Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afscheid van de fietsenstalling - Forum Wereldfietser

Afscheid van de fietsenstalling

Ik ben op 3 augustus j.l. op mijn werk bij de gemeente Groningen met pensioen gegaan. In de kantine vond er een druk bezochte receptie plaats, waarvoor het koude buffet vol lekkernijen speciaal uit Zweden is overgekomen!

De dag ervoor heb ik mijn blauwe Batavus stadsfiets, waarmee ik dagelijks tussen het Groninger Hoofdstation en mijn werk pendel, uit de NS-stalling weggehaald en naar huis gebracht. Deze fiets heb ik schoongemaakt en opgeknapt, zodat hij weer als nieuw eruit ziet.
Maar aangezien ik met twee onderbrekingen (andere werklocaties) al sinds 1980 (!) klant bij de NS-stalling naast het station ben geweest, kon ik daar niet met stille trom weggaan. Daarom heb ik een taart voor de medewerkers van de stalling aangeboden als dank. Eerst was er de oude stalling, die voor de bouw van het lelijke KPN-gebouw moest wijken. In 1990 heb ik bij de opening van de nieuwe stalling een ingelijste foto van de oude stalling cadeau gegeven en die foto hangt na 26 jaar nog steeds in het kantoortje van de stalling!

Eigenlijk weet ik nog niet wat ik met deze blauwe Batavus Cayuca (bouwjaar 2007) ga doen. Mijn vrouw deed een suggestie om hem naar Zweden mee te nemen ter vervanging van mijn zwarte Giant (1996), die daar in ons tweede huis staat. Maar het is een vrij zware stadsfiets en niet bepaald geschikt om in het bergachtige landschap te fietsen. Ondanks dat hij 24 derailleur-versnellingen heeft. Misschien ga ik hem wel verkopen. Hij staat zolang in mijn molen van Kolham, want de schuur bij mij thuis is te klein.

Afbeelding
De medewerkers van de NS-stalling met de taart in doos op het bureau. Let op de foto boven de deur.

Afbeelding
De oude NS-stalling, die in 1986 is gesloopt. Vanaf het Hoofdstation gezien. Eigen foto.

Afbeelding
Ik weet nog niet wat ik met deze blauwe Batavus Cayuca ga doen.
Martin E. van Doornik schreef:Ik weet nog niet wat ik met deze blauwe Batavus Cayuca ga doen.
Als je de dynamo, de koplamp, het kettingscherm, de standaard, het slot, de drager en de spatborden er af haalt, het zware zadel vervangt door een licht exemplaar net als de stuurpen is het lang niet meer zo'n zware fiets. Als er zware banden (4x) op zitten kun je daar ook duidelijk winst mee behalen. Aan het frame zal het niet echt liggen. Een zwaar frame is nauwelijks een kilootje zwaarder dan een licht.
De Jakima die ik vorig jaar opknapte was ook best licht toen de zware dingen er af waren. Na montage was het weer een stuk lood; maar ja, hij moest stadsfiets worden.

Belangrijker lijkt met echter de vraag of je lekker op de fiets zit. Ik heb altijd moeite om een fiets weg te doen waar ik goed op pas.
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik weet nog niet wat ik met deze blauwe Batavus Cayuca ga doen.
Als je de dynamo, de koplamp, het kettingscherm, de standaard, het slot, de drager en de spatborden er af haalt, het zware zadel vervangt door een licht exemplaar net als de stuurpen is het lang niet meer zo'n zware fiets. Als er zware banden (4x) op zitten kun je daar ook duidelijk winst mee behalen. Aan het frame zal het niet echt liggen. Een zwaar frame is nauwelijks een kilootje zwaarder dan een licht.
De Jakima die ik vorig jaar opknapte was ook best licht toen de zware dingen er af waren. Na montage was het weer een stuk lood; maar ja, hij moest stadsfiets worden.

Belangrijker lijkt met echter de vraag of je lekker op de fiets zit. Ik heb altijd moeite om een fiets weg te doen waar ik goed op pas.
Het is wel een nagelnieuw Brooks B67 zadel dat ik heb 'geruild' van mijn Focus racefiets. Het Axa-slot mag van de verzekering niet eraf.... en de spatborden zijn echt nodig in het regenachtige Nederland (wil je de fiets smerig maken?), bovendien is de fietsverlichting wettelijk verplicht. Deze fiets is op het zadel en de zelf gespaakte wielen na alles nog origineel. Alles zo laten!
Quote="Martin E. van Doornik"

>Het Axa-slot mag van de verzekering niet eraf....
Waarom zou je een fiets van bouwjaar 2007 die je ergens in Zweden zou gaan gebruiken nog verzekeren? :shock:

>bovendien is de fietsverlichting wettelijk verplicht.
Alleen als het op het moment van fietsen wettelijk nodig is om verlichting te voeren. Ik neem aan dat je wel eens een wielrenfiets hebt gezien?
Memorabele dagen Martin. Geniet van je vrije tijd! Ik vind het ontzettend gaaf hoe jij met de mensen van de stalling bent omgegaan. Nu en vroeger. Over memorabel gesproken.