Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx BLT vs Santos 3+ - Forum Wereldfietser

Idworx BLT vs Santos 3+

Geroemde concurrenten van elkaar met ieder zijn pros en cons.. wat is jullie mening?
Er zijn inmiddels 2 topics op dit forum over één van de twee fietsen, waarvan ik de naam niet meer durf te noemen en al helemaal geen mening over meer durf te geven.
Je wordt ofwel afgebrand, ofwel monddood gemaakt...

Het is inmiddels een zeer delicaat onderwerp, wat leidt tot heftige reacties.

Ik weet wel dat ik met veel plezier op mijn ".........." stap en me waarschijnlijk niet meer (positief en enthousiast) over deze fiets zal uitlaten op dit forum.
Voor je het weet wordt je verdacht van commerciële belangen, ook al heb ik 'm helemaal zelf van m'n eigen centjes betaald, vinden mensen het vreemd dat je er geheel belangenloos iets positiefs over zegt, hoort de topic thuis onder een andere noemer, etc.

Maar goed, om dan toch maar bij het onderwerp te blijven: ik heb wel een mening over één van de twee fietsen, maar houd deze liever voor me. Het spijt me....
Hokahey schreef:Geroemde concurrenten van elkaar met ieder zijn pros en cons.. wat is jullie mening?
Wil jij dan een aftrap geven? Wat is jouw mening?
De idworx oPinion BLT en de Santos Travelmaster 3+ zijn beide hier op het forum geïntroduceerd door handelaren. Niet zo verwonderlijk, want er is goud geld aan te verdienen.

[moderator]Beschuldigende, off-topic en niet terzake doende persoonlijk commentaar verwijderd. [\moderator]
Kom op Edwin*, op de barricades! Monddood maken doen we hier niet aan en het laatste wat het is is een delicaat onderwerp. Het zijn merken die bij een aantal zelfbenoemd puristen wat heftige negatieve gevoelens oproepen, wat ik in veel gevallen maar herleid tot "de kift". Zij zullen het hier niet mee eens zijn. Elke poging tot een positief geluid over deze merken lijkt vakkundig de kop in te worden gedrukt.

Kom, ik doe een aftrap!

Ik vind beide hele mooie fietsen, maar ik vind de Santos net wat mooier. We hebben het over een keuze tussen twee nu, dus het heeft geen zin om met het eeuwige gezeik van "wat een dure fiets is dat, ik weet wat beters en goedkopers en van staal" aan te komen. Beide fietsen zitten naar ik meen in dezelfde prijsklasse en of het duur is mag ieder voor zichzelf bepalen.

Dit lijkt me een prima topic waar het puur kan gaan om de al dan niet logische keuze voor bepaalde oplossingen zonder te verzanden in waar de eerdere topics in uitmondden: gezeur.

Als ik zou kiezen: de Santos dus. Al is het alleen maar omdat ik niet op een fiets wil rijden die genoemd is naar een Amerikaans broodje met spek, sla en tomaat :wink: .
Peter_K schreef:De idworx oPinion BLT en de Santos Travelmaster 3+ zijn beide hier op het forum geïntroduceerd door handelaren. Niet zo verwonderlijk, want er is goud geld aan te verdienen.

[moderator]Beschuldigende, off-topic en niet terzake doende persoonlijk commentaar verwijderd. [\moderator]
Ik ben het met je eens, maar tegelijkertijd vind ik dat mensen plezier mogen hebben van hun fiets, hoe die ook aan de man wordt gebracht. Bovendien ben ik altijd benieuwd naar ervaringen met materiaal, en dus ook met fietsen. Laat maar komen!
Travelmaster schreef:Kom op Edwin*, op de barricades! Monddood maken doen we hier niet aan en het laatste wat het is is een delicaat onderwerp. Het zijn merken die bij een aantal zelfbenoemde puristen wat heftige negatieve gevoelens oproepen, wat ik in veel gevallen maar herleid tot "de kift". Zij zullen het hier niet mee eens zijn. Elke poging tot een positief geluid over deze merken lijkt vakkundig de kop in te worden gedrukt.
Ok, ok…. Daar komt-ie dan:

Ik heb de gelegenheid gehad dat ik mijn Santos Travelmaster 3+ heb kunnen kopen bij een fietsspecialist, die zowel Idworx als Santos, maar ook merken als Koga en Van Nicholas voert. Alle 4 de merken zijn door hem aan ons getoond en toegelicht.
Ik kan niet anders zeggen dat deze fietsspecialist goed de tijd heeft genomen voor ons en alle vier de merken heeft toegelicht, zonder daar een persoonlijke voorkeur in terug te laten komen. Dat heb ik als erg prettig en professioneel ervaren.

