Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Berlijn / Praag en omstreken - Forum Wereldfietser

Berlijn / Praag en omstreken

Hallo,

Deze zomer zijn wij van plan van Berlijn uit een fietstocht te maken. We gaan in ieder geval met de trein naar Berlijn en hebben drie weken.
Op dit moment overwegen we twee opties:
- met de trein naar Praag en vandaar terugfietsen naar Berlijn, via de Elbe radweg
- zelf een tocht bedenken vanuit Berlijn, mogelijk via Spreewald / Dresden / Praag / Karlsbad / Heidelberg.

Wie heeft in deze omgeving gefietst en heeft tips over routes, campings, mooie natuur, smog, staat van de fietspaden enzovoort?
We willen in ieder geval kamperen en zoveel mogelijk zien, maar behoren tot het minder sportieve ras van fietsers. Gemiddeld 65 km per dag, geen onverharde wegen, liefst langs riviertjes en rustige wegen.

Over die fietspaden kan ik wel kwijt; op mijn weg naar Denemarken door Duitsland heb ik ervaren dat de fietspaden matig tot gewoon heel slecht waren. Voor is de low-rider erop gebroken, die kan niet tgen dat soort gedender. Heb grote stukken gewoon over de provenciale weg naast het fietspad gereden, daar kwam af en toe wel commentaar op van een claxonerende automobilist maar niet extreem. Politie ben ik niet tegen gekomen dus ik weet niet hoe die reageert als je niet op het fietspad rijdt. Wel andere fietsers die het fietspad blijkbaar ook voor gezien hielden. Onderweg hoorde ik dat de laatste 10 15 jaar er heel hard aan de wegstrutuur in het voormalige Oostduitsland is gewerkt, en dat het daar beter is. Als die informatie klopt zou het rondom Berlijn dus beter moeten zijn, maar dat weet ik dus niet uit eigen ervaring.

groet, Haike

Hoi Haike,

bedankt...
ik hoop inderdaad dat het in Oost-Duitsland beter is. Vorig jaar zijn we in de Eifel e.o. geweest, daar waren de fietspaden eigenlijk in prima staat. Dus misschien heb je vooral pech gehad in het noorden...

Groetjes, Elsbet

Nou laten we maar hopen dat ik de pechvogel ben geweest, en het jou beter vergaat, veel fietsplezier.

Groet, Haike