Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verende vork en low rider - Forum Wereldfietser

verende vork en low rider

Name: Erik

Email: goedhart57@zonnet.nl

Wie heeft er ervaring met verende vorken(Rockshox duke XC)en het monteren en fietsen met een low rider aan zo'n vork.
Ik ben van plan een nieuwe ATB te kopen en zo'n vork is in de vrije tijd in de bossen wel lekker.

Er zijn maar heel weinig geveerde voorvorken die de mogelijkheid bieden een lowrider te monteren, merken ken ik niet. Heeft de door jou genoemde vork montagepunten voor een drager? En welke drager past op een dergelijke brede vork. Bij de betere voordragers zijn de linker en rechter helft aan elkaar verbonden.

Het monteren van de tassen boven de vering lijkt mij (nog) geen veilige optie omdat ik nog niet dergelijke dragers heb gezien die ik zou vertrouwen.
(Zie mijn antwoord in de rubriek Voorbereiding)
Aanvulling:
Bijkomend nadeel van het geveerd ophangen is dat de voorbagage heel erg ´high´ komt.
Inderdaad lastig. Ik heb net Cordo Suspension Superdrager gekocht en deze blijkt niet op mijn voorvork te passen door dikte vork.
Ben op zoek naar model die wel de dikte weet te omzeilen en smal bij de quickrelease uitkomt.
De montage van het bovenste deel van de drager gaat wel goed, met U-bouten om de vork.

Marc

ik rijd zelf met een RS DUKE XC, op m'n mtb (zie voor m'n mtb de www knop onder de post!) maar hij bevalt me perfect, is lekker stijf, maar pakt de kleinere bobbels toch wel.
Voordeel van de duke en opzichte van de pilot of judy zijn ook de betere seals, waardoor ze minder vuil/slijt gevoelig zijn. ook is de mogelijkheid rebound te verstellen heerlijk.
zoals ik al in een eerdere post heb gezegd, mail rockshocks even welke drager geschikt is, of check de website :P
Beste Erik,
Ik rij sinds kort met een low rider van TUBUS. Dit is er een die op vrijwel elke verende vork past omdat hij op de vorkkroon bevestigd is. Ik ben er een paar weken geleden mee naar Luxemburg gereden door de Ardennen en ik moet zeggen: hij bevalt uitstekend! Voordeel is ook dat de tassen ook afgeveerd zijn en dat merk je goed! De tassen hangen wel vrij hoog voor een lowrider maar daar ben je in een half uurtje wel aangewend. Enige echte nadeel is de prijs: ca: 95 euro. (Helaas kon ik mijn reis naar Rome niet afmaken omdat ik Bollendorf door een automobilist van het fietspad werd afgereden: einde reis en twee gekneusde polsen) Maar de Tubus lowrider is nog heel!!! Groeten John D.

Sorry Erik,
Ik vergeet erbij te vermelden dat het model van de drager is de
TUBUS SWING. Ze hebben n.l. ook nog "gewone" lowriders. Zie de site:
http://www.tubus.net/ succes! John D

tip: als je bagage aan de voorvork gaat "hangen" moet je er aan denken dat ie meer in veert als de fiets bepakt is. je zult dan dus of zwaardere veren of meer luchtdruk in de vork moeten doen.

Toch maar even een bijdrage, gezien de voordrager-topics van de laatste tijd.
Ik heb een cheap-ass oplossing op een cheap-ass fiets en toch al heel veel blije vakantiekilometers. Als ik geld had voor mooiere (betere) spullen had ik niet twee keer hoeven nadenken, maar dat is nu even niet zo :). De nieuwe voordragers (zeker de Faiv, IMHO) lijken mij zeer goed en van juiste kwaliteit. Ik wilde echter toch proberen om met heel weinig geld een voordrager op de mn fiets te maken.
Dat is gelukt. 2e hands Tubus gekocht voor 12.50 Euro en een aantal onderdelen ergens uit een kast gehaald (plastic klemmen in ongeveer de diameter van de vork). Voor 4 Euro RVS boutjes en moetjes gehaald, beetje vijlen en zagen (niet aan de fiets) en de boel in 2 uurtjes in mekaar geschroefd. Inmiddels getest en goed bevonden, met twee voortassen van ongeveer 4 kilo per stuk.
Dus voor iedereen die ook maar een beetje handig is.. voordragers wil op een verende vork en niet te veel geld wil uitgeven:
Afbeelding
Afbeelding

Cheers,

Rene.
Sedert ruim 4 jaar een (prototype) van de Faiv in gebruik.
Vele tochten in binnen en buitenland mee gemaakt met zware belading.
(voor 2x7 kg)
Conclusie: absoluut probleemloos
zwaartepunt verschilt niet of nauwelijks van een conventionele Lowrider (en derhalve veel gunstiger dan de alternatieve Tubus Top Swing)
Geleidingen gaan bijzonder lang mee en bovendien is er niet of nauwelijks sprake van speling.

Een AANRADER!!!!!
Hallo allemaal,

Heel interessant thema, was te lang ondergesneeuwd naar mijn mening.
De discussie spitst zich (tot op heden toe op twee afzonderlijke onderdelen: de vork en de Lowrider (meeverend)

Maar hebben jullie wel een gehoord van de parallellogramvork van Stolz Fahrradbau in Zürich?
Op zich een heel simpel ding met een (instelbare) veerweg van 4 cm.
Geen high tech dus maar dan kan er (bijna) ook niets stuk gaan met name in den vreemde.
In feite komt het systeem er op neer dat er als het ware 2 vorken zijn waarvan een inverend.
Aan de laatste wordt de Lowrider bevestigd en draagt zodoende bij het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden.
Tal van vooraanstaande Duitse framebouwers monteren het ding.
Ikzelf heb de vork sinds een jaar of 5 op een van mijn fietsen.
Nieuwsgierig hoe het kleinood er uit ziet?
Op de website van Globetrotter.de onder de rubriek fietsen vinden jullie duidelijke foto's