Ik ga natuurlijk niet beweren dat er in België geen goede wielbouwers zijn, maar een tijdje geleden had ik zelf een nieuw wiel nodig en toen bleek dat ze in Nederland aan de bomen groeien en in België verstopt zitten in het struikgewas
. Verzendingskosten uit het noorden van Nederland (de naam valt hier vaak) zijn peanuts en prijs-kwaliteit is niet te verbeteren. Verder denk ik dat het inderdaad het beste is om eerst een cursus te volgen (de vraag stellen is ze beantwoorden), en als je frame goed wordt afgeleverd (nette schroefdraad en gevlakt bracket/balhoofd) dan heb je bijna geen speciaal gereedschap nodig. Wat specifieke dingen voor je trapas/crankstel, goede kabelkniptang en dat is het zowat. Draadstang voldoet voor mij perfect, gewoon zorgvuldig te werk gaan.
Ik heb ook lang getwijfeld, en uiteindelijk voor hydraulische discs van shimano (m396) gekozen. Het bevalt me heel goed. De reden om voor discs te kiezen is dat je dan in principe nooit meer een wiel/velg hoeft te vervangen en bij nat weer gewoon lekker remt. Het is echt een verschil.Juut schreef: Ik twijfel nog tussen V-brakes en Mechanische disc (Avid BB7). Ik heb de eerste altijd gehad en nooit over te klagen gehad (behalve dan bij regenweer misschien).