PeterVanRijn schreef:
Naar verluid treedt het vooral op bij de eerste zeven versnellingen. Kan iemand van de R-gebruikers ook aangeven hoe het gebruik van juist die versnellingen is? Als je normaal in het gebied 8-14 fietst wordt het al weer wat minder bezwaarlijk. En is de naaf in dit gebied wel geruisloos? Of is het alleen maar minder, maar nog steeds niet (soort van) geluidloos?
Peter
Vooral de 5,6,7 zijn bij mij de lawaai makers. (Ik heb nog alleen in Nederland ermee gefietst) Als ik stil sta dan zet ik hem in de 4e versnelling en dan even goed aanzetten en dan ga ik meteen naar de 8.
De 1,2,3 heb je hier niet nodig, tenzij je door hoog gras naar een picknicktafel wil ploeteren
En alles van de 8 tot 14 is maakt niet meer geluid dan een derailleur (eigen ervaring, geen feit). Overgens kom ik ook zelden boven de 11e versnelling, of het moet echt heuvelafwaarts met wind mee zijn (lekker in de 13 met 46km per uur een steile brug af
)
De 6 of 7 gebruik ik wel met tegenwind en met name de wat onrustige loop in zijn 7 (Weet niet of anderen dit hebben, ook wat lastig uit te leggen maar: mijn naaf loopt minder soepel in de 7, en in mindere mate ook de 6) stoort dan wat maar het geluid totaal niet.
Nu is mijn naaf een uit 2013 en ik ben de 2e eigenaar dus ik weet niet hoe een nieuwe nieuwe naaf is.
Ik ben het overgens met andere sprekers eens dat je een Rohloff meer moet nemen vanwege het schakelgemak.
En een fiets met Rohloff kan niet roesten met alle olie die eruit loopt