De opening van het seizoen is een feit, de eerste MYOG bikepacking test-run op de Veluwe is gemaakt. Deze winter veel op zolder (a.k.a. SmittyLabs, R&D dept) achter de naaimachine en decoupeerzaag gezeten
. Met hier het resultaat...
Kootwijkerzand
Alleen de blauwe drybags heb ik niet zelf gemaakt. De rest, dus de framebag, het harnas met spanbanden voor de stuurtas en lichte achterdrager met spanbaden voor de zadeltas wel. Materiaal komt voornamelijk bij
Etremtextil vandaan. Hier en daar is het nog een beetje houtje-touwtje oplossing maar het ging ook om een test-run. En… na vier dagen stuiteren hing alles er nog aan
Terletse heide (1)
Voor de drybags heb ik gekozen voor twee 35 liter Sea2Summit Riverbags. Deze zijn veel te groot en zitten dan ook maar voor 50-75% vol. Maar dat pakformaat vind ik veel prettiger, ze zijn in gebruik relatief breder en minder diep/lang. En steken dus ook minder uit aan het stuur en onder het zadel. Dat lijkt me dus stabieler. Mijn Surley Wednesday frame is XL dus ik kan ook makkelijk wat dikkere tassen op kwijt maar… ik moet met mijn 191cm ook meer meenemen
Smit(ty')sveen
Het harnas voor de voortas hangt aan twee korte BBB barends, die ik tussen de handvatten en derailleursschakelaars heb ingezet. Vanaf de voorkant van de barends lopen twee strakke spanbanden naar de voorvorkkroon. Hierdoor hangt de tas niet tegen de kabels maar de spanbanden aan.
Harnas (1)
Harnas (2)
De achterdrager is gemaakt van een oude aluminium lowrider beugel en twee stelpootjes van een Tubus drager, besteld bij
Bike24. De plaat heb ik gezaagd uit een Hornbach verfbak en voorkomt dat de zadeltas doorzakt tegen de band aan. Sommige bikepacking puristen vinden dat een drager of beugel niet kan maar je ziet steeds meer van dit soort oplossingen op de markt verschijnen.
Achterdragertje
De frametas is een apart verhaal. Dit model is waarschijnlijk de dikste ooit. Bij het zadel 9cm breed, bij het balhoofd en bracket 14cm. En dat kan ook omdat de Q-factor van de Wednesday zo hoog is. Ik kan er al mijn kookspullen, brandstof en eten voor 4 dagen in kwijt. Als ie gaande weg leger wordt verhuizen mijn gereedschap en reserve band er heen. Echte fatbike maten dus
Frametas opzet met een half gevulde maag
Enige nadeel is, dat bij een fatbike de buizen niet dikker zijn dan bij een MTB; dus heeft de tas de neiging om over de schuine buis door te zakken en bij de liggende buis enorm uit te zakken. Onder en bovenin de tas zit dus een 2mm PE verstevigingsplaat.
Plaat onderin frametas
Hobbelend over de Veluwe veranderde de frametas wel in een soort wastrommel waardoor alles door elkaar vloog
en uiteindelijk de crancks toch de tas raakten. Gelukkig had ik dat min of meer al verwacht dus heb ik voor de zekerheid verticale Velcro stroken aan de binnenkant mee gestikt. Hier moet ik nog Velcro tussenschotjes mee maken of iets stevigs tegenaan klitten zodat de tas beter zijn vorm houd, bijvoorbeeld een L-strip, buisje, tentstokken(!).
Al met al is de framebag huge (12-14 liter?) geworden maar door de extra versteviging wel wat aan de zware kant. Ik ga hier en daar nog wat (niet functioneel) materiaal wegzagen. Het PE ga ik waarschijnlijk ook vervangen door geschuimd Polystyreen plaat wat veel lichter is en … ook in wit verkrijgbaar. Het is namelijk aardedonker
onderin de tas dus een lichte binnenkant doet wonderen. De sluiting lijkt op die van de Porcelain Rocket Orbiter, namelijk ritsloos, dus met en rolsluiting. Kan niets aan kapot.
Frametas in wording (1)
Probleem met een framebag is wel het gebruik. Laat je hem er ’s nachts nou opzitten of niet? Zo ja, haal je hem dan helemaal leeg? Allemaal losse spullen in de tent? Niet overal is het zo leeg/veilig als in de natuur van Scandinavië of Noord Amerika. Daar kun je je framebag rustig volgeladen aan je fiets laten zitten (even los van hongerige beren c.s.). Maar hier in de drukkere wereld voel ik me er niet helemaal zo lekker bij. Ik ga nog eens denken over een oplossing om de framebag er wat makkelijker af te kunnen halen en in de tent te leggen (of in de auto bij transport). Nu zit ie met 11 klitteband lussen vast en dat is een hoop gepeuter elke keer. Ben er nog niet helemaal over uit
. Maar eens kijken en … wordt vervolgd.
Frametas in wording (2)
Door de drybag aan het stuur kan ik mijn geliefde klickfix stuurtas niet meer kwijt. En dat is wel even wennen; fototoestel, geld, papieren, kaart, gps, zonnebril en brand-, snacks, enz, waar laat ik die nu? En hoe haal ik het er in de bewoonde wereld even snel af? Ik had nog een heel oud, zelfgemaakt ministuurtasje liggen dus die heb ik weer even gereanimeerd. Maar… er moet toch iets beters komen, een soort fueltank met de zelfde gebruiksfunctie. Nog plannen genoeg
Terletse heide (2)
Onderweg heb ik veel geëxperimenteerd met de bagage/gewichtsverdeling. Voorop wil ik in het zand zo min mogelijk gewicht anders loopt het voorwiel vast. Maar wel het nodige volume anders is mijn harnas te groot. Dus dat werden uiteindelijk mijn slaapzak en kleren voorin. Achter juist veel gewicht/druk op het wiel. Matras, tent, gereedschap, reserveband, stoeltje(?), sandalen, toilet- en andere los spul. En dan niet op het lichtste maar juist op de 3 tot 4-na lichtste tandwiel fietsen om doorslippen van het achterwiel te voorkomen. ’t Is zo heerlijk op een fatbike in het zand
Hulshorsterzand (1)
Door de framebag zijn de (1.5 liter petfles)bidonhouders volgens bikepacking traditie naar de voorvork verhuisd. Ik weet nog niet of ze daar blijven. Het is weer extra gewicht op het voorwiel, zucht
. Wellicht dat ze bij de volgende test-run opeens op de achtervork zitten
Hulshorsterzand (2)
Het idee van mijn bikepacking opzet is om zonder rugzak te kunnen fietsen. Een rugzak zit bij mij niet zo prettig, mijn rug trekt dat niet zo op lange stukken. Vandaar de grote drybags en frametas. Voor noodgevallen heb ik wel een klein rugzakje bij me. De meeste bikepackers hebben wel een rugzak, dat maakt je fiets lichter als je hem een stuk moet dragen, heb ik begrepen. Nou denk ik, dat optillen, op een enkele over het pad gevallen boom na, niet echt nodig is hier in het westen
. Anders kan ik altijd nog één van de drybags over mijn rug hangen. Maar voor woestere expedities dan de Veluwe zal ik misschien toch aan de rugzak moeten.
En nu eerst lekker dromen over die expedities
Zzzzzzzzzzzzzzzz