Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kaarten voor gps - Forum Wereldfietser

kaarten voor gps

Goedemiddag
Hoe kan ik zien dat de kaarten bijgeleverd bij een gps zeer nauwkeurige kaarten zijn.
Bij het opslaan van een route in Spanje krijg ik alleen de hoofdwegen maar die heb ik niet vandoen. Kan men ergens op de één of andere manier aan deze kaarten komen waar wel de binnenwegen op staan

Mijn GPS is nog ééntje van de jaren stilekens en is aan vervanging toe . Iemand die ervaring heeft met een type waar men mee op reis kan gaan - in dit voorbeeld Spanje binnen wegen.
Alvast bedankt voor de reactie
Ik gebruik mijn iphone als gps,
mijn favoriete app is Pocket Earth, deze kan offline navigeren en de kaarten zijn zeer gedetailleerd. Ik heb er in Portugal en België mee gefietst en ieder zandweggetje kon ik er op terugvinden.

Nadeel van met de telefoon navigeren is dat hij snel leeg is dus een usb aansluiting op de fiets of een extra accu in je stuurtas is/zijn noodzakelijk. Ook is het scherm niet altijd even goed 'leesbaar' met veel zon.
Wij gebruiken de Garmin gps 64 st (ca € 320) met extra sd kaart. Hij is goed waterdicht en met extra sd kaart passen alle gedetailleerde open street map kaarten van europa erop. Voldoende intern geheugen voor omvangrijke tracks (20 x 10.000 trackpoints). Scherm is niet groot maar goed afleesbaar, snel in- uitzoomen mogelijk. In combinatie met externe accu (powermonkey extreme) kan bij lage instelling van schermverlichting ca 4 dagen worden gefietst. De Garmin helpt ook bij het vinden van bv winkels of campings dmv routefunctie (als TOmTom) maar kiest dan niet altijd de handigste weg.
Veel info op internet, zie ook Youtube, neem ruime oefen- leertijd!
Ik fiets zelf met een Garmin Edge 1000 en daar zitten de detail kaarten voor heel Europa standaard op met elk kwartaal een update. Koop je een GPS waar ze niet bij zitten, dan kun je ze ook downloaden, bijvoorbeeld van http://www.openfietsmap.nl en ze bijvoorbeeld op een los SD kaartje zetten. Wil je navigeren op je smartphone, dan kun je de kaarten bijvoorbeeld halen op http://www.openandromaps.org/en/. Deze kaarten worden allemaal gemaakt op basis van het openstreetmap materiaal, dus ook als je van andere merken detailkaarten krijgt zijn dit dezelfde openstreetmap data, hooguit is het oud materiaal dat niet bijgewerkt wordt. Mijn ervaring in Nederland en Zwitserland is dat dit materiaal top is.

Vroeger kon je voor veel geld (E200 voor alleen Spanje) kaarten kopen bij Garmin, maar dat zal wel aan het uitsterven zijn. Wat je nu hebt is vermoedelijk die oude variant, dan had je standaard alleen de main roads en een detailkaart van bijvoorbeeld de Benelux. Ook dan kun je, mits je een SD kaartje in kunt steken, gewoon de openfietsmap toevoegen. Mijn ervaring met een Edge 705 was wel dat dat niet bepaald snel was, omdat het detail van de kaart van veel was voor de oude, langzame processor.
Er is ook een light versie van de OpenFietsMap, speciaal voor oudere GPS-en.
De Benelux is zo te downloaden van de OpenFietsMap site, voor andere landen kun je het gewenste gebied samenstellen en dan downloaden. Zie hier
http://www.openfietsmap.nl/downloads/worldwide
Iphone in Topeak case op t stuur, Memory Map app en kaarten. En hup.

Gr Dirk
Ik gebruik de Garmin eTrex 35 Touch. Ik ben ermee naar Rome geweest, ging foutloos. West- en OostEuropa staan er gedetailleerd op, werkt zo uit de doos zonder gedoe. Mogelijkheden zijn uitgebreid, maar je bent er zo mee op weg.
Ik heb gezocht naar prijs/kwaliteit een goedpresterend toestel en ben er tevreden over.
Als je er meer over wil weten wil ik voor- en nadelen wel eens opsommen.
Hier een tevreden gebruiker van de Oregon serie (drie generaties nu, eerst de 300 serie toen de 450 en nu de 600. De 700 serie is net uit maar momenteel geen geld/zin in een upgrade) van Garmin.

Qua kaarten altijd de open fiets map kaarten die gratis zijn.

Een telefoon is handig, heb ik altijd bij me, maar is meer bedoelt als backup voor mij omdat de accu daarvan zo snel leeg gaat. Ook daarop genoeg goedkope of gratis kaart-apps met en zonder navigatie.
Bekendere populaire apps:
  • maps.me
  • Kaarten & Navigatie — OsmAnd+ (is ook een gratis variant van)
  • Locus Kaart Pro - Outdoor GPS
  • google maps (gebruikt meestal internet data)
Ik gebruik een Garmin Etrex 30, omdat die klein, licht en goedkoop is, en vooral omdat hij als je tracks rijdt met goede oplaadbare batterijen 4-5 dagen zonder opladen kan. Kaartmateriaal is de Openfietsmap.
Ik sluit me aan bij Wim - hier ook de Etrex 30. Bij een ooit upgrade zal het waarschijnlijk de 64(ST) worden of opvolger daarvan ivm knoppen bediening.