Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskleding - Forum Wereldfietser

Fietskleding

Ik fiets bij redelijk weer regelmatig naar mijn werk (d.i. 34 km per dag). Dit wil ik echter zo lang mogelijk gaan doen in het jaar. Ook als het kouder en natter wordt. Daarnaast heb ik vorig jaar de charme van de fietsvakantie ontdekt. (Voorlopig in midden en Noord Europa.)

Ik ben op zoek naar goede kleding voor beide gelegenheden. Hebben jullie tips. Ik ontdekte zelf de weldon omega sofshell windstopper van The North Face. (Wind en waterdicht.) Heeft iemand ervaring onder verschillende omstandigheden. Kou, regen enz. Wat kan je het beste onder een dergelijke jas dragen. Is hij goed als klein pakketje mee te nemen of beschadigd hij snel. Is een windstopper als het een beetje warmer is en het regend, niet te warm als regenjas.

Veel vragen, ik hoop op een paar antwoorden. Heb nog niet veel ervaring en kennis.

Probleem bij veel regenkleding is dat je nat wordt van je eigen vocht. Omdat ondanks dat het met gore-tex of wat dan ook in elkaar is gestoken dat slecht of niet vocht afvoerd. Daarom rij ik met een aangepaste poncho van het 'tataljee uit Zunderdorp. Een poncho is van onderen open en er komt dus redelijke ventilatie binnen. Nadeel je vangt iets meer wind. Er zit een aangenaait hoesje aan, waar je het hele ding inpropt en dan heb je een pakketje van 15 x 15 cm of misschien iets meer. ben er heel tevreden over en het is een goede kwaliteit. Je bent dan ook rond de € 100,- kwijt. Maar dan passen ze hem wel aan jouw wensen aan. De enige reden dat dit al de tweede poncho is die ik heb, is omdat anderen ook zagen wat voor een gweldig ding het is. De eerste is gejat.

Groet, Haike

ik heb die welded omega jacket, maar vind het niet direct de ideale fietsjack. Voor op de fiets zou ik eerder kiezen voor een paclite jas met ruime verluchtingsmogelijkheden, en daaronder een fleecelaag die je kan aanpassen naar het seizoen. En ja, zowiezo geen katoen dragen eronder he....

Ik heb maar een supertip/advies en dat is: koop een fietsbroek van het merk ASSOS.

Is vrij prijzig maar, zitten HEERLIJK. Heb er zelf ook een aantal en wil niet meer zonder. Heb vele merken uitgeprobeerd maar dit is het neusje van de zalm.

Veel fietsplezier!

Bedankt voor jullie reakties.

Bij Haike en Bert klinkt een beetje door dat de ademende werking van Gore-Tex maar (zeer) beperkt is. Klopt dat.

Dunne laag over dunnen laag en synthetische materialen is blijkbaar het beste.

Ik heb inmiddels een Gore-Tex paclite jas van TNF gekocht. Kan inderdaad opgeritst worden onder de oksels. Hij ventileert beter dan de welded omega en is wat dunner daardoor ook beter te varieren denk ik.

Een poncho is inderdaad waarschijnlijk de beste ventilerende werking maar vind ik zo omslachtig en heb ik dus toch niet gekozen.

De fietsbroektip zal ik onthouden. Fiets altijd graag in gewone broek. Maar goede fietsonderbroek is daarbij wel een goede oplossing tegen zadelpijn.


Mvgr.
Peter