Wij kwamen in eerste instantie binnen voor Koga’s, de Worldtraveller-S, voor zowel mijn vrouw als ik zelf.
Ik heb toen in tweede instantie de keuze laten vallen op een Koga Worldtraveller 29 Pinion, die daar als demo stond, eigenlijk puur vanwege het prijsvoordeel (demo). Hier kreeg ik eenmaal weer thuis aangekomen toch geen goed gevoel bij (het prijsvoordeel leidde voor mijn gevoel de boventoon) en ben mij toen nader gaan verdiepen in zowel Idworx als Santos fietsen. Beiden naar mijn mening super goede fietsen, waar niets op af te dingen valt (behalve de prijs misschien dan).
Ik moet daarbij wel benadrukken dat de fietsspecialist mij op geen enkele wijze heeft beïnvloed op mijn keuze voor de Koga, het was mijn eigen keuze! Dus graag geen slechte gedachte over deze fietsspecialist krijgen, zo van: "hij moest er natuurlijk van af". Dat was in geen enkel opzicht aan de orde. Integendeel!

De Idworx BLT werd mij te avontuurlijk(*), waardoor mijn oog al snel viel op de net nieuwe Santos Travelmaster 3+. Ook speelde de voorkeur voor Rohloff een rol. Op de Travelmaster 3+ zijn spatborden gemonteerd, wat ik als voordeel kwalificeer (die er af kunnen als je dat wilt). Op de Idworx BLT Pinion kunnen voor zover ik weet geen spatborden gemonteerd worden. Daarnaast heb je bij Santos keuze uit veel kleuren e.d., waardoor je je fiets net iets persoonlijker kunt maken.

(*) Hiermee bedoel ik: wij zullen waarschijnlijk en zeker de komende jaren niet in Kirgizië uitkomen of Mongolië, Bhutan, Alaska of andere onherbergzame gebieden. Voor het doel wat wij hebben (Scandinavië, UK, Alpen, Marokko voorlopig eerst) zijn zowel de Koga Worldtraveller-S van mijn vrouw als de Santos Travelmaster 3+ van mij, maar ook de Islabike 26 small van mijn zoon uitermate geschikt en is de Santos Travelmaster 3+ misschien zelfs “over the top”. De Idworx werd net iets teveel “over the top”, te avontuurlijk. De Santos Travelmaster 3+ functioneert prima op asfalt, maar ook op minder gebaande wegen. Mijn vrouw wilde geen Santos, maar een Koga, want ze wilde graag een mixte frame, waarbij smaak ook een rol speelde. Ze vond de Koga gewoon mooier dan de Santos en ze vond de Koga fijner fietsen dan de Santos Travelmaster 2.8.

Voor de twijfelaars kan ik aanbevelen om een goede testrit te maken op de fietsen waar je tussen twijfelt. Wat uitvoering betreft zijn beide fietsen top. Hier en daar wat verschillen. Maar als de Santos Travelmaster 3+ mij niet had gepast, had ik zeker een andere fiets gekozen. Zo ben ik namelijk van keuze veranderd van in eerste instantie Koga, naar in tweede instantie de Santos Travelmaster 3+. De fietsspecialist was flexibel genoeg om mijn keuze te kunnen laten herzien.
Ik ben blij met de uiteindelijke keuze, want de Santos Travelmaster 3+ vind ik gewoon een lekkere fiets om op te fietsen en ik vind ‘m mooi.

Nou mensen, brand maar los (op afbranden en affakkelen ben ik voorbereid :P )
Edwin* schreef:De Idworx BLT werd mij te avontuurlijk(*)
Edwin* schreef:(*) Hiermee bedoel ik: wij zullen waarschijnlijk en zeker de komende jaren niet in Kirgizië uitkomen of Mongolië, Bhutan, Alaska of andere onherbergzame gebieden. Voor het doel wat wij hebben (Scandinavië, UK, Alpen, Marokko voorlopig eerst) ... is de Santos Travelmaster 3+ misschien zelfs “over the top”. De Idworx werd net iets teveel “over the top”, te avontuurlijk. De Santos Travelmaster 3+ functioneert prima op asfalt, maar ook op minder gebaande wegen.
Volgens mij is niet het land waar je fietst bepalend, maar eerder de wegen/paden die je uitzoekt om te fietsen. Inmiddels kun je heel Afrika van noord naar zuid doorkruizen over een geasfalteerde weg, daar kun je uitstekend terecht met een standaard reisfiets.

