Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travelmaster 2.8 alu (grijs) gestolen - Forum Wereldfietser

Santos Travelmaster 2.8 alu (grijs) gestolen

Hoi,

ik had het niet verwacht dat mij dit zou overkomen, maar vanavond is rond 18:45 voor de Albert Heijn supermarkt in Emmen mijn Santos vakantiefiets gestolen. Ik was kennelijk vergeten de fiets op slot te zetten, helaas gebeurt mij dit heel af en toe. En ondanks het korte bezoek aan de supermarkt en de grote hoeveelheid modder op het frame stond de fiets er niet meer na mijn bezoek aan de supermarkt. Het is een fiets waar ik al een aardige afstand mee heb afgelegd, ik schat zo'n 70.000 kilometers, maar hij fietste nog prima en ik was zeker niet van plan om hem al te vervangen. Ik had er recentelijk een nieuw Brooks B17 lederen fiets zadel op gezet en een setje snelle Marathon Racer vouwbanden om eventueel een brevet rond de jaarwisseling mee te kunnen rijden.

De fiets is in 2007 bij De Vakantiefietser in Amsterdam gekocht, het frame nummer is: A6K 62168. Een hele fijne fiets was het. Hij was precies afgesteld en afgemonteerd zoals ik dat prettig vond. Ik was ook erg kwaad toen ik concludeerde dat de fiets was gestolen. Na afloop heb ik een fiets geleend en het centrum afgefietst langs station, kroegen en restaurants voor het geval de fiets door een kroeg ganger gestolen zou zijn, maar ik heb hem helaas niet terug kunnen vinden. Ik heb net aangifte gedaan. Heeft iemand nog tips wat ik verder kan doen? "Ben kwijt" van de gemeente heb ik mij laten vertellen, marktplaats in de gaten houden, verder weet ik het ook niet.

Hierbij een foto van de fiets, genomen op 27 februari 2016:

http://jeroenpostema.nl/wp-content/gall ... 270017.jpg
Balen Jeroen!

Mij overkwam anderhalf jaar geleden hetzelfde; zwarte Santos weg. Ik had nog net een verzekering lopen, maar dat zal bij een fiets uit 2007 niet het geval zijn.

Succes ermee! Groet, Tim
Ai, dat is naar. Geef evt wat meer gegevens met framenummer en dergelijke. Houd ook zaken als Marktplaats in de gaten.Vele malen per jaar zie ik overigens dit soort berichten hier op het forum verschijnen. Een half jaar gelee was ik ook aan de beurt...

Misschien moet er verder hier maar eens een "in memoriam"-register worden opgebouwd met gestolen vakantiefietsen.
Hoi,

bedankt voor jullie reacties. Hierbij het frame nummer van de gestolen Santos: A6K 62168
Bij dit model is het framenummer dacht ik in de bracketpot geslagen.
Emmen is redelijk dichtbij Duitsland, ik zou daar ook op een forum posten en bij supermarkten een briefje ophangen ofzo. Sterkte.
Het is niet mijn bedoeling om een verdachte aan te wijzen, maar misschien kan het helpen bij jouw zoektocht.

Bestaat er er een overzicht met sites uit oost-europesche landen, die te vergelijken zijn met Marktplaats in Nederland ?

http://nieuws.tpo.nl/2016/07/05/e-bikes ... -al-polen/
thoppen schreef:Balen Jeroen!

Mij overkwam anderhalf jaar geleden hetzelfde; zwarte Santos weg. Ik had nog net een verzekering lopen, maar dat zal bij een fiets uit 2007 niet het geval zijn.

Succes ermee! Groet, Tim
Ik heb net een week geleden mijn nieuwe Santos Travelmaster 3+ verzekerd. Ik las in de voorwaarden dat diefstal alleen gedekt is als de fiets op slot gestaan heeft en je beide sleutels nog wel in bezit hebt (als de fiets eenmaal gestolen is), waarvan er één zichtbaar gebruikssporen moet hebben.

Lijkt me geen onlogische voorwaarde "fiets op slot", want dat is de meest voor de hand liggende maatregel tegen diefstal door een gauwdief.

Niettemin erg vervelend als je fiets gestolen is, ongeacht welk merk.
Het is toch je eigendom en daar moeten ze gewoon van af blijven...

