Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden en velgen (Beginner doe-het-zelver) - Forum Wereldfietser

Banden en velgen (Beginner doe-het-zelver)

Hallo,

We hebben hier een Frog staan en ik kocht er Schwalbe marathons voor (26 x 1.25). Ik heb niet goed gekeken, want de kenda's die er op staan, zijn 26 x 1.50.

Kan ik de dunnere Schwalbes toch op deze velg steken of gaat dat problemen geven?

Ze zijn ook 8 mm dunner ... toch maar gaan voor de 40 mm ipv 32 mm (voor kinderfiets in herst en winter)?

Bedankt!
beste ekoJ,
26 x 1.25 is ook bekend als bandenmaat 32-559. en 26 x 1.50 als 40-559.

deze banden passen op de zelfde velg want beide zijn '559'. dat is de diameter van de hieldraad, zeg maar de binnenrand van de band die je over de velg krijgt als je de band op de velg legt.
een iets smallere band zal ook qua breedte van de velg gewoon passen en geen probleem geven (andersom: van smal naar stuk breder op een smalle velg is een ander verhaal).

jouw twee banden verschillen dus alleen/vooral in de breedte (en ook in hoogte en dus in volume (inhoud = 'luchtkamer')) en je zult ook qua rijden en sturen amper verschil merken. op een kinderfiets lijkt dit verschil in maat (breedte) mij geen probleem.
onze beide dochters rijden op sportieve kinderfiets met 26 inch wielmaat en ik zou het aandurven hen er op te laten rijden (ik denk dat ze verschil niet merken)

(zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband onderaan de tabel)

groet! hoogframe
Thanks!
Het past allemaal prima, maar een beetje breder geeft wel meer grip. Kun je ze nog ruilen? Ideaal voor de winter vind ik de Conti Topcontact Winter II, met veel meer grip in de kou en op sneeuw en ijs. De nominaal 50 mm band is bij ons in werkelijkheid iets van 42 mm breed (en redelijk hoog).
Ik heb ze al een tijdje liggen...
Past er ook breder dan 40mm op 26x1.50?
De maat waar het om gaat is de maat van de velg. Bij 26x1.50 is 26 inch de diameter van de velg, maar 1.50 (inch) de breedte van de band. Binnen redelijke grenzen mag die best breder.
hier zie je relatie tussen velgbreedte en bandbreedte die er dan op mag of bij past.
ik denk dat velgbreedte de binnenbreedte van de velg is (en anders corrigeert iemand dat hier wel snel). bron: bandenmerk conti
deze tabel lijkt me bedoeld voor bandenmaat 622 (28 x 1 5/8 ste), maar lijkt me voor 26 inch ook bruikbaar. het geeft je een handvat om niet te extreme combinaties te gebruiken ((te) brede band op (te) smalle velg of vice versa).

Afbeelding

groet, hoogframe
hoogframe schreef:ik denk dat velgbreedte de binnenbreedte van de velg is (en anders corrigeert iemand dat hier wel snel).
In twijvelgevallen als dit loop ik altijd even met een lineaaltje naar mijn schuurtje. :D
Dé les uit deze discussie: gebruik mm maten: die zijn duidelijk èn eenduidig. Hoe moeilijk kan het zijn? De maten staan al meer dan dertig jaar op de band.
Oké even dit draadje opvissen...

Ik wil winterbanden kopen voor deze fiets. (velg 26" x 1.5"). Kan er een band op met maten 50-559 en 26x1.90?
Ik raak niet wijs uit die andere figuur van Continental met de velgmaten anders weergegeven.

Bedankt!
.ekoJ schreef:(velg 26" x 1.5").
Een velg met maat 1,5"? Ik denk het niet.
De velgbreedte is de breedte zoals in volgend plaatje aangegeven:
Afbeelding
25 mm is daarbij al heel breed.

Voor de rest: lees dit eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband#ETRTO
Het maakt o.a. duidelijk dat er drie verschillende soorten 28"-wielen zijn, waarvan je de banden dus niet kunt verwisselen. Of in jouw feogbike een '559'-verlg zit weet ik niet.
Het ETRTO-systeem is wel eenduidig, alleen willen 'vakmannen' er al meer dan 30 jaar niet echt aan en kiezen ze ervoor om de verwarring in stand te houden.

Ten derde is de band die je voorstelt best dik. Het is in zo'n geval ook van de ruimte in het frame afhankelijk of die band past.
de velgbreedte is niet gelijk aan de bandbreedte hé, er staan nu banden van 40 mm op en die gaan prima
Koop dan dezelfde band. De (ETRTO) maat staat erop. Indien de velgmaat 559mm is, dan zal ook een bredere of smallere band op de velg passen, mits het verschil niet te groot is en frame/spatborden dit mogelijk maken.
De oude historische aanduiding 26 inch werd vroeger ook gebruikt bij ETRTO maten 571, 584 en 590mm (en 597mm, maar die is echt overleden). Lekker onduidelijk!
in je bandenmaat is 559 (bij benadering) de diameter van de binnenrand van de band (van de hieldraad, meen ik).
als de oude en nieuwe band beide 559 zijn, dan passen ze om dezelfde velg.

