Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos travelMaster 28" trapas probleem - Forum Wereldfietser

Santos travelMaster 28" trapas probleem

Hallo,

Mijn Santos TravelMaster 28" 27 versn. heeft sinds ~2 maanden steeds grotere speling in de trapas. De fiets is van 2008. Er is hoofdzakelijk op asfalt gefietst en zeker niet door de rotzooi en is keurig onderhouden.

Er wordt gesuggereerd dat de garantie is verlopen..... maar er werd bij de koop ook ook gesuggereerd dat het een fiets voor het leven is. Die twee rijmen in juridische zin niet met elkaar.

Op dit forum kom ik meerdere berichten tegen over Santos en trapas problemen.
Verhalen over "belasting" van de as vind ik maar dubieus. In bv. een auto zitten ook kogellagers met een heel wat grotere belasting (pk's) en die gaan echt langer mee dan 10.000 of 30.000 km......stel je voor zeg ! :oops:
Anderzijds hoor ik uitspraken: soms heb je pech dat je na een paar maanden al trapas problemen hebt en dan heb je pech omdat het een draaiend onderdeel is en wellicht buiten de garantie valt. :shock:

ps. mijn stok oude Gazelle fiets met terugtrap-rem van 35-40 jaar oud, gefietst in weer en wind/sneeuw heeft 0,0 speling in de trapas.

Voor een Stantos TravelMaster met een gepropageerde "meesterlijke kwaliteit voor het leven" (en prijs) vind ik dat dit niet kan en ik niet hoef op te draaien voor (alle) kosten.

Iemand suggesties / advies. :idea:
Dus je krijgt na 8 jaar speling?

:shock:

Maar vooruit. Om wat voor trapas gaat het? En hoeveel kilometer is ermee gereden? Laten we de vergelijking met auto's achterwege laten. Dat gaat gewoon mank.
Zet er een nieuwe trapas in en klaar.
Kost je 15 / 20 euro (vermoed dat je een 4kante trapas hebt)
Een geval van ergernis, ja, maar de trapas is een draaiend onderdeel, gelagerd, maar ook flink belast. Een slijtage-deel dus. Heb je ook regelmatig de crankbouten op spanning gehouden? Nogal naief om te denken dat alles aan je fiets (welke fiets dan ook) wel levenslang meegaat.
Kijk de Santos Maffia is gelijk paraat, WAAROM krijgt niemand het in z'n botte hoofd dat als een trapas van 30 jaar oud het nog prima doet in een fiets van minder als 1000 gulden, je bij een fiets van 2000 euro of meer, je mag verwachten dat ie ook zo lang mee gaat?
Zijn we in 40 jaar technisch dommer geworden?
Is het materiaal van toen niet meer verkrijgbaar?
Is de belasting op een single speed minder als een 3x9 fiets?
NEEN, je zit gevangen in het bizzeniz model van tegenwoordig; troep hypen en aantallen verkopen! Want een trapas van 50 euro die 40 jaar mee gaat is veel minder interessant als 1 van 20 tientjes die 8 jaar mee gaat (als je geluk hebt)
FietserFred01 schreef: Mijn Santos TravelMaster 28" 27 versn. heeft sinds ~2 maanden steeds grotere speling in de trapas. De fiets is van 2008. Er is hoofdzakelijk op asfalt gefietst en zeker niet door de rotzooi en is keurig onderhouden.

Er wordt gesuggereerd dat de garantie is verlopen..... maar er werd bij de koop ook ook gesuggereerd dat het een fiets voor het leven is. Die twee rijmen in juridische zin niet met elkaar.
Ze rijmen perfect met elkaar, een trapas (is net zoals een ketting, kransjes, banden, ...) een slijtage-onderdeel. Weliswaar een slijtage-onderdeel dat het vaak heel lang uithoudt, maar het is en blijft een slijtage-onderdeel.

