Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gestolen fietsen opsporen met ANPR-camera's - Forum Wereldfietser

Gestolen fietsen opsporen met ANPR-camera's

Niet specifiek voor vakantiefietsers, maar toch een goede start! En de kostprijs voor zendertjes valt mee.
Voorlopig enkel in Mechelen.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161214_02625597
Respect voor de poging, maar het is toch wat halfbakken werk. Er zijn slimmere, efficientere en snellere manieren om fietsen te tracken (OK, wel iets duurder), zoals deze die ik onlangs tegenkwam. Werkt in heel Europa en vele plaatsen daarbuiten en opladen is niet noodzakelijk. Wel wat aan de zware kant. Mooi en elegant is het ook niet echt, maar daar valt over te twisten.
Die smartpedal suggestie is wat mij betreft vrij geniaal. Probleem bij die trackersystemen was altijd dat de zender altijd beperkt was in gebruik door leeglopende batterij. Amusant om te zien dat de dief bij smartpedal onbewust aan zijn eigen opsporing meewerkt door te fietsen en de batterij daarmee op te laden.
Ik vind het ook een mooi initiatief, al heb ik mijn twijfels over het nut ervan: in de stad zelf op zoek gaan naar gestolen fietsen kan misschien werken voor student-fietsdiefstallen. Als ik echter zie wat voor fietsen in Antwerpen worden gestolen: heel wat echte pronkfietsen die heel erg hard opvallen. Die blijven heus niet lokaal rondrijden.

(Recent bijvoorbeeld verdwenen: een custom built urban arrow cargo: dat ding herken je zo en toch is het foetsie)