Waarom vind je nu precies de Idworx BLT net iets teveel “over the top”, te avontuurlijk, en de Santos Travelmaster 3+ niet?
Peter_K schreef:Volgens mij is niet het land waar je fietst bepalend, maar eerder de wegen/paden die je uitzoekt om te fietsen. Inmiddels kun je heel Afrika van noord naar zuid doorkruizen over een geasfalteerde weg, daar kun je uitstekend terecht met een standaard reisfiets.
Klopt, zo kun je andersom ook in de Alpen, Scandinavië, Marokko of de UK op ruig terrein terecht waar de Idworx BLT goed voor zou kunnen zijn.
Het is dan ook mijn perceptie.
Peter_K schreef:Waarom vind je nu precies de Idworx BLT net iets teveel “over the top”, te avontuurlijk, en de Santos Travelmaster 3+ niet?
Ook dat is perceptie. Maar ter toelichting: de Idworx BLT heeft zoals gezegd geen spatborden en is uitgerust met noppenbanden (ja, die kun je vervangen voor banden zonder noppen). Hij heeft toch, meer dan de Santos Travelmaster 3+, weg van een mountainbike, terwijl de Santos Travelmaster 3+ er meer uitziet als een avontuurlijke vakantiefiets en met demontage van spatborden en voorzien van noppenbanden dan weer overeenkomsten vertoont met de Idworx BLT.
Ik blijf met vrouw en kind meer op asfaltwegen, zandpaden, bospaden en gravelwegen.
Ik hoop later, als mijn zoontje wat groter is en ik nog steeds fit en gezond ben, de spatborden te kunnen demonteren, de banden te kunnen verwisselen voor noppenbanden en samen met hem het avontuur op te kunnen zoeken (ik denk dan aan bikepacking) en dat kan prima met de Santos Travelmaster 3+. Zo niet, dan houd ik 'm zoals hij is: met spatborden en zonder noppenbanden. En als de 27,5" wielen met 62 mm brede banden "overdone" zijn of niet bevallen, kan ik de wielen altijd nog laten vervangen door de 28" wielen met 42 mm banden. (Inruilen, laten omspaken, wat dan ook maar mogelijk is.) Het mooie is: ik kan dan ook eerst een set wielen voor een maand huren, om te kijken hoe dat bevalt.

De flexibiliteit van de Santos Travelmaster 3+ sprak mij erg aan. En zoals hij nu uitgerust is denk ik dat ik er, onder de meeste omstandigheden waar ik in terecht zou kunnen komen, goed mee uit de voeten kan.
Edwin* schreef:
Peter_K schreef:Waarom vind je nu precies de Idworx BLT net iets teveel “over the top”, te avontuurlijk, en de Santos Travelmaster 3+ niet?
Ook dat is perceptie. Maar ter toelichting: de Idworx BLT heeft zoals gezegd geen spatborden en is uitgerust met noppenbanden (ja, die kun je vervangen voor banden zonder noppen). Hij heeft toch, meer dan de Santos Travelmaster 3+, weg van een mountainbike, terwijl de Santos Travelmaster 3+ er meer uitziet als een avontuurlijke vakantiefiets en met demontage van spatborden en voorzien van noppenbanden dan weer overeenkomsten vertoont met de Idworx BLT.
Ik blijf met vrouw en kind meer op asfaltwegen, zandpaden, bospaden en gravelwegen.
Ik hoop later, als mijn zoontje wat groter is en ik nog steeds fit en gezond ben, de spatborden te kunnen demonteren, de banden te kunnen verwisselen voor noppenbanden en samen met hem het avontuur op te kunnen zoeken (ik denk dan aan bikepacking) en dat kan prima met de Santos Travelmaster 3+. Zo niet, dan houd ik 'm zoals hij is: met spatborden en zonder noppenbanden. En als de 27,5" wielen met 62 mm brede banden "overdone" zijn of niet bevallen, kan ik de wielen altijd nog laten vervangen door de 28" wielen met 42 mm banden. (Inruilen, laten omspaken, wat dan ook maar mogelijk is.) Het mooie is: ik kan dan ook eerst een set wielen voor een maand huren, om te kijken hoe dat bevalt.

De flexibiliteit van de Santos Travelmaster 3+ sprak mij erg aan. En zoals hij nu uitgerust is denk ik dat ik er, onder de meeste omstandigheden waar ik in terecht zou kunnen komen, goed mee uit de voeten kan.
Andere banden, wel/geen spatborden, 27,5 of 28 inch velgen, dat zijn nu juist zaken waarvoor de twee fietsen identiek lijken te zijn.

