Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingbladen voor vervangen - Forum Wereldfietser

Kettingbladen voor vervangen

Call me stupid, maar het lukt me niet. De pilon achter zat er zo, maar de tandwielen (kettingbladen) voor..
ik loop telkens vast.
Nu heb ik alle 3 de tandwielen wel los. De buitenste kan er natuurlijk zo af, maar die andere twee zitten aan de binnenkant van dat stukje waar ze op geschroefd zitten.
Moet ik nu mijn hele cranck eruit halen om ze eraf te krijgen? Of zie ik iets over het hoofd?
(en zo ja, HOE dan!)

Het gaat trouwens om een Giant Expedition, met ATB groepen.

Dank voor jullie hulp!!
S@nne schreef:Call me stupid, maar het lukt me niet. De pilon achter zat er zo, maar de tandwielen (kettingbalden) voor..
ik loop telkens vast.
Nu heb ik alle 3 de tandwielen wel los. De buitenste kan er natuurlijk zo af, maar die andere twee zitten aan de binnenkant van dat stukje waar ze op geschroefd zitten.
Moet ik nu mijn hele cranck eruit halen om ze eraf te krijgen? Of zie ik iets over het hoofd?
(en zo ja, HOE dan!)

Het gaat trouwens om een Giant Expedition, met ATB groepen.

Dank voor jullie hulp!!
Het kleine binnenblad wil nooit over de spider, de crank moet er dus eerst af.

zie www.m-gineering.nl, afdeling leesvoer, sectie aandrijving

Bij goedkope crankstellen is het vaak voordeliger een nieuw crankstel te kopen dan losse bladen. Let er dan wel op dat je de oude trapas kunt blijven gebruiken (de aansluiting EN de lengte moet kloppen)

Zelfs een nieuwe trapas is geen ramp. Een goede nieuwe (bijv. Shimano UN53) kost heel weinig (15 euri), en geeft veel meer zekerheid dan de rommel die er op de meeste fietsen standaard wordt gemonteerd. Wil je een goedkoop nieuw crankstel dat wel verwisselbare bladen heeft (op den duur goedkoper en flexibeler), dan is de Truvativ isoflow een goede keus voor iets van 40 euri. Dit crankstel is ook nog eens in relatief veel verschillende lengtes te krijgen.
Wim
Moet ik nu mijn hele cranck eruit halen om ze eraf te krijgen? Of zie ik iets over het hoofd?
(en zo ja, HOE dan!)

Het gaat trouwens om een Giant Expedition, met ATB groepen.

Ja de crank moet eraf, met een zogenaamde cranktrekker, bij Marten op de site kan je zien hoe en wat. Een cranktrekker kun je bij een goede fietsenman zo kopen, en als je een octalink as hebt moet je dus die "paddestoel" erbij hebben anders gaat het niet. De rest wijst zich volgens mij vanzelf.

Volgens mij hebben ze bij de halfords voor 7 euro een cranktrekker die voor Isis en JIS (vierkant) geschikt is. Prima spul voor iemand als ik, die slecht af en toe dit soort zaken nodig heeft.

De bracket-as (cartridge) afnemer kost volgens mij 12 euro.

Ik vond het allemaal 'eng' om er aan te beginnen, maar eigenlijk was het loshalen van trappers en as een fluitje van een cent. En best nuttig, want toen kon ik direct even de ruimte inspecteren waar de as zit. Deze (op t400) bleek nog vol ijzervijzels te zitten, en gaan dus als eerste roesten.

Succes!

Een hele hoop gewurm en geworstel verder...en het ding is er nog niet af!
Ik haak op die website al af bij de eerste woorden geloof ik. Wie o wie helpt mij verder!
Ik wil net zoals adekruif, deze dingen gewoon zelf kunnen!
Ik heb dus nu een crancktrekker gekocht, maar het lijkt wel of hij niet past..
als ik die inbus losschroef komt er een vierkant onder vandaan, die crancktrekker is zo rond als wat!! Moet ik dan zo'n paddestoel ding hebben?
Ter info: ik heb een expedition uit 2000....

En de tip van het hele crackstel vervangen...ik heb nu al losse bladen gekocht (die had ik reeds gekocht) maar voor de volgende keer is het zeker een gode tip!