of nu een 50 mm brede (en ook hogere!) band in je fietsframe en onder de spatborden past, kun je beoordelen door te meten hoeveel speling je nu hebt tussen band en frame. check dit zowel in de breedte als in de hoogte. tel er in alle richtingen zo'n 5 mm bij en dan weet of de 50 mm band past.
zorg dat er aan alle kanten toch wel zo'n 5 mm speling is, anders gaat het bij wat blubber al snel schuren/aanlopen.

wat ook helpt: neem een foto van voren van je voorvork met ook de bovenkant van de band in beeld, ongeveer zo, maar dan recht van voren (kunnen we meekijken :D ):
Afbeelding

en zo, maar dan recht van achteren:
Afbeelding

dus of meten of we willen meekijken :D

(en heb je echt winterbanden nodig (duur!) of kun je uit de voeten met een band met wat fijnere nopjes:
Afbeelding
hier:https://www.internet-bikes.com/164280-c ... gJLD_D_BwE

of een cycle-cross-achtige band, zoals:
(35-559 en die past want je hebt nu 40-559) https://www.internet-bikes.com/174054-s ... gI6BvD_BwE
of (50-559)
Afbeelding

hier: https://www.athleteshop.nl/schwalbe-tyr ... gL32PD_BwE

(overigens ziet deze winterband er uit alsof het profiel lamellen heeft, die net als in je auto-winterband aan de grip bijdragen, maar het zijn volgens mij gewoon wat grotere vlakken met een opdruk... :roll:
Afbeelding
de winterbanden van Conti(nental) en Schwalbe hebben wel lamellen en bij Schwalbe zelfs spikes :)

groet! hoogframe
Dank voor de tips!

Het is voor mijn zoon, en voor mijn gemoedsrust, en maakt het verschil tussen auto gebruiken of fietsen tijdens de herfst/winter... Dus alle tips werden goed gebruikt! :-)
Wij gebruiken de Conti Topcontact WInter II winterband sinds mijn zoon in het eerste jaar dat hij naar de middelbare school ging in een week een paar keer in het verkeer onderuit gegaan was. De grip van deze Conti winterbanden op sneeuw en ijs is fenomenaal veel beter dan van gewone banden, ook dan mtb banden met flinke noppen. Het is echt een andere wereld. Inmiddels dus bij ons op bijna alle stadsfietsen.
Die Conti winterbanden vallen wel smal. De 26x1.9 is in werkelijkheid ongeveer 42 mm (en de 37 mm 28 inch is in werkelijkheid iets van 31 mm - ja heus - maar wel hoog).
De rolweerstand is vergelijkbaar met een gewone touringband, zeker bij lagere temperaturen.
Advies van Wim kan ik volledig onderschrijven, ga een dezer dagen weer de Contie Topcontact winter weer monteren op mijn woon-werk fiets, een verschil van dag en nacht met de Allmotions die er nu nog op ligt. Overigens vind ik wel dat het verschil in rolweerstand behoorlijk goed merkbaar is, maar dat neem ik dan maar voor lief.
De Almotion heeft natuurlijk ook relatief weinig rolweerstand. Wat je overigens eigenlijk moet vergelijken is de rolweerstand bij bijvoorbeeld min vijf graden. Bij zulke lage temperaturen wordt gewoon rubber stug en dat verhoogt de rolweerstand flink. Winterbanden hebben een andere compound die veel zachter en soepeler blijft.
Wim schreef:Wij gebruiken de Conti Topcontact WInter II winterband sinds mijn zoon in het eerste jaar dat hij naar de middelbare school ging in een week een paar keer in het verkeer onderuit gegaan was. De grip van deze Conti winterbanden op sneeuw en ijs is fenomenaal veel beter dan van gewone banden, ook dan mtb banden met flinke noppen. Het is echt een andere wereld. Inmiddels dus bij ons op bijna alle stadsfietsen.
Die Conti winterbanden vallen wel smal. De 26x1.9 is in werkelijkheid ongeveer 42 mm (en de 37 mm 28 inch is in werkelijkheid iets van 31 mm - ja heus - maar wel hoog).
De rolweerstand is vergelijkbaar met een gewone touringband, zeker bij lagere temperaturen.
Wim, wat ik me afvraag is het dat band zo "hoog" is doordat er een relatief smalle velg wordt gebruikt of maakt dat in deze niet uit?
Ik denk niet dat het aan de velgen ligt. Hij is op dezelfde velgen gewoon hoger en smaller dan onze in maat vergelijkbare zomerbanden als een Pasela, een Marathon Racer, een Big Apple of de Almotion. Dus op mijn oude Koga stadsfiets met weinig ruimte past hoogstens een 32 mm Pasela, maar de 37 mm Winterband past voor probleemloos want die 37 mm Conti is zelfs smaller dan de 32 mm Pasela. Achter lukt het niet: de Conti is wel smal genoeg, maar te hoog voor het mannetje van de liggende achtervork. Op die fiets heb ik dus helaas alleen aan de voorkant een winterband.