@Jeroen: succes met het terug vinden van je Santos. Ik hoop voor je dat je 'm snel weer terug hebt.
Ook mijn bijdrage nog maar erbij dan, omdat mij twee jaar hetzelfde gebeurde:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 10&t=23595
Mijn theorie is dat er duidelijk een verschil is tussen dieven die fietsen gericht losknippen en gelegenheidsdieven.
Bij losgeknipte fietsen gaat het vaker om goed voorbereide dieven/bendes, waardoor het terug vinden van je fiets erg onwaarschijnlijk wordt.

In het geval van een gelegenheidsdief bij een supermarkt, kan het heel goed zijn dat de fiets niet erg ver weg is, de dief niet weet wat ie aan waarde in huis heeft en de gestolen fiets gewoon in z'n schuur heeft staan of voor z'n huis.

Je moet niet teveel hoop putten uit mijn theorie, maar ik zou toch blijven rondkijken en altijd de reservesleutel bij je dragen.
In mijn geval heb ik direct de politie gebeld toen ik mijn fiets ergens zag staan, omdat ik niet wist wie er dreigend naar buiten zou komen als ik de fiets zomaar weer mee zou nemen.

Veel succes en sterkte!
Dat is zwaar balen Jeroen! Gelukkig heb je je ligfiets nog en zat er al 70 000 km op je Santos, maar het blijft zuur, ook al is het nooit aan te raden om een vakantiefiets bij een supermarkt neer te zetten als deze niet goed vastzit met een paar diefstalvertragende sloten. Als je hem niet meer terugvindt, wordt het hopelijk een nieuwe lente met een nieuwe fiets. Wel jammer dat we dan nooit zullen weten hoelang die hoogbejaarde vierkante as het nog uitgehouden zou hebben...

Mij overkwam het vorige week met mijn stadsfiets. Die had ik in de buitenstalling van een ziekenhuis (200 m van station Leiden Centraal) neergezet. Alleen het vaste Axaslot gebruikt en de fiets niet met een beugel of ketting nog ergens aan vastgezet. Dat leek me niet nodig voor de 15 jaar oude, slecht onderhouden transportfiets met doorgeroeste spatborden en versleten canvastassen, die ik later op de avond weer op zou gaan halen. Voor fietsendieven stond er wel wat beters in die stalling, dacht ik nog. Dat 'later op de avond' werd uiteindelijk de volgende ochtend, en toen stond mijn transportfiets er niet meer.
Meer verbaasd dan boos (ik had kunnen weten dat een Axaslot niks voorstelt, ook niet op een stadsbarrel) ben ik toen maar een nieuwe stadsfiets gaan kopen. Even heb ik overwogen om weer een goedkope transportfiets aan te schaffen, maar ik werd een beetje droevig van al die Cortina's waar half puberend en studerend Leiden al op rondfietst; ook van het idee dat ik dan bij elk ritje naar de kapper of de tandarts de Cortinabende (zie hier, met hun werkwijze op Marktplaats; wellicht opereert de Santosmafia ook zo) achter me aan zou krijgen. Een hippe Urban Bike wilde ik al helemaal niet: daarmee kan ik geen 50 kg boodschappen vervoeren, laat staan Corrie achterop laten springen (met haar reiskoffer in de stuurkrat) als ze 's avonds laat met de trein van Schiphol gearriveerd is. Uiteindelijk viel mijn oog in een prettige, verre van hippe fietsenwinkel op een mooie degelijke Heavy Duty van Azor (made-in-Hoogeveen). Ik gebruik nu wel drie sloten (Axa + Abus beugel + Abus ketting); en 's nachts blijft ie natuurlijk niet meer buiten staan.