Wat wil 'keurig onderhouden' overigens zeggen? Heb je de trapas jaarlijks opengemaakt en er nieuwe vet in gedaan?
FietserFred01 schreef:H
Op dit forum kom ik meerdere berichten tegen over Santos en trapas problemen.
Verhalen over "belasting" van de as vind ik maar dubieus. In bv. een auto zitten ook kogellagers met een heel wat grotere belasting (pk's) en die gaan echt langer mee dan 10.000 of 30.000 km......stel je voor zeg ! :oops:
Auto-onderdelen en fietsonderdelen vergelijken is appels met peren vergelijken. Zo speelt gewicht en (binnen bepaalde grenzen) weerstand slechts een beperkte rol bij auto-onderdelen en een zeer grote rol bij fietsonderdelen. Bovendien is de belasting van een automotor en die van een 'mens als motor' niet zomaar te vergelijken.
FietserFred01 schreef: ps. mijn stok oude Gazelle fiets met terugtrap-rem van 35-40 jaar oud, gefietst in weer en wind/sneeuw heeft 0,0 speling in de trapas.
Omdat sommige oude fietsen het verbazingwekkend lang uithouden betekent niet dat wat je nu overkomt onacceptabel of onbegrijpelijk is.
Fietsen zijn echt wel onderhoudsartikelen die - bij veelvuldig gebruik - nooit jaren meegaan zonder de noodzaak om onderdelen te vervangen.
FietserFred01 schreef: Voor een Stantos TravelMaster met een gepropageerde "meesterlijke kwaliteit voor het leven" (en prijs) vind ik dat dit niet kan en ik niet hoef op te draaien voor (alle) kosten.
Daar ben ik het totaal niet met eens. Ga je ook klagen als je banden aan vervanging toe zijn,
FietserFred01 schreef: Iemand suggesties / advies. :idea:
Ja, maak je verwachtingen realistischer.

Renaat
Shadow schreef:Kijk de Santos Maffia is gelijk paraat, WAAROM krijgt niemand het in z'n botte hoofd dat als een trapas van 30 jaar oud het nog prima doet in een fiets van minder als 1000 gulden, je bij een fiets van 2000 euro of meer, je mag verwachten dat ie ook zo lang mee gaat?
Als een nieuwe fiets geen voordelen heeft t.o.v. een 30 jaar oude fiets, dan blijf je toch lekker met 30-jaar oude fietsen rondrijden? Dat is geen reden om iedereen die het niet eens is met de topicstarter te catalogiseren als behorend tot de 'Santos Maffia'.

Renaat
Revanho schreef:Als een nieuwe fiets geen voordelen heeft t.o.v. een 30 jaar oude fiets, dan blijf je toch lekker met 30-jaar oude fietsen rondrijden? Dat is geen reden om iedereen die het niet eens is met de topicstarter te catalogiseren als behorend tot de 'Santos Maffia'.

