb al vaker fietsvakanties gedaan (-> Praag, -> Berlijn). Voor mijn vriendin is dit de eerste keer.
Wij zijn van plan in juli ergens met de auto naar toe te rijden (Europa) en vanuit daar een rondje te maken van max. 2 weken. Voor deze optie hebben we gekozen zodat we dan nog iets wat mobieler zijn mocht het weer heel erg tegen zitten.
Wij fietsen ongeveer 100 km per dag met volle kampeeruitrusting. We willen overnachten op campings. Aangezien het de eerste fietsvakantie voor mijn vriendin is, hoeven we niet meteen het hooggebergte in (ik wil haar niet meteen afschrikken :) ).

Wie heeft tips wat betreft ‘makkelijk te fietsen rondjes van 2 weken’, bestaande fietsroutes (rondjes) etc etc?

Alvast bedankt voor de reacties!
Groet, Jeroen
Wij gaan in mei naar de Provence. Met het routeboekje van Benjaminse kun je in 2 weken alle kanten op. Maar misschien in de zomer wat te warm. Misschien is de Bourgogne leuk, of langs de Loire. En in Duitsland zijn ook heel veel mogelijkheden om langs rivieren te fietsen, dan kan je ook leuke rondjes maken. Campingdichtheid is daar wel iets minder.
In Frankrijk kun je natuurlijk alle kanten op. Met 100 km per dag zijn er in heel Frankrijk campings genoeg.
Wil je een heel rustige landelijke omgeving, dan kun je direct starten vanaf de Belgische grens; alles ten oosten van Valenciennes is rustig behalve het Moeseldal tussen Thionville en Metz. Het vinden van cafeetjes en terrasjes is daar soms wel een probleem. Dat wordt beter naarmate je zuidelijker komt voorbij Dijon.
In de westelijke helft ligt het meer voor de hand om pas voorbij Parijs te beginnen. Voorbij Orleans of Tours is het dan interessanter, minder saai qua vlakke landbouwgebieden.
Is het slechter weer dan ga je zuidelijker. Soms moet je daarvoor tot voorbij Lyon en Valence. Wil je iets bergachtiger dan heb je als 'geoefende beginner' de keuze uit de Vogezen, de Morvan en (pittiger) de Vercors.
Ten zuiden van de Vercors wordt het toeristischer. Het vlakke deel in de driehoek Orange-Montpellier-Marseille en de hele middellandsze zeestrook kun je als fietser in de toeristenmaanden (half juli - heel augustus) beter vergeten.
De Languedoc en de Provence zijn fijne fietsgebieden met voldoende campings. Je hoeft natuurlijk niet per se een rondje te rijden, je zou ook van de auto kunnen wegfietsen en dan met de regionale trein naar het vertrekpunt kunnen terugkeren. In regionale treinen mag de fiets in Frankrijk gratis mee zonder reserveren. Bestudeer wel eerst de dienstregeling (let op fietssymbool), op sommige trajecten rijden maar een paar treinen per dag.
Honderd kilometer per dag met volle kampeeruitrusting is misschien wat ambitieus als je partner nog nooit op fietsvakantie is geweest. Langzaam opbouwen...
Juli is flinke kans op behoorlijk warm/heet weer in het Zuiden; een open deur wellicht, maar dat is even iets om je te realiseren. Zelf houd ik wel van warm weer, aangezien je op de fiets altijd wat rijwind hebt, maar evengoed Zuid-Frankrijk kan heel warm zijn in die tijd. Reken in gebieden/campings aan riviertjes, meren en andere watertjes op veel of vrijwel uitsluitend gele nummerborden.
Meer 'op het droge'/hoger gelegen gebieden valt dat vaak erg mee. Veel mensen zoeken immers toch waterpret op in de zomer, o.a. ivm (jawel) het warme weer.
Westelijk Frankrijk is ook prachtig en vanwege het wisselvalliger klimaat minder een hoogseizoen-bestemming.
De hoogvlakten van Auvergnië zijn ook zeer fraai; wel even de vlakte opklimmen uiteraard..maar eenmaal erop is het prettig fietsen/wandelen etc. Fijn 'berg'-klimaat ook; droog en (vaak) zonnig met koele nachten.
Ik wilde Bretagne voorstellen. Het is er niet zo heet in de zomer, en qua klimmen is het niet zo heftig. Ik heb alleen aan de noordzijde een aantal dagtochtjes met de racefiets gedaan, en vond het best wel mooi. (Persoonlijk ga ik liever de bergen in, maar jullie willen wat vlakker beginnen.) Je kunt in twee weken bijvoorbeeld een rondje langs de grenzen van het departement doen. Ik lees zojuist op wiki dat de kustlijn 1200km is, en als je dan nog door het binnenland de rechterkant doet heb je een leuke uitdaging voor twee weken. (Je kunt natuurlijk een route van een ander doen; zelf vind ik de voorpret van het bedenken van een route leuk.)
Misschien hebben jullie dat al gedaan, gezien je stellige uitspraak dat jullie zo'n 100 km per dag gaan fietsen, maar anders zou ik zeker proberen in het voorseizoen met volle bepakking in Nederland of het nabije buitenland wat van die 100 km tochten te maken. Dan weet je wat je aan elkaar hebt, en of zo'n afstand inderdaad realistisch is. En dat kan teleurstellingen en/of frustraties voorkomen. In elk geval bij voorbaat al veel plezier gewenst!
Bedankt voor de reacties!

