Beste wereldfietsers,
Op jullie een beetje te behoeden voor een hoop ellende met de Gates Carbon drive mijn teleurstellende ervaringen.
Oftewel het gelijk van Gerrit Gaastra en Idworx.
Wij waren in het begin heel enthousiast over de Gates Carbon drive CDX. Zeker in combinatie met de Pinion. Onderhoudsvrij 10k km was ons beloofd en dat klonk geweldig. Goed het was wat duurder maar op een fiets van 5.500 euro moet dat kunnen dachten we.
Maar we zijn van een koude kermis thuis gekomen. Inmiddels zijn al onze Gates fietsen omgebouwd naar het Idworx systeem met twee 35 tands gehard stalen kettingbladen en een KMC X1. Onverwoestbaar, makkelijker en goedkoper op de lange duur.
Onze ervaringen:
-Voor mijn gevoel loopt de riem toch zwaarder dan een ketting. Ik heb het niet gemeten maar andere mensen die op mijn fiets reden hadden het zelfde gevoel.
-De riem piept toch vrij vaak. Een beetje water lost het probleem wel op maar het komt dan ook weer vrij snel terug.
-De riem wordt toch ook vrij vies. En als je er met je broek tegenkomt is deze net zo vies als van een ketting.
-Ik heb inmiddels 4 riemen gebroken. Twee met mountainbiken (Idworx) en twee gewoon op het asfalt (Mi-Tech, Flitzbike en Idworx). De gemiddelde riem ging bij ons zo'n 1500 km mee. Nogal een teleurstelling
-Gezien de onbetrouwbaarheid moet je dus steeds een groot lomp blik met een reserve riem meenemen. Wat het ding is te teer om los in je tas of zak te doen.
-Wanneer hij onderweg breekt is het best een klus om hem te maken. Het hele frame moet uitelkaar en dat duurt langer dan je denkt. Daarbij moet alles heel voorzichtig gebeuren wat het minste beetje torsie kan later voor breuken zorgen.
-De riem is heel duur, 130 euro. En moeilijk verkrijgbaar in de goede lengte. Ik moest steeds stad en land afbellen om de juiste maat te krijgen.
-Een ketting kun je overal krijgen en als hij breekt kun je hem makkelijk ter plekke maken met een kettingpons, in no time. Daarbij is een ketting veel goedkoper 35 euro voor top of the line.
-De garantie van Gates is ook beneden alle peil. Het is altijd je eigen schuld dat de riem breekt omdat je hem niet voorzichtig genoeg behandeld hebt.
-Ook vrienden van mij zijn na een paar frustrerende ervaringen met de Gates terug overgestapt naar de ketting.
-Ik hoor ook positieve verhalen over de Gates maar dan vooral over de CDC en van meestal wat oudere mensen die heel gelijkmatig fietsen. Weinig serieuze belasting of km's. Maar goed, die mensen zouden dus ook prima uit de voeten kunnen met een ketting. Een ketting is minstens even goed en veel goedkoper.
Het grote gelijk van Gerrit Gaastra:
Beste Gerrit,
Het spijt mij dat ik niet naar je geluisterd heb toen je zei dat de riem geen verbetering was. Ik heb mij laten verleiden door de glitter van de nieuwe tech. Ik ben terdege gestraft voor mijn zwakte en ongehoorzaamheid.
Jouw vinding van de twee grote gehard stalen tandwielen is geniaal. Door de grote harde kettingbladen is nu, na bijna 6.000 km zeer zwaar gebruik, nog de originele ketting erop en de Hegemann kettingbladen lijken onaangeroerd.
Ik groet u in nederigheid en dank u voor die briljante Idworx oPinion. Eindelijk schijfremmen die echt werken en ook overall de beste fiets die ik ooit had.
Op jullie een beetje te behoeden voor een hoop ellende met de Gates Carbon drive mijn teleurstellende ervaringen.
Oftewel het gelijk van Gerrit Gaastra en Idworx.
Wij waren in het begin heel enthousiast over de Gates Carbon drive CDX. Zeker in combinatie met de Pinion. Onderhoudsvrij 10k km was ons beloofd en dat klonk geweldig. Goed het was wat duurder maar op een fiets van 5.500 euro moet dat kunnen dachten we.
Maar we zijn van een koude kermis thuis gekomen. Inmiddels zijn al onze Gates fietsen omgebouwd naar het Idworx systeem met twee 35 tands gehard stalen kettingbladen en een KMC X1. Onverwoestbaar, makkelijker en goedkoper op de lange duur.
Onze ervaringen:
-Voor mijn gevoel loopt de riem toch zwaarder dan een ketting. Ik heb het niet gemeten maar andere mensen die op mijn fiets reden hadden het zelfde gevoel.
-De riem piept toch vrij vaak. Een beetje water lost het probleem wel op maar het komt dan ook weer vrij snel terug.
-De riem wordt toch ook vrij vies. En als je er met je broek tegenkomt is deze net zo vies als van een ketting.
-Ik heb inmiddels 4 riemen gebroken. Twee met mountainbiken (Idworx) en twee gewoon op het asfalt (Mi-Tech, Flitzbike en Idworx). De gemiddelde riem ging bij ons zo'n 1500 km mee. Nogal een teleurstelling
-Gezien de onbetrouwbaarheid moet je dus steeds een groot lomp blik met een reserve riem meenemen. Wat het ding is te teer om los in je tas of zak te doen.
-Wanneer hij onderweg breekt is het best een klus om hem te maken. Het hele frame moet uitelkaar en dat duurt langer dan je denkt. Daarbij moet alles heel voorzichtig gebeuren wat het minste beetje torsie kan later voor breuken zorgen.
-De riem is heel duur, 130 euro. En moeilijk verkrijgbaar in de goede lengte. Ik moest steeds stad en land afbellen om de juiste maat te krijgen.
-Een ketting kun je overal krijgen en als hij breekt kun je hem makkelijk ter plekke maken met een kettingpons, in no time. Daarbij is een ketting veel goedkoper 35 euro voor top of the line.
-De garantie van Gates is ook beneden alle peil. Het is altijd je eigen schuld dat de riem breekt omdat je hem niet voorzichtig genoeg behandeld hebt.
-Ook vrienden van mij zijn na een paar frustrerende ervaringen met de Gates terug overgestapt naar de ketting.
-Ik hoor ook positieve verhalen over de Gates maar dan vooral over de CDC en van meestal wat oudere mensen die heel gelijkmatig fietsen. Weinig serieuze belasting of km's. Maar goed, die mensen zouden dus ook prima uit de voeten kunnen met een ketting. Een ketting is minstens even goed en veel goedkoper.
Het grote gelijk van Gerrit Gaastra:
Beste Gerrit,
Het spijt mij dat ik niet naar je geluisterd heb toen je zei dat de riem geen verbetering was. Ik heb mij laten verleiden door de glitter van de nieuwe tech. Ik ben terdege gestraft voor mijn zwakte en ongehoorzaamheid.
Jouw vinding van de twee grote gehard stalen tandwielen is geniaal. Door de grote harde kettingbladen is nu, na bijna 6.000 km zeer zwaar gebruik, nog de originele ketting erop en de Hegemann kettingbladen lijken onaangeroerd.
Ik groet u in nederigheid en dank u voor die briljante Idworx oPinion. Eindelijk schijfremmen die echt werken en ook overall de beste fiets die ik ooit had.