[Deel weggehaald door moderator, zie opmerking]
Leon schreef:Bovendien is het jatten van een fiets die voor de AH staat om 18.45 niet typisch een plek en tijd om een fiets te jatten om naar huis te komen maar juist wel een plek waar veel betere fietsen langskomen en 18.45 uur een apart tijdstip waarop vaste werknemers van omringende bedrijven thuis aan het eten zitten dus alleen maar loslopende mensen op straat.
Als het adres van de AH op Baander 165 in Emmen klopt, is de supermarkt open tot 20.00 uur, don. en vrij. tot 21.00 en zat. tot 19.00 uur.... Zondags gesloten.
Ik vind dat veel winkels in Nederland sterk verruimd zijn met openingstijden, zelfs op zondagen in vroom kerkelijke plaatsen, alsmaar geld verdienen en belasting betalen. Kom daar maar eens om in Duitsland of Oostenrijk.
Yopie schreef:
Leon schreef:De fiets heeft een nogal grote maat en asielzoekers zijn erg vaak vrij klein dus dit is niet iets waar ik direct aan denk.
Bovendien is het jatten van een fiets die voor de AH staat om 18.45 niet typisch een plek en tijd om een fiets te jatten om naar huis te komen [..]
Ik denk niet dat als je een fiets 'gratis' kunt meenemen dat je dan eerst naar de grootte van het frame kijkt en hem vervolgens laat staan als ie de verkeerde maat heeft. Waarom 18:45 geen tijdstip is om een fiets te stelen is me ook een raadsel ..
Mijn zin was wat te lastig.
Ik bedoelde dat iemand die een fiets jat om thuis te komen dit meestal laat op de avond doet.
Als je een mooie fiets zoekt om door te verkopen ga je natuurlijk naar een betere supermarkt op een tijdstip dat mensen nog snel even wat moeten halen en vergeten de fiets op slot te zetten: de AH om 18.45 u.

Over de grootte: als je een diefje van 160 cm bent en je probeert op te stappen op een fiets die afgesteld is op iemand van 190 cm dan ziet dat er er grappig uit :lol: Ik denk dus niet dat het een klein diefje was.
Georg schreef:
Pedalero schreef:Het advies t.a.v. geliefde vakantiefietsen blijft dus ook nu weer; op een barreltje naar de super.
Daar zijn we het in ieder geval over eens. :wink:
Topic opgeschoond van discriminerende opmerkingen en andere praat die de TS niet helpen zijn fiets terug te krijgen.

Ik wil het nogmaals noemen: ongefundeerde discriminerende opmerkingen worden hier niet getolereerd en zonder pardon verwijderd. Komt het vaker voor, dan kun je een forumban verwachten.

Als huiswerk zou je de recente docu van Sunny Bergman eens moeten kijken. Hij is afgelopen weekend op tv geweest; Wit is ook een kleur.

En mijn opmerking hier staat ook niet ter discussie. Als je er wat over kwijt wil, dan kan dat per PB.

En laten we nu weer de TS helpen zijn fiets te vinden.
Beetje stomme vraag misschien, maar hing er niet ergens een camera rond die AH toevallig? Misschien de moeite waard om even na te vragen?
Hoi,

bedankt voor alle reacties en tips. Ik heb inderdaad direct na het constateren van de diefstal bij AH naar evt. camera beelden gevraagd, maar volgens de medewerker was er geen camera omdat dit niet mocht i.v.m. privacy.
Er mag best een camera hangen, als er maar een bordje of sticker aanwezig is waarop staat dat er een camera hangt.

Maar AH mag camerabeelden niet met jou delen, ook niet als je fiets gestolen is. Dat mogen ze wel met de politie.
jeroen_ schreef:maar volgens de medewerker was er geen camera omdat dit niet mocht i.v.m. privacy.
Jammer. Als het om het publieke domein gaat is het privacy argument onzin: privacy kan men daar immers niet eisen.
In grotere steden wemelt het inmiddels al van de bewakingscamera's, waardoor berovingen op straat, zoals deze, daar steeds vaker worden gefilmd. Helaas is de resolutie van die beelden zo gering, dat de daders meestal onherkenbaar blijven.
Wel had Jeroen er met zulke beelden misschien achter kunnen komen of de fietsendief op zijn fiets weg kon rijden of dat de fiets - wellicht samen met meer fietsen - in een busje is geladen.
Jeroen, weet je of er die avond meer fietsen op dezelfde plek zijn gestolen of lijkt het erop dat jouw fiets de enige was?
keesswart schreef:Wel had Jeroen er met zulke beelden misschien achter kunnen komen of de fietsendief op zijn fiets weg kon rijden of dat de fiets - wellicht samen met meer fietsen - in een busje is geladen.
Jeroen, weet je of er die avond meer fietsen op dezelfde plek zijn gestolen of lijkt het erop dat jouw fiets de enige was?
Het zou wel erg toevallig zijn dat precies op het moment dat iemand met een busje fietsen komt stelen, Jeroen op exact datzelfde moment vergeten is zijn fiets op slot te zetten. Waarschijnlijker is dat iemand er gewoon op gesprongen is, en ermee weggereden.