Renaat
Ik catagoriseer iedereen die ten onrechte een merk verdedigd dat suggereert 'built for life' fietsen te bouwen. Zeker bij Santos is de goegemeente hier nogal snel op z'n tenen getrapt. Als je wilt suggereren dat ik geen voordelen zie in een nieuwe fiets ipv 1 van 30 jaar oud dan heb je m'n reactie niet goed gelezen. Maar ja, in Nederland zijn we nogal snel in ban van een merk ipv er kritisch naar te kijken.
Shadow schreef:Kijk de Santos Maffia is gelijk paraat,
Wablief? ben jij een beetje op je hoofd gevallen? Ik heb niets met Santos, ook geen fiets. Trouwens die trapas komt vast en zeker van Shimano. Houd je bij de feiten.
Shadow schreef: WAAROM krijgt niemand het in z'n botte hoofd dat als een trapas van 30 jaar oud het nog prima doet in een fiets van minder als 1000 gulden, je bij een fiets van 2000 euro of meer, je mag verwachten dat ie ook zo lang mee gaat?
Zijn we in 40 jaar technisch dommer geworden?
Ik heb hier ook zo'n Gazelle staan met onverwoestbare trapas. En niet van 30j, maar van 55jaar oud. Maar hoeveel km maakt die fiets? Nog geen 500km per jaar. Die trapas wil ik wel eens zien wanneer die ook 8000 km maakt per jaar....
Shadow schreef:Is het materiaal van toen niet meer verkrijgbaar?
Het ijzer van toen is gelukkig staal geworden. En die geperste kogels zijn gerold, gelukkig. Die ijzeren kogels zouden na 500.000 km verdwenen zijn, wanneer ze niet iederjaar (8000km) door nieuwe waren vervangen. Waarom zie je dat over het hoofd?
Shadow schreef:Want een trapas van 50 euro die 40 jaar mee gaat is veel minder interessant als 1 van 20 tientjes die 8 jaar mee gaat (als je geluk hebt)
Feit is dat trapassen in 60 jaar alleen maar goedkoper zijn geworden. En wanneer je ook het arbeidsloon meetelt (voor de meeste klanten relevant), dan is het veel goedkoper een Shimano BB-UN xx na 8 jaar te vervangen dan ieder jaar nieuwe kogels en soms cups/bsa assen (en als ze 15jaar oud zijn, niet meer te krijgen).
Shadow schreef:Als je wilt suggereren dat ik geen voordelen zie in een nieuwe fiets ipv 1 van 30 jaar oud dan heb je m'n reactie niet goed gelezen. Maar ja, in Nederland zijn we nogal snel in ban van een merk ipv er kritisch naar te kijken.
Ik heb je eerste posting wel vijfmaal gelezen maar ik begrijp nog steeds niet wat je nou eigenlijk wilt zeggen. Verwijt je de OP dat hij in de marketingval van Santos is gestapt? Volgens mij is hier sprake van een opeenstapeling van misverstanden.
Gezeur om niets koop een nieuwe trapas en ga lekker fietsen en genieten :)
goldenlion schreef:Gezeur om niets koop een nieuwe trapas en ga lekker fietsen en genieten :)
Helemaal mee eens 8)
een uiterst bizare vaststelling.
mss is een ouderwets bottom bracket met smeernippel een oplossing voor de vraagsteller.

à propos: waarom worden die niet meer gemaakt. Te duur, te zwaar, of gaan ze te lang mee...? :P
cabonga schreef:mss is een ouderwets bottom bracket met smeernippel een oplossing voor de vraagsteller.
Er zullen forumleden zijn die er anders over denken, maar smeernippel-smering is gebruikelijk voor glijlagers en glijvlakken. Een wentellager (b.v. kogellager) volspuiten met vet geeft extra weerstand als de lagers volledig in het vet draaien. Het vet wordt warmer en het lager niet beter gesmeerd. Ik smeer de wentellagers matig met vet.

Ik verwacht bij een topfiets als Santos op z'n minst een Chris King trapas. Ik rij een veel eenvoudige fiets met een SKF-600 trapas. Prima trapas. Ruim 6 jaar en circa 33.000 km zonder onderhoud. Modder, zand, regen, sneeuw of pekel, het blijft keurig draaien.

Piet.
PietV schreef:Een wentellager (b.v. kogellager) volspuiten met vet geeft extra weerstand als de lagers volledig in het vet draaien. Het vet wordt warmer en het lager niet beter gesmeerd.
Het vet wordt warmer?? Misschien een relevant probleem bij allerhande met een motor aangedreven werktuigen, maar bij een fiets lijkt me dat een volkomen theoretisch probleem. (Maar overtuig me gerust van het tegendeel.)

Renaat
Er zijn hier een hoop verwachtingen over een trapas. We weten niet om wat voor trapas het gaat. En niet elke Santos is een topfiets, met de allerduurste onderdelen.

Bijvoorbeeld míjn Santos. Da's de allersimpelste uit het toenmalige gamma, met 3x9, gewone V-brakes en een eenvoudige "vierkante" trapas. Wel goede wielen eronder, en kwaliteitsdragers. Precies zoals ik het hebben wilde.

