Tja, wat is 4-seizoenen? In Nederland hoef je geen rekening te houden met dikke pakken sneeuw. Maar Duitsland of de Ardennen wordt wel degelijk een ander verhaal.
De vraag is ook waar je je nog goed bij voelt om mee op een camping te liggen. In Luxemburg kwam eens een alpinist de camping op gereden (of gefietst, weet ik niet meer) die alleen zijn bivakzak met slaapzak op zijn plekje legde en ging pitten. Hij trok zich helemaal niets aan van wat andere kampeerders daarvan vonden. En terecht.
In dit opzicht zou ik je ook willen wijzen op de mogelijke combinatie van een
tarp (2,6 x 2,6 m) en een
bivakzak.
Samen erg licht (
<500 gram), erg veel ruimte, erg compact om mee te nemen en een insectendichte bivakzak. Relatief stevig grondzeil van de bivakzak (2x zo zwaar als het doek van de tarp, wat al van zwaardere kwaliteit is dan de ultralichte tenten) en een ventilerende bovenkant. Beide pakketjes zijn van het formaat 'erg compact regenjack'.
Je hebt in principe aan 1 boom voldoende om de tarp te gebruiken, of je kunt zelfs stokken of losliggende takken gebruiken. Met een beetje inventiviteit is er altijd wel een touw aan vast te knopen.
Oh ja, in de winter lijkt me dat de bivakzak relatief gemakkelijker te verwarmen zal zijn dat het kleinste 1-persoonstentje. En voor wat hoofdruimte kun je het haakje aan het elastiekje bij het hoofdeinde, gewoon ergens aan vasthaken. Dan hoef je je geen zorgen te maken over insecten.
Enfin, weer een extra mogelijkheid!