Rond is oke, gewoon in het gat vastschroeven nadat je de inbus hebt verwijderd. Daarna aan trekker draaien zodat het rondje het vierkante gat inschuift. En zodoende de crank wegdrukt.
Je hebt dus een klassieke vierkante JIS-as, en daar is gelukkig veel info over te vinden. Wellicht ook op de site van M-enineering? Anders weet elek fietsenmaker het wel. evt. laat je het 1 keer voordoen, met de vraag of je mee mag kijken. Zo heb ik dat ook wel eens gedaan....
Maar zoek vooral even op internet, want gelukkig heb je het meest bekende systeem.

Succes!

Aan de binnenkant van de crank zit schroefdraad. Daar schroef je dus de schroefdraad die op de crancktrekker aan de buitenkant zit in tot hij niet verder gaat. Op het andere eind van de cranktrekker zit een zes of 12 vlaks stuk, waar je een gewone steek of ringsleutel op past. Nu ga je dat aandraaien op dezelfde manier als waarop je een bout of een moer zou vastdraaien. Dat gaat in het begin heel makkelijk, tot je het duwvlak van de trekker tegen de trapas aan hebt gedraaid. Nu gewoon blijven doorgaan je voelt veel meer weerstand, en dat komt omdat het eigenlijke werk nu pas is begonnen, de crank wordt nu mm voor mm van de trapas geschoven. Gewoon doorgaan, en je houdt vanzelf de crank in je handen. Nu kun je de cranktrekker weer uit de crank schroeven, want die heb je bij het terug zetten van de crank niet nodig. Terugzetten; De crank met de hand in de juiste positie op de as zetten ( doe wat vet er tussen) imbusbout erin en aanschroeven tot het vast zit. Klaar.

Haike schreef: Terugzetten; De crank met de hand in de juiste positie op de as zetten ( doe wat vet er tussen) imbusbout erin en aanschroeven tot het vast zit. Klaar.
vierkante assen niet invetten, tenzij je het beter weet als de fabrikant

Inbusbout vastdraaien met lange (20cm) inbussleutel, en na 50 en 100 km nog een keer natrekken

vierkante assen niet invetten, tenzij je het beter weet als de fabrikant
Ik denk het niet beter te weten, wel altijd gewoon gedaan. Maare.... waarom niet?

Haike schreef:
vierkante assen niet invetten, tenzij je het beter weet als de fabrikant
Ik denk het niet beter te weten, wel altijd gewoon gedaan. Maare.... waarom niet?
Daar is al eens over discussieerd in het volgende draadje (redelijk aan het einde):
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3336&

Het heeft iets te maken met dat anders de crank te ver op de as kan schuiven.

Sjirk

Dankjewel Sjirk, ga meteen ff kijken.

Dank je wel voor alle antwoorden, ik ga zometeen aan de slag! En laat jullie weten of het is gelukt...

Bij mij zit er trouwens flink wat vet in dat vierkante gat...van de fabriek dus!

S@nne schreef:Bij mij zit er trouwens flink wat vet in dat vierkante gat...van de fabriek dus!
nee hoor, de fabrikant waar Marten naar verwijst, is de febrikant van de crank. Dat is weer een andere partij dan degene die de crank monteert. Maar van Giant zou je toch verwachten dat ze onderdelen monteren volgens de richtlijnen van de fabrikanten. Wellicht is het vet er na de montage ingesmeerd (anti-roest ed) en zit het niet op de as.

Sjirk

SjirkM schreef:
S@nne schreef:Bij mij zit er trouwens flink wat vet in dat vierkante gat...van de fabriek dus!
nee hoor, de fabrikant waar Marten naar verwijst, is de febrikant van de crank. Dat is weer een andere partij dan degene die de crank monteert. Maar van Giant zou je toch verwachten dat ze onderdelen monteren volgens de richtlijnen van de fabrikanten. Wellicht is het vet er na de montage ingesmeerd (anti-roest ed) en zit het niet op de as.

Sjirk
De bout en het boutvlak vet je uiteraard wel in. Het vierkante gat en de asvlakken veeg je voor montage af met een doek.

Nou ja, over dat smeren...whatever!!

Het belangrijkste is: het is gelukt!!!
Alles zit er weer op, fiets is nu bijna helemaal klaar voor vertrek!
Nog ff een woestijn proof achter bandje en een nieuwe km teller en dan kan ik er weer tegenaan!

Dank allen voor deze spoedcursus... :D

S@nne schreef:Nou ja, over dat smeren...whatever!!

Het belangrijkste is: het is gelukt!!!
Alles zit er weer op, fiets is nu bijna helemaal klaar voor vertrek!
Dat is leuk om te lezen, plus dat je nu weet hoe je het moet doen als je onderweg een nieuw blad er moet opzetten of wil verwisselen.

Veel fietsplezier!