Traject: L'viv (10h10) - Uzgorod (16h16) (De trein uit Odessa naar Uhzgorod)
Datum: 25 juli 2016 met Oekrainse spoorwegmaatschappij
Vervoerstarief fiets: 4 grivnya 94 kopeke (bagagetarief één stuk bagage)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Geen vereisten; toegepaste vervoermethode: Op het balkon - van een breedspoortrein) de fiets met het achterwiel op de grond verticaal tegen een uiterste hoek van de wagon en de rem met een klein spin-elastiek vastgezet.
Fiets tevoren aangemeld?: Op het station van L'viv is een loket voor engelstalige verkoop. De dag voor vertrek voor mijzelf en fiets een kaartje gekocht.
Ervaringen: Eerder jaren dat ik in Oekraïne was (en op een plattelandsstation om een uur of vier 's middags relatief bij toeval de trein naar een stad nam, 300 km verderop) betaalde ik wel voor de fiets met een biljet van 5 euro direct bij de conducteur (waarvan elke wagon er één heeft) . De oekraïnse spoorwegmaatschappij voert een actieve campagne om bakhshees tegen te gaan, en corruptie - ook op het basale niveau - uit te bannen. Stickers dienaangaande zijn op stations en in de trein aangebracht.
Bij het instappen stond bij de deuropening van mijn wagon ook een L'vivse stationschef, dame van een jaar of 50 met een grote pet op en in een dito uniform. Of dat geholpen heeft bij het instappen kan ik alleen maar gokken. Ik kon zonder enig probleem mijn fietstassen en mijn fiets naar binnen tillen. (Wel via een brede steile trap van een meter of anderhalf hoog) Treinen blijven in grote stations vaak 20-40 minuten stilstaan om vertraging in te lopen / passagiers met veel bagage uit en in te laten stappen / de watertanks bij te vullen / de remmen los te slaan.
In Oekraïne zijn intercity's altijd dag-nachttreinen, en je wordt bij het kopen van je kaartje gevraagd of je ook wil slapen. (Dan krijg je een lakenpakket)
Na vertrek bleek de wagonconducteur net even wat minder vriendelijk, want op elk station kon de uitstap 50/50% aan de kant zijn waar de fiets stond. Ik stond telkens ruim voor aankomst op het balkon en zette de fiets waar noodzakelijk 'om'. Als de man net even wel gewoon had gedaan zou ik een normale fooi - net als elders waar service bovengemiddeld is - best in gedachten genomen hebben. (Het bagagekaartje kostte Eur 0.17 - fietskaartje hier voor mij wat ik bij het opruimen tegenkwam. En Eur 7 oid voor mijzelf uit mijn hoofd....edit: 78 grivna en 55 kopeke....is Eur 2.70, voor ongeveer 300 km)
Kortom, je kan - als alleenreizende - relatief makkelijk met een dagtrein. Hoe ik het 's nachts zou moeten doen is een volgende vraag. Met het stuur dwars zou de fiets het compartiment in kunnen. Gezien de kosten zou ik de volgende keer een eerste-klas overwegen. En, qua tijd zou ik het niet hebben gehaald om op tijd weer terug in Nederland te gaan zijn, maar wat zijn die Karpaten een geweldig gebergte. Telkens weer uit het raam zien of er te fietsen was - en dat was er.
Datum: 25 juli 2016 met Oekrainse spoorwegmaatschappij
Vervoerstarief fiets: 4 grivnya 94 kopeke (bagagetarief één stuk bagage)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Geen vereisten; toegepaste vervoermethode: Op het balkon - van een breedspoortrein) de fiets met het achterwiel op de grond verticaal tegen een uiterste hoek van de wagon en de rem met een klein spin-elastiek vastgezet.
Fiets tevoren aangemeld?: Op het station van L'viv is een loket voor engelstalige verkoop. De dag voor vertrek voor mijzelf en fiets een kaartje gekocht.
Ervaringen: Eerder jaren dat ik in Oekraïne was (en op een plattelandsstation om een uur of vier 's middags relatief bij toeval de trein naar een stad nam, 300 km verderop) betaalde ik wel voor de fiets met een biljet van 5 euro direct bij de conducteur (waarvan elke wagon er één heeft) . De oekraïnse spoorwegmaatschappij voert een actieve campagne om bakhshees tegen te gaan, en corruptie - ook op het basale niveau - uit te bannen. Stickers dienaangaande zijn op stations en in de trein aangebracht.
Bij het instappen stond bij de deuropening van mijn wagon ook een L'vivse stationschef, dame van een jaar of 50 met een grote pet op en in een dito uniform. Of dat geholpen heeft bij het instappen kan ik alleen maar gokken. Ik kon zonder enig probleem mijn fietstassen en mijn fiets naar binnen tillen. (Wel via een brede steile trap van een meter of anderhalf hoog) Treinen blijven in grote stations vaak 20-40 minuten stilstaan om vertraging in te lopen / passagiers met veel bagage uit en in te laten stappen / de watertanks bij te vullen / de remmen los te slaan.
In Oekraïne zijn intercity's altijd dag-nachttreinen, en je wordt bij het kopen van je kaartje gevraagd of je ook wil slapen. (Dan krijg je een lakenpakket)
Na vertrek bleek de wagonconducteur net even wat minder vriendelijk, want op elk station kon de uitstap 50/50% aan de kant zijn waar de fiets stond. Ik stond telkens ruim voor aankomst op het balkon en zette de fiets waar noodzakelijk 'om'. Als de man net even wel gewoon had gedaan zou ik een normale fooi - net als elders waar service bovengemiddeld is - best in gedachten genomen hebben. (Het bagagekaartje kostte Eur 0.17 - fietskaartje hier voor mij wat ik bij het opruimen tegenkwam. En Eur 7 oid voor mijzelf uit mijn hoofd....edit: 78 grivna en 55 kopeke....is Eur 2.70, voor ongeveer 300 km)
Kortom, je kan - als alleenreizende - relatief makkelijk met een dagtrein. Hoe ik het 's nachts zou moeten doen is een volgende vraag. Met het stuur dwars zou de fiets het compartiment in kunnen. Gezien de kosten zou ik de volgende keer een eerste-klas overwegen. En, qua tijd zou ik het niet hebben gehaald om op tijd weer terug in Nederland te gaan zijn, maar wat zijn die Karpaten een geweldig gebergte. Telkens weer uit het raam zien of er te fietsen was - en dat was er.