door
fud0 » za 26 jan, 2019 18:34
Ik vroeg me af.
Ik zet op mijn Etrex 30x vaak routes uit van max. 30-40 km, zodat als ik onderweg van de route afwijk, hij het makkelijk weer kan oppikken, anders duurt het opvallend langer of gaat hij weigeren bv. Voor de zekerheid zet ik dan ook altijd een aantal Waypoints uit, zodat, mocht er een route niet soepel lopen ik naar het eerstvolgende Waypoint navigeer om de (volgende) route van 30-40 km weer te kunnen starten.
Als ik een tocht doe van 2000 km zou ik die dan in stukjes van 35 km bv. verdelen met een extra opslagkaartje.
Ik ben nu echter aan het testen, als ik maar genoeg waypoints heb, zou ik terplekke gewoon van waypoint naar waypoint kunnen navigeren en hoef ik al die routes niet op te slaan op de gps, wat natuurlijk veel meer ruimte inneemt dan alleen maar waypoints,
ik test nu op de computer in basecamp, de stukjes tussen de waypoints of ze dan precies op de route lopen die ik heb uitgezet. Soms heb je dan bv. maar 5 km tussen twee WP's, soms ook gewoon 20-30km omdat er maar één mogelijke (berg)weg is.
Maar ik vroeg me af, is de weg die basecamp op de computer kiest tussen twee waypoints, hetzelfde in de praktijk, of zou hij in de praktijk bv. een andere weg kiezen,
zo ja, dan moet ik voor de zekerheid toch al die routes installeren of meer WP's plaatsen zodat onderweg zeker de weg word gekozen die ik gepland heb.
Ik hoop dat het duidelijk is wat mijn vraag is, misschien hebben mensen er ervaring mee of plannen ook een lange route (alleen) maar via WP om ruimte op je opslag te besparen en te voorkomen dat je apparaat daardoor vastloopt of trager reageert.