De opmerking "Hij heeft toch, meer dan de Santos Travelmaster 3+, weg van een mountainbike"" lijkt mij gezien de myriade aan keuzes in mountainbikes moeilijk te onderbouwen.

Wielen kunnen huren is inderdaad een onderscheidend kenmerk. Voor de Idworx BLT spreekt dan weer dat er geen Rohloff naaf in die wielen hoeft te zitten: dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Als de IdWorx BLT met Rohloff verkrijgbaar zou zijn, dan zou ik hem juist verkiezen boven de Santos Travelmaster 3+. Dit omdat er in de BLT 2.8 banden passen. Dat kan in de TM3+ dan weer niet. Beide modellen zijn om deze redenen voor mij afgevallen.
Peter_K schreef:Voor de Idworx BLT spreekt dan weer dat er geen Rohloff naaf in die wielen hoeft te zitten: dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Dan heb ik goed nieuws voor je: de Santos Travelmaster 3+ is ook met derailleur (3 x 10) verkrijgbaar.... en dat scheelt inderdaad in de kosten, da's helemaal waar.
Edwin* schreef:
Peter_K schreef:Voor de Idworx BLT spreekt dan weer dat er geen Rohloff naaf in die wielen hoeft te zitten: dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Dan heb ik goed nieuws voor je: de Santos Travelmaster 3+ is ook met derailleur (3 x 10) verkrijgbaar.... en dat scheelt inderdaad in de kosten, da's helemaal waar.
TS zette de Santos 3+ tegenover de Idworx BLT. Derailleur versnellingen liggen dan niet direct voor de hand.
Ik heb overigens alleen nog maar foto's van de Santos 3+ met een Rohloff naaf gezien.
Ben benieuwd of de TS een mening heeft.
Misschien is het wel een grap.
Voor de één is het een grap om te kletsen, voor de ander waardeert de meningen van mensen die kennis hebben van de materie van beide fietsen.. al is het kletspraat!
Jammer dat je zelf (nog) geen mening wilt geven. Ben je al naar een of beide fietsen wezen kijken? Heb je al proef gereden?
Niet heel lang geleden heb ik voor de keuze gestaan om een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik heb ook naar beide fietsen gekeken. Ook naar andere fietsen trouwens. Ik kwam erachter dat door mijn (relatieve) korte benen en mijn (relatieve) lange bovenlichaam ik het fijnst reed op een fiets waar de geometrie mijn lichaamsbouw tegemoet komt. Klinkt logisch, maar daar kom je - althans; kwam ik - pas achter als je gaat rijden op veel verschillende fietsen. Testen. Voelen. Ervaren.

Tijdens dat testen en voelen merkte ik ook dat ik een titanium frame gaaf vind. Ik ben heel eerlijk door te zeggen dat ik de verschillende rijeigenschappen tussen titanium en aluminium niet 1-2-3 kon definiëren. Wel kwam ik erachter dat ik titanium gewoon gaver vind. En toen dat zaadje in mijn hoofd was gepland, was het voor mij onmogelijk om het er nog uit te krijgen.

Vandaar dat ik ben uitgekomen ben de Idworx, nadat ik ook (redelijk lang) gekeken en gefietst heb op een Van Nicholas. Ik heb zelfs nog even overwogen om met Hilite Titan-project te starten, maar voor een bespoke fiets heb ik nog lang niet alle kennis.

Enfin: Idworx dus. En dan de BLT voor de geometrie. Dat wordt die van mij. Ik heb gekozen voor de multi spec-uitvoering. Die heeft bijvoorbeeld al spatborden. Ik laat de 12-bak Pinion vervangen voor een 18-bak. En ik laat er andere wielen op zetten met brede Schwalbe Almotion.

Medio mei wordt mijn fiets geleverd. Als ik hem (of haar?) heb, zal ik eens foto's maken en plaatsen.
Mooie fiets hoor Mefistofele.
Wat ik zelf dan een beetje jammer vind. Idworx levert een fiets met een super titanium frame met een super pinion aandrijving , die daarna afgemonteerd met "slechts" deore remmen.
Idworx monteert dit jaar niet meer de XT ice tech remmen bij de multispec en urban modellen.
jumbo schreef:Mooie fiets hoor Mefistofele.
Wat ik zelf dan een beetje jammer vind. Idworx levert een fiets met een super titanium frame met een super pinion aandrijving , die daarna afgemonteerd met "slechts" deore remmen.
Idworx monteert dit jaar niet meer de XT ice tech remmen bij de multispec en urban modellen.
Inderdaad een (super)mooie fiets! Maar toch zeker niet met bovengenoemde remmen? Bij mijn weten wordt hij geleverd met Hope schijremmen.... toch?
Afbeelding