Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SON naaf: fiche losmaken voorwiel + installatie e-werk - Forum Wereldfietser

SON naaf: fiche losmaken voorwiel + installatie e-werk

Hallo,

Mijn vakantiefiets hangt aan de werkstandaard.
In het voorwiel heb ik een SON-naaf zitten. Ik vind online niet zo heel veel informatie (het is ook maar een klein bedrijfje).

1/Ik begrijp niet goed hoe ik de fiche uit de SON-naaf kan halen. Moet je die er uit trekken? Ik ben bang iets verkeerd te doen. (Bij mijn stadsfietsen zit de fiche van de naaf, enz. steeds heel zichtbaar en daar lukt het wel.) De fiche zit bijna onzichtbaar in de naaf. Of moet eerst het wiel eruit en zit die fiche op een schijfje, dat over de as schuift? Ik heb het nog niet geprobeerd. De krimpkous over de fiche is ook maar zozo, misschien moet ik dat ook maar eens opnieuw doen.

2/Ik wil mijn goednieuwe B&M E-Werk aansluiten. De informatie die ik hier online over vind is zeer karig, iemand die een goede link heeft naar een uitgebreidere handleiding, of die kort zelf kan geven? Ik heb een Edelux koplamp en B&M achterlicht (die beiden reeds zijn aangesloten op de SON).

3/I.v.m. de e-werk en de SON, ik lees dat je moet opletten voor schokken. Iemand die daar al ervaring mee heeft? Moet ik daar bang voor zijn?

Bedankt!

Foto's van mijn voorwiel (De foto's zijn bij het uploaden wel ondersteboven gedraaid.)
Afbeelding
Afbeelding
uh, als je met fiche de stekkertjes bedoelt, ja die kun je voorzichtig omhoog lostrekken, die zitter er gewoon opgeschoven zonder extras. Verder kan ik je niet veel helpen op dit topic.
Roald schreef:uh, als je met fiche de stekkertjes bedoelt
Yep die bedoel ik !
Het was even zoeken maar die stekkertjes/fiches heten "officieel" kabelschoentjes (plat) lijkt het en inderdaad die kan je zo (evt. met hulp van een tangetje) losschuiven.

Voor de spanning op een dynamo hoef je niet bang te zijn. Als de dynamo niet draait staat er geen spanning en zelfs wanneer het wiel op redelijke snelheid draait is de spanning zo laag dat je het misschien zal voelen maar zeker niet aan over houdt.

Een goede handleiding voor de E-werk kan je vinden op de site van B+M: Montageanleitung (PDF). Engels, Duits en Frans.
Ik gebruik bijna dagelijks mijn fiets met Son en E-werk. De fietspaden zijn behoorlijk hobbelig. Nog nooit last gehad met het e-werk of de lampen. wel met de stekkeraansluitingen. Die maak ik dan schoon of klem ik wat extra aan.
Roald schreef:uh, als je met fiche de stekkertjes bedoelt, ja die kun je voorzichtig omhoog lostrekken, die zitter er gewoon opgeschoven zonder extras. Verder kan ik je niet veel helpen op dit topic.
Met de nadruk op VOORZICHTIG, je zal echt niet de enige zijn die aan de gang moet met soldeerbout en krimpkous als je ze lostrekt.

Het maakt trouwens niet uit als je ze andersom weer zou monteren.
.ekoJ schreef:Hallo,
Ik vind online niet zo heel veel informatie (het is ook maar een klein bedrijfje).
Alle beschikbare informatie voor al hun producten staat netjes op de website van de fabrikant:
https://www.nabendynamo.de/service/service_en.html

Gewoon de stekkertjes (niet de kabel) goed beetnemen en zo lostrekken. Kan even pielen zijn met dikke vingers maar er kan eigenlijk niets misgaan.

Net zoals je thuis een stekker uit het stopcontact neemt dus. :)

Groetjes,
Bram
Merk op dat de 2,8 mm kabelschoentjes er in twee diktes zijn. Son gebruikt de 0,5 mm versie, maar met dikte 0,8 mm kom je vaak tegen in autoshops. Dat past en klemt dus niet goed. Met het blote oog is het verschil nauwelijks te zien.