Wij moeten inderdaad eerst nog van het voorjaar ‘proeffietsen’. Ik heb al wel zelf langere tochten gemaakt maar nog nooit samen.. Ze is echter geheel enthousiast geraakt door mijn foto’s en verhalen dat ze dit jaar ook mee wil.
Dus, inderdaad nog maar even kijken of wij samen ook die 100km/dag gaan halen.

Ik hoor veel Frankrijk. Zelf heb ik daar geen (fiets-)ervaring mee maar is het overwegen zeker waard!
jerryx schreef:Dus, inderdaad nog maar even kijken of wij samen ook die 100km/dag gaan halen.
Op vakantie fietsen de meeste mensen een afstand van ongeveer tweederde van wat ze in Nederland op een fraaie zater- of zondag nog leuk vinden.
Je fiets op vakantie om een aantal redenen minder: het is er zelden vlak, het is vaak warmer, je hebt bagage bij je, kamperen kost ook energie en je bent meerdere dagen tot weken achter elkaar bezig.
Voor een vriendin die zomaar 100 km per dag op haar eerste vakantie fietst moet je uitkijken: voor je het weet fietst ze de hele dag voorop en jij er een paar honderd meter achteraan... :wink:
Eigenlijk voldoet iedere plaats, om te oefenen dicht bij huis is misschien de Flamingo route leuk om te doen (half Nederland, half Duitsland) al zal je daar geen twee weken mee zoet zijn. Verder sluit ik me aan bij het advies van de rest, eigenlijk is 75km bij ons wel de max, meestal loopt zoiets nog wel uit naar 85 (boodschappen / snel even de stad in etc) maar veel meer is voor ons niet meer leuk. Maar dat hangt natuurlijk erg af van hoe snel je wilt fietsen en of je veel of weinig stopt en of je uit wil slapen of juist een vroege vogel bent.
Ik zou de auto in bijvoorbeeld Haguenau of omgeving neerzetten, langs Straatsburg de Elzas inrijden, naar Basel door. En dan door in de richting van Schaffhausen en - goed getraind dat jullie dan zijn - door het Schwarzwald terug naar Straatsburg.

Nu zou dat laatste stuk net te fors kunnen zijn, dan is de trip makkelijk nog even verder langs de Bodensee naar het drielandenpunt Zwitserland-Oostenrijk-Duitsland om daarna met een halve dag treinen met de regionaltreinen van DB weer terug in de buurt van de auto te komen.

Veel mogelijkheden om te kamperen, fijn te eten, verschillende taalgebieden en - culturen, en telkens ook de uitdaging om nog even een stukje berggebied mee te nemen.