En die trapas gaat nu probleemloos 11000km mee, and counting...

Vandaar mijn vraag: welke trapas?

Laten we kwalificaties als Santosmafia achterwege laten, daar schiet de TS niets mee op. Laat TS eerst maar weer even reageren.
Travelmaster schreef:Laat TS eerst maar weer even reageren.
+1
Ik ben ook benieuwd of de speling echt in de trapas zit of misschien in de bevestiging van (een van de) crancks, of in de cups. En is het een vierkante as, een octalink of een andere? Om hoeveel speling gaat het? En waarom rijdt Fred er al twee maanden mee rond?
Op de eerste plaats bedankt voor de vele reacties.
Ik ben wel geschrokken van de felheid.... misschien deed ik daar in mijn eerste vraagstelling wel een beetje aan mee, excuus!
Ik ben het met TravelMaster (forumschrijver) eens om het negatieve (onderlinge) weg te laten.
Blijft wel dat ik een andere verwachting had/heb van de levensduur/onderhoud van een trapas.

welke trapas, in de onderdelenlijst staat:
Travelmaster combi van Shimano crankstel, Santos bladen en bracket met industrielagers

km's gefietst.... niet echt bijgehouden, zal ongeveer 13.000 zijn (gok!), kan paar 1000 meer of minder zijn!

Ik dacht eerst dat de speling in de pedalen zat (was bij een ander fiets namelijk kort geleden aan de hand, dus daar kijk je eerst naar), die heb ik uit elkaar gehad en schoon gemaakt (was niet echt nodig) ingevet en in elkaar gezet. Toen merkte ik in eerste instantie niets meer (dacht ik)... het ligt er ook aan hoe zwaar je trapt en of je dan de speling voelt.... speling bleek dus ergens ander te zitten.

Andere vragen van Leon moet ik even bekijken, heb ik niet bij de hand.
Revanho schreef:
PietV schreef:Een wentellager (b.v. kogellager) volspuiten met vet geeft extra weerstand als de lagers volledig in het vet draaien. Het vet wordt warmer en het lager niet beter gesmeerd.
Het vet wordt warmer?? Misschien een relevant probleem bij allerhande met een motor aangedreven werktuigen, maar bij een fiets lijkt me dat een volkomen theoretisch probleem.
Het is geen probleem en ik heb dat woord niet gebruikt. Ik heb nooit een probleem met de simpele techniek van fietsen. Wel lees ik vaak op dit forum dat deelnemers de lagers volproppen met vet en denken dat ze goed bezig zijn. Meer niet.

Piet.
FietserFred01 schreef:Op de eerste plaats bedankt voor de vele reacties.
Ik ben wel geschrokken van de felheid.... misschien deed ik daar in mijn eerste vraagstelling wel een beetje aan mee, excuus!
Ik ben het met TravelMaster (forumschrijver) eens om het negatieve (onderlinge) weg te laten.
Blijft wel dat ik een andere verwachting had/heb van de levensduur/onderhoud van een trapas.

welke trapas, in de onderdelenlijst staat:
Travelmaster combi van Shimano crankstel, Santos bladen en bracket met industrielagers

km's gefietst.... niet echt bijgehouden, zal ongeveer 13.000 zijn (gok!), kan paar 1000 meer of minder zijn!
Ik kan me dat voorstellen, dat je dat dan snel vindt. Mijn vierkante trapas heeft nu 11.000 gelopen, en gaat nog steeds sterk. Maar toch wil ik je vragen om nog wat specifieker te zijn. Heb jij een Rohloff, ik denk het niet? En als je dan kijkt naar de trapas, kun je dan twee brede alu/zilveren ringen naast het brackethuis zien? Zo ja, dan heb je externe lagers en is het, afhankelijk van het merk en type ("industrielagers" heb je ook in verschillende kwaliteiten) geen gekke afstand. Maar een dure Hope of Chris King oid zou wel wat langer mogen